Atiks Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Hei Jeg skulle kompilere en java fil sånn her i komandavindue c:\javaprogrammer> javac Sender.java men da står det bare gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommanda. Hvorfor kan noen hjelpe meg? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 (endret) Hvorfor kan noen hjelpe meg? Ja si det? Problemet ditt er nok at filen javac.exe som du prøver å kjøre ikke ligger i den mappen du står i. Hvor den ligger vet jeg ikke nøyaktig, men den ligger nok feks i et sted som: C:\j2sdk1.4.1\bin\javac (dette er nok ikke riktig, men leter du litt finner du ut hva din heter, avhenger av versjon og installasjonssted) Så når du skriver "javac" for å kompilere skjønner ikke maskinen hva du mener ettersom den ikke kan se "javac.exe" i mappen du står i. 3 løsninger: Du kan gå til mappen "C:\j2sdk1.4.1\bin\" og skrive "javac c:\javaprogrammer\Sender.java" Du kan gå til mappen "c:\javaprogrammer\" og skrive "C:\j2sdk1.4.1\bin\javac Sender.java" Du kan legge "C:\j2sdk1.4.1\bin\" til i maskinens PATH variabel. Google for å finne ut hvordan du gjør dette. Endret 9. september 2009 av Ekko Lenke til kommentar
miXer Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 (endret) Fremgangsmåten for dette ligger i dokumentasjonen til JDK'en her Endret 9. september 2009 av miXer Lenke til kommentar
___ Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Hei Jeg skulle kompilere en java fil sånn her i komandavindue c:\javaprogrammer> javac Sender.java men da står det bare gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommanda. Hvorfor kan noen hjelpe meg? Hvorfor ikke legge litt krefter i å finne det ut på egenhånd, istedet for å mase om dette her? Problemstillingen din er en typisk nybegynnerfeil, som er besvart utallige ganger i dette forumet, og andre steder på nettet. Lær deg å søke. Werner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå