Corbeile Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Jeg skal selge/gi bort et Nikon D50. Til dette kameraet har jeg et Tamron SP AF 17-50mm f2.8. Jeg skal kjøpe et Nikon D90 med AF-S DX 18-105mm VR. Hvilket av objektivene bør jeg beholde selv? Pt. har jeg ingen andre objektiv enn Tamron SP AF 17-50mm f2.8. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Uten at jeg har sett på nypris, så ville mitt umiddelbare og ikke særlig gjennomtenkte valg landet på å beholde Tamronen. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Tamronen er bedre optisk. Nikonen er mer fleksibel. Så får du prioritere. Jeg ville beholdt Tamronen. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Hvis du har vært fornøyd med brennviddeomfanget til Tamronen, så behold den. Hvis du har savnet lengre brennvidde, så behold Nikonen (eller eventuelt suppler med en telezoom). Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Jeg har D90 med 18-105mm og jeg gleder meg til å få råd til å bytte i Tamronen. For meg er det at det dårlig lysstyrke, lang nærgrense og ikke helt super skarphet som gjør at jeg vil bytte i Tamronen. Lenke til kommentar
Corbeile Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 Hvis du har vært fornøyd med brennviddeomfanget til Tamronen, så behold den. Hvis du har savnet lengre brennvidde, så behold Nikonen (eller eventuelt suppler med en telezoom). Jeg har savnet en lengre brennvidde, men jeg er redd jeg kommer til å savne optikken til Tamronen mer. En annen vesentlig ting - det er vel ikke problematisk å bruke linsen på D90 kameraet? Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 En annen vesentlig ting - det er vel ikke problematisk å bruke linsen på D90 kameraet? Nei, det skal gå helt fint. D90 er vel mer kompatibelt med gammel optikk en D50 (korrekt meg om jeg tar feil her). Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Ville helt klart beholdt Tamron'en!! 2.8 er GULL, og kan ikke erstattes av VR. Lysstyrken gir deg mye større mulighet til å kontrollere bakgrunnen! Mye viktigere enn VR synes nå jeg. Jeg har en god 18-70 zoom, og jeg brukte nok 50-70 området en del, men nå har jeg fått en 50mm 1.4, som jeg stort sett bare bruker på 2.8. Da får du perfekt dybdeskarphet til portretter og barnebilder. Savner ofte en litt mindre brennvidde, så en 18-50 2.8 må være konge!! Men jeg har faktisk ikke brukt zoomen på en stund, det er så utrolig moro med høy lysstyrke og de resultatene jeg får nå. Så tenk over hvor ofte du trenger > 50mm. Det er jo kjempebra på reiser, for å fange inn litt detaljer, men optisk er nok et stykke etter den du har. Du kan selvsagt spe på med en fast 50mm som meg da, du klarer deg sikkert fin med en f1.8 som er svært hyggelig priset. Ellers kommer jo også Tamron'en med VR nå den også, den kunne jeg tenkt meg til kona (med lånemulighet!!) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Ellers kommer jo også Tamron'en med VR nå den også, den kunne jeg tenkt meg til kona (med lånemulighet!!) Hvis du har funnet en kone du kan gi objektivet til, har du gjort en bedre jobb enn meg.. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Det beste vil jo være å kjøpe inn D90 med 18-105mm først, og så testet det objektivet litt før du bestemmer deg for hvilket som skal følge med D50 ved salg. Hvis det er praktisk gjennomførbart mtp. økonomi altså. Dersom du ender opp med å selge Tamronen kan det fort være slik at du ikke får så mye mer for den i følge med D50, enn du ville fått ved å selge den alene. Det er jo gjerne nybegynnere som ser seg om etter billige, brukte speilreflekser, og da kan et relativt dyrt (for helt ferske å regne) medfølgende objektiv gjøre at totalprisen blir for høy. Kanskje er det en idè å beholde D50 som et reservehus eller selge det rimelig for seg selv. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 En annen vesentlig ting - det er vel ikke problematisk å bruke linsen på D90 kameraet? Nei, det skal gå helt fint. D90 er vel mer kompatibelt med gammel optikk en D50 (korrekt meg om jeg tar feil her). D50 har fokusmotor, så ser ikke noen problemer på dette området. Lenke til kommentar
Corbeile Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Tusen takk alle sammen - dere har overbevist meg. Jeg beholder tamronobjektivet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå