Gå til innhold

[Løst]Hvordan kompilere en .java fil?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor kan noen hjelpe meg?

Ja si det?

Problemet ditt er nok at filen javac.exe som du prøver å kjøre ikke ligger i den mappen du står i.

Hvor den ligger vet jeg ikke nøyaktig, men den ligger nok feks i et sted som:

C:\j2sdk1.4.1\bin\javac (dette er nok ikke riktig, men leter du litt finner du ut hva din heter, avhenger av versjon og installasjonssted)

Så når du skriver "javac" for å kompilere skjønner ikke maskinen hva du mener ettersom den ikke kan se "javac.exe" i mappen du står i.

3 løsninger:

1. Du kan gå til mappen "C:\j2sdk1.4.1\bin\" og skrive "javac c:\javaprogrammer\Sender.java"
  2. Du kan gå til mappen "c:\javaprogrammer\" og skrive "C:\j2sdk1.4.1\bin\javac Sender.java"
  3. Du kan legge "C:\j2sdk1.4.1\bin\" til i maskinens PATH variabel. Google for å finne ut hvordan du gjør dette.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Hei

Jeg skulle kompilere en java fil sånn her i komandavindue c:\javaprogrammer> javac Sender.java men da står det bare gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommanda. Hvorfor kan noen hjelpe meg?

Hvorfor ikke legge litt krefter i å finne det ut på egenhånd, istedet for å mase om dette her? Problemstillingen din er en typisk nybegynnerfeil, som er besvart utallige ganger i dette forumet, og andre steder på nettet. Lær deg å søke.

Werner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...