Benbjo Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 The Beatles slipper i disse dager nye remastede utgaver av sine album. Det er egentlig litt skammelig, men jeg har ingen av Beatles albumene og nå er det en gylden mulighet til kjøpe de. Det jeg dog lurer på er hvilken versjon man bør gå for hvis man ønsker den beste lydopplevelsen? http://www.platekompaniet.no/musikk.aspx/?441 Lenke til kommentar
Anvlaibar Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Lurer jeg også på. Kjipt at monoversjonen mangler de som kun ble utgitt i stereo bl.a abbey road... Jeg tror jeg ville gått for stereo-versjonen. Innbiller meg at den har best lyd. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 Ja, det jeg også tenker. Pluss at den er billigere Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Det er ikke kjørt limiting på monoversjonen (dvs at lave nivåer økes, høye nivåer senkes – en ender altså opp med mindre dynamikk), mens det er gjort noe limiting på stereoboksen. Limiting brukes rett og slett for å få musikk til å høres høyere ut, men det gjøres gjennom å begrense dynamikken. De som gidder å bry seg synes mer dynamikk er bra – alle andre kan nok reagere på at monoinnspillingene høres lav ut ifht mange andre plater. Videre er monoinnspillingene av de fleste album det som var tiltenkt som «normalutgivelsen» – så det var her bandmedlemmene var tilstede. Stereoutgivelsene var mer av en kuriositet, og mye av panoreringen er rimelig spesiell. Vil du ha en puritansk opplevelse kjøper du monoutgaven og de album som mangler i denne separat; ellers blir du helt sikkert fornøyd med stereoboksen også. Har hørt gjennom det meste av stereoboksen (ikke ila dagen, fikk den nok litt tidligere ...), teknikerne har gjort en knakende god jobb. Bare å glede seg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå