Gå til innhold

Viktig: Bruk stemmeretten din i kirkevalget!


  

103 stemmer

  1. 1. Skal du stemme i kirkevalget?

    • Ja
      3
    • Nei
      52
    • Nei, jeg har ikke stemmerett
      37
    • Vet ikke/Kanskje
      11
  2. 2. Hvilken type kandidat velger du hvis du skal/kunne/ville stemme?

    • En konservativ
      17
    • En midt i mellom
      4
    • En moderat
      42
    • En tilfeldig kandidat
      40


Anbefalte innlegg

Nei ikke sant. Så da kan vi godt si at du synes:

Kristne skal være politisk nøytrale.

Men at det ikke faktisk er slik. Hadde det vært allment akseptert at kristne skulle holde seg unna politikk, hadde jeg vært fornøyd jeg altså. Jeg har uansett solgt sjela mi til konkurrenten, så jeg har desverre ikke stemmerett i kirkevalget. Ellers skulle jeg møtt opp, om så bare for å skremme mørkemennene litt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får lage et "ikke av denne verden" parti da vet du RobinTX... :) Og kjøre noen "ikke av denne verden" saker...

 

Men du har helt rett, religiøse har ingenting i politikk å gjøre! Det har jo både kristendommen og islam bevist gang på gang for slags skrekkvelder vi får når de blander de grusomme eventyrene sine inn i virkeligheten.... Så nei, hold eventyr utenfor, er så enig så enig!!

Lenke til kommentar
Er det ikke i mot Guds vilje å presse folk til noe de ikke vil?

Hva har det med saken å gjøre.. Dessuten ville jo despoten være revnende likgyldig tl hvem som skulle predike for sauene i første omgang... Kirkevalget har jo ingen ting med trosretningen å gjøre, men heller et desperat forsøk fra kirkens side få å folk engasjert i dem...

Lenke til kommentar
Vi har ekstremister i Norge også. Ludvig Nessa og Børre Knudsen er av det mest medieprofilerte slaget her til lands. Ellers så skal vi ikke lengre enn til Sverige for å finne kristnfundamentalistiske drap i nyere tid. (Knutby-saken)

 

Evt. verdensreligionene har denne egenskapen overalt, og har drept folk her som i resten av verden.

Jeg savner "sett fyr på skiten" som alternativ, men så har jo ikke jeg stemmerett.

Lenke til kommentar
Nei ikke sant. Så da kan vi godt si at du synes:
Kristne skal være politisk nøytrale.

Men at det ikke faktisk er slik. Hadde det vært allment akseptert at kristne skulle holde seg unna politikk, hadde jeg vært fornøyd jeg altså. Jeg har uansett solgt sjela mi til konkurrenten, så jeg har desverre ikke stemmerett i kirkevalget. Ellers skulle jeg møtt opp, om så bare for å skremme mørkemennene litt :)

Hvorfor skulle kristne holde seg unna politikk?

 

Snakk om diskriminering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS
Er det ikke i mot Guds vilje å presse folk til noe de ikke vil?

Hva har det med saken å gjøre.. Dessuten ville jo despoten være revnende likgyldig tl hvem som skulle predike for sauene i første omgang... Kirkevalget har jo ingen ting med trosretningen å gjøre, men heller et desperat forsøk fra kirkens side få å folk engasjert i dem...

Det har med saken å gjøre at alle jeg kjenner ikke vil være på valglista, og eneste vei om er å melde seg ut ifra statskirka. Så vidt jeg vet bygger kirken på kristendom og et av de 10 bud er at man skal elske sin neste. Vil du si at å tvinge noen til å stå på valglista er å vise nestekjærleik?

Lenke til kommentar
Fikk brev, det jeg gjorde med det var å hive det inni ovnen.

Kirka trenger din stemme på en moderat og ikke homodiskriminerende kandidat. Bruk stemmeretten din til å stemme frem en av de kandidatene som passer ditt syn best. (Du kan som nevnt stemme uten den lappen. Bare møt opp i valglokalet til stortingsvalget med legitimasjon og stem der.)

 

Om du misliker å være medlem i statskirka så er det enkelt å melde seg ut. Ca 1/4 av Norges befolkning er ikke medlem.

 

Gud skal ifølge mange slippe gode kristne til himmelen, mens vi andre skal smake evig pine. Snakk om ufyselig, diskriminerende gud.

Dette har ikke noe med kirkevalget å gjøre. Ta den diskusjonen andre steder i kategorien Religion, filosofi og livssyn.

Lenke til kommentar
Gud skal ifølge mange slippe gode kristne til himmelen, mens vi andre skal smake evig pine. Snakk om ufyselig, diskriminerende gud.

Dette har ikke noe med kirkevalget å gjøre. Ta den diskusjonen andre steder i kategorien Religion, filosofi og livssyn.

(1) Det er der vi befinner oss.

(2) Gud har ikke noe med kirkevalget å gjøre? ;)

 

Hvis det var en litt klønete formulert formaning om å unngå mer off-topic: Greit det.

 

 

Å skulle stemme bare for å kjempe for homofiles rettigheter blir feil for meg, enn så lenge kirkelige saker stort sett bryr meg midt i ryggen.

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar
Kirka trenger din stemme på en moderat og ikke homodiskriminerende kandidat.

Hvis flertallet av Norges kristne vil stemme fram en homsehetsende kandidat, burde de ikke få det da? Demokrati anyone? Hvis flertallet av Norges kristne vil stemme fram en homsehetsende kandidat, og du blander inn stemmene til ikke-kristne, så kan en jo ende opp med en som flertallet av Norges kristne ikke vil ha.

Lenke til kommentar

Dette er et valg for statskirka, som svært mange er medlem i. Ikke et valg i en eller annen rar sekt. Jeg gir blaffen i om hvor mye/lite kristne medlemmene føler seg. ALLE medlemmene i statskirka har stemmerett, selv om de ikke føler seg kristne i det hele tatt.

 

Å håpe på lav valgdeltagelse fordi man foretrekker de mest ekstreme kandidatene er i hvert fall ikke demokratisk. Jo bedre valgdeltagelse jo bedre er det for medlemmene som helhet.

Lenke til kommentar

Til neste år anbefaler jeg alle dem som fremdeles har stemmerett til å stemme inn den mest vitenskaps-, homo- og kvinne-fiendtlige kandidaten som er å oppdrive. Disse gjør mest av alle for å rive ned kirken, siden de representerer dens sanne ansikt. Vi må ikke tillate kirken å oppdatere seg sammen med resten av samfunnet den har mistet sin makt i. Eller fremdeles boikott. Reformisme tar for lang tid. Tusen år er nok, takk.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...