Gå til innhold

ØK HD ytelse eller få den til å være stille!

Anbefalte innlegg

Fant denne tråde i forum på nforcershq.com

http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=17339

Har lastet ned Feature Tool 1.8 and testet det selv med min IBM GXP120.

Det er 2 ting man kan gjøre:

1. Slå av Acoustic Level kontroll gir økt ytelse, men HD bråker mer.

2. Sette Acoustik level til "Quiet" og miste litt av ytelsen, men HD blir nesten helt stille (har testet det selv).

Min IBM 120GXP har Acoustic level kontrol slått av som default. Hvis jeg setten den på "Quiet" da hører jeg nesten ikke HD i DET HELE TATT.

Staljin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, Feature Tool kan ikke skade HDn med mindre du kjører stress test over tid. Det kan derimot fastslå statusen på disken din slik at den sier ifra før den går under. (S.M.A.R.T) Den kan også lese av temp slik at du kan sjekke om du har tilstrekkelig kjøling.

Lenke til kommentar

Les mer om S.M.A.R.T. f. eks. på Seagates hjemmesider eller AnandTech om du vil.

S.M.A.R.T. senker ytelse yterligere!

Ja, det er sant, men det LILLE du taper i ytelse er vel verdt de problemene du kan spare deg ved å vite på forhånd at alle dokumentene dine kommer til å bli ødelagt i nærmeste framtid. Du får også en T.E.C. dato som sier deg når det senest vil skje, men så snart du ser en annen smartstatues enn good er det jo på tide å ta backup og få ny disk på garantien (hvis fortsatt gyldig).

Edit: Featuretool er har vel ikke mulighet for å forutse feil, den raporterer vel bare feil etter at de har oppstått, med mindre det har forandret seg til siste versjon. Prøv derfor gjerne Siguardian som er en rimelig full pakke for harddisker under windows, som kan forutsi en del feil.

Lenke til kommentar
Du får også en T.E.C. dato som sier deg når det senest vil skje, men så snart du ser en annen smartstatues enn good er det jo på tide å ta backup og få ny disk på garantien (hvis fortsatt gyldig).

Apropos TEC-dato, jeg bruker Active SMART til å overvåke diskene mine (de som ikke står på RAID-kontrolleren, siden jeg ikke har funnet et prog som støtter RAID-kontrollere), og på den ene harddisken min, en Seagate 'Cuda IV 80GB, ca 6mnd gammel, driver TEC-datoen og hopper fram og tilbake. Fra 16.mai til 20.juni til 19.mai til 4.juli osv.

Dette selv om verdiene er helt greie, og langt i fra kritiske. Jeg mistenker at dette skjer fordi den er ganske full, men jeg er ikke helt sikker. Noen tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...