Gå til innhold

Dilemma: Canon HF200, HF S100, eller Panasonic TM300: Kvalitet, pris og batteritid?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg et HD-kamera, men etter å ha hørt veldig mye bra om Canon HF200 (HF20), ble jeg usikker da jeg leste om Canon HF S100 (HF S10), da den riktignok koster omtrent det dobbelte, men visstnok en god del bedre bildekvalitet enn HF2000, spesielt i dårlige lysforhold.

Men så hørte jeg om Panasonic TM300, som visst utklasset det meste. Så da blir listen:

Siden jeg antakelig kun kommer til å drive med hobbybruk, vil jeg tro at HF200 kanskje er godt nok kvalitetsmessig. Men HF S100 har en del bedre kvalitet, og er visstnok en god del bedre ved dårlig lys. Ofte filmer man jo nettopp inne.

Problemet med begge Canon-kameraene er at de mangler optisk søker, og slik søker sparer jo batterilevetid. Men videolys har de, og det har ikke TM300.

HF20 (HF200 med innebygget minne) fikk ikke den beste omtalen på TrustedReviews. På samme nettsted fikk derimot HF S10 (HF S100 med innebygget minne) meget god omtale.

Men sistnevnte er opp mot dobbelt så dyr som HF200. Er det virkelig nødvendig som en ren hobbybruker som meg? Og hva med steget opp på TM300 (som mangler videolys, dessverre)?

Er HF200 fortsatt et godt kjøp til halve prisen av HF S100 for mitt hobbybehov? Er dette det beste kameraet til rundt 5000 kroner?

Er det andre kameraer som bør vurderes hvis jeg vil gå opp mot 10000 kroner?

Vet noen forresten hvor man kan finne ventet batterilevetid på ulike kameraer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg leser dette ser jeg jo at valget egentlig allerede er tatt. HF200 (HF20) koster (under) halvparten av de andre, og har uansett ganske god kvalitet.

Det eneste den mangler er optisk søker (og infrarød nattmodus, men ingen har visst det i disse dager).

Er det andre kameraer i denne prisklassen jeg bør vurdere?

Lenke til kommentar

Da jeg skulle kjøpe kamera stod det mellom Canon HF-S100 og Panasonic HDC-TM300. Jeg likte at det var søker på TM300. Fokushjulet var også digg, men skjermen kom i veien når man har tiltet den ca. 45°, noe man gjør i 9 av 10 tilfeller.

HF-S100 har batterilevetid på ca. 60-90 minutter. Den innebygde LED-videolyset er helt ubrukelig. Den kan kun brukes i nødstilfeller. Fargetonen er ujevn, det vil si hvitt i midten og gulaktig mot kantene. Sats heller på 25p-modus eller alternative lyskilder.

Hovedgrunnen til at jeg gikk for S100 og ikke de billige HF-modellene var at S100 har en dedikert trinnløs fokushjul. På de billige modellene må du inn i menyen. Fokusen er heller ikke trinnløs der.

S100 kan ta opp infrarødt. Jeg har prøvd å peke en fjernkontroll mot kameraet og trykke. Da ser jeg et blått lys. Det burde da kunne gå an å kjøpe et IR-lys/lommelykt på ebay til å filme i tussmørke.

Lenke til kommentar
Jeg er veldig "hobbyfotograf", så et trinnløst fokushjul har vel lite å si for meg. Det virker som de som faktisk har HF200 er veldig fornøyde selv om enkelte anmeldelser er særdeles negative når man tenker på prisnivået på denne i forhold til andre.

HF100 er kanskje bedre.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
S100 kan ta opp infrarødt. Jeg har prøvd å peke en fjernkontroll mot kameraet og trykke. Da ser jeg et blått lys. Det burde da kunne gå an å kjøpe et IR-lys/lommelykt på ebay til å filme i tussmørke.

Alle kamera gjør dette i større eller mindre grad siden sensorene i seg selv er ganske følsomme for IR. Et filter foran sensoren prøver å filtrere vekk IR-lys, og avhengig av hvor effektivt dette er så kan fjernkontrollens diode synes på videoen.

Det betyr ikke nødvendigvis at det lar seg utnytte effektivt for å filme med aktiv IR-belysning. Noen stillbildefotografer fjerner IR-filteret for å fange IR for kunstneriske formål.

-k

Lenke til kommentar

Jeg fikk HF200 til jul og er særdeles fornøyd.

Ja har merket at noen ganger inne så blir videoen litt for mørk om det er dårlig lys. Dette blir en god del bedre om en har kameraet sitt lys på men om det er en lampe på en plass i bildet og mørkt litt lenger bak så blir det litt for mørkt enkelte steder i bildet.

Men igjen alt annet med kameraet er supert....

Så er spørsmålet om hvor kresen en skal være til hobbybruk.

Når en får taket på hvilke hensyn en skal ta så vil en jo få det til å bli bra uansett.

Bildekvaliteten er upåklagelig.

Jeg vil tro at når det gjelder foto og video så vil det alltid være issues når det gjelder lys da lys er det viktigste elementet når det gjelder bilde og hva vi og linsa ser.

Teknologi kan nok fikse mye av dette men det er enda begrensinger her også og det vil det nok være framover. Husk på hvor mye profesjonelle justerer lyset (jukser med lamper her og der) for å få det til å bli bra.

Når vi da skal ta video hjemme uten å "fikse" lyset for akkuratt det bildet vi skal ta (spontanitet) så vil det jo aldri bli 100% uten litt flaks (iallefall for oss amatører) uten å måtte ta vekk gardiner, flytte på lamper ol.

Håper ikke at det blir skuddpremie på meg fra dere proffe nå men jeg har vel ett poeng??

Det jeg prøver å si er at kameraet er helt konge for oss normalt dødelige som ikke har altfor altfor mye penger =)

Løp og kjøp Elkjop feks har full retur innen 30 dager, så der kan du jo ha det på "lån" feks.. bytte det inn og så kjøpe det billigere en annen plass :)

Lenke til kommentar
Kjører du 25p-modus da? Det hjelper innendørs.

Jeg synes faktisk at kvaliteten blir bedre på 50i mye mer detaljer når en zoomer.

Er faktisk ikke så plaget av at det blir for dårlig lys med kameraet egentlig.

Lenke til kommentar
Det jeg ser som negativt med dette kameraet er at det er nokså begrenset med lenser man kan bruke på det.

Er det HF S100 du snakker om nå? Hvor stor linse er det på den?

Canon Legria HF200

Er veldig nysgjerrig på det kameraet selv.

Så jeg tok en telefon til Canon.

Det jeg ser som negativt med dette kameraet er at det er nokså begrenset med lenser man kan bruke på det.

Canon Legria HF200

Lenke til kommentar

Canon Legria HF200

Canon Legria HF200

Kan jeg bruke en baby death fisheye linse til HF S100?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...