Gå til innhold

Viktig: Bruk stemmeretten din i kirkevalget!

103 stemmer

1. 1. Skal du stemme i kirkevalget?

• Ja
      3
    • Nei
      52
    • Nei, jeg har ikke stemmerett
      37
    • Vet ikke/Kanskje
      11
  2. 2. Hvilken type kandidat velger du hvis du skal/kunne/ville stemme?

• En konservativ
      17
    • En midt i mellom
      4
    • En moderat
      42
    • En tilfeldig kandidat
      40

Anbefalte innlegg

180px-Kirkevalget2009_bokmal_sort.jpg

Ved forrige kirkevalg var det bare 4-5% valgdeltagelse. Jeg tror det er trygt å anta at det er en overvekt av veldig kristne som stemmer. Vanlige folk som er passive medlemmer i statskirka bryr seg ikke så mye. Dette gjør at det i hovedsak er det mest ekstreme kandidatene som blir stemt frem. For å unngå at kirkene i ditt nærmiljø skal bli drevet av mer og mer ekstreme kristne så bør de moderate kristne opp av sofaen og bruke stemmeretten sin.

Men hvordan vet man hvilke kandidater som er ekstreme eller moderate? Det er ikke nødvendig. Random er uansett bedre enn målrettet radikalisering. Ennå bedre er det å finne ut hvem som er moderate og stemme på de. Åpen kirkegruppe har utarbeidet en liste over "homovennlige kandidater" som mener at homofile bør få gifte seg i kirka på lik linje med heterofile.

Her er kandidatlisten anbefalt av Åpen Kirkegruppe:

Agder og Telemark

I Agder og Telemark velges tre av sju lekfolk direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Gaute Granlund

- Solveig Abelone Midtgarden

- Kjetil Drangsholt

Bjørgvin

I Bjørgvin skal tre av sju lekfolk velges direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Cathrine Halstensen

- Henny Koppen

- Monica Ugulsvik

Borg

I Borg velges fire av sju lekfolk direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Ingrid Vik-Strandli

- Lars Jørgen Steenstrup Sønstebø

- Wenche Tuman Jonsen

- Andreas Henriksen Aarflot

- Arnhild Fjose

Hamar

I Hamar velges alle sju lekfolk direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Ingrun Jule

- Åse Marie Røed

- Willy Olsen

- Eira Målfrid Lindemark

- Jenny Skumsnes Moe

Oslo

I Oslo velges alle sju lekfolk direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Torkil Hvidsten

- Hege Hovland Malterud

- Oddrun Remvik

- Håvard Vederhus

- Anne Veiteberg

- Marius Berge Eide

- Ingebjørg Skjevik

Møre

I Møre skal tre av sju lekfolk velges direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Henriette Bryn

Nidaros

I Nidaros velges fire av sju lekfolk direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Petter Normann Dille

- Gerd Helene Christiansen

- Gunnar Winther

- Anne Katrhine Slungård

- Arnfinn Brechan

Nord-Hålogaland

I Nord-Hålogaland velges alle sju lekfolk direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Ole D. Mjøs

- Eirik Junge Eliassen

- Marit Reinertsen

- Kari Akselvoll Lorentsen

- Ingrid Røstad Fløtten

Stavanger

I Stavanger velges alle sju lekfolk direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Leif Christian Andersen

- Berit Kopren

- Anndi Lomeland Jacobsen

- Thor Bjarne Bore

- Kristin Wallem Hagen

Sør-Hålogland

I Sør-Hålogaland velges fire av sju lekfolk direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Marit Hermestad

- Katrine Lind-Solstad

- Ottar Skjellhaug

- Eirik Martin Tollåli

- Ellen Birgitte Pedersen

Samisk kandidat:

- Heidi Kalvåg

Tunsberg

I Tunsberg skal tre av sju lekfolk velges direkte av velgerne. Vi anbefaler:

- Stina Frøvoll Thoresen

- Kjell Guldvog Staalesen

- Tom Reffhaug

- Helene Bjerkestrand

Her finner du listen på Facebook.

Fakta om Kirkevalget 2009:

* Valget finner sted samtidig med Stortingsvalget 14. september.

* Forhåndsstemming fra 10. august.

* Alle medlemmer av Den norske kirke som er over, eller som fyller 15 år i 2009 kan stemme.

* De som står på valg, må være over 18 år eller fylle 18 år i løpet av 2009.

* Målet er minst 40 prosent representasjon av hvert kjønn, og minst 20 prosent representasjon av ungdom under 30 år.

* Alle medlemmer av Den norske kirke over 15 år skal ha mottatt et valgkort med informasjon om hvor og når de kan avgi stemmer.

Mer om Kirkevalget: se www.kirkevalget.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke stemmerett, men ville valgt en konservativ nettopp fordi vi da ville blitt fortere kvitt svineriet. Da ville det gått opp for alle hvor stein stokk dumme de såkalte "bibeltro" kristne er og hvor utrolig menneske fientlige de er mot alle som ikke er som "dem" og som ikke tror på denne jesusen.

Så til dere som har stemme rett vil jeg si: Stem på den mest konservative! De må snart stå på egne ben og klarer vi å sette inn noen ordentlige stri-skjorter til å skalte og valte vil det tydeliggjøre idiotiet i langt større grad enn smørbukker som snur seg som værhaner dit vinden blåser. Så stem på den største treskallen dere finner, en slik ordentlig "bibeltro" stakkar som ikke skjønner at han spar kristendommens grav ved å tvi holde på og følge det som står i bibelen! Det er ingen som virkelig vil tilbake til middel alderen igjen med geistelige overhoder, forfølgelser, drap på uskyldige og uthengning av alle som er anderledes og det er jo dit disse så gjerna vil ha oss.

Å la de mest ignorante få råde i sin lille dam vil bety slutten for kristendommen her i landet, så please, stem på de verste bibelhodene dere finner er dere snille og gjør norge en tjeneste! :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det beste med dette valget var at jeg ble minnet om at jeg skal få meldt meg ut av statskirken..

Jeg ble veldig forundret ovar at jeg fikk den valgseddelen i det hele tatt siden jeg var sikker på at jeg meldte meg ut for 15 år siden..

Utover det så synes jeg også at konservative og særdeles menneskefientlige prester som dyrker gamle tradisjoner er helt topp.. Da får vi et klarere skille på dem og oss...

Og sånn ellers så er det kun "bensin og fyrstikker" jeg tenker mest på som en kandidat i dette valget..

Lenke til kommentar
Jeg har ikke stemmerett, men ville valgt en konservativ nettopp fordi vi da ville blitt fortere kvitt svineriet. Da ville det gått opp for alle hvor stein stokk dumme de såkalte "bibeltro" kristne er og hvor utrolig menneske fientlige de er mot alle som ikke er som "dem" og som ikke tror på denne jesusen.

Så til dere som har stemme rett vil jeg si: Stem på den mest konservative! De må snart stå på egne ben og klarer vi å sette inn noen ordentlige stri-skjorter til å skalte og valte vil det tydeliggjøre idiotiet i langt større grad enn smørbukker som snur seg som værhaner dit vinden blåser. Så stem på den største treskallen dere finner, en slik ordentlig "bibeltro" stakkar som ikke skjønner at han spar kristendommens grav ved å tvi holde på og følge det som står i bibelen! Det er ingen som virkelig vil tilbake til middel alderen igjen med geistelige overhoder, forfølgelser, drap på uskyldige og uthengning av alle som er anderledes og det er jo dit disse så gjerna vil ha oss.

Å la de mest ignorante få råde i sin lille dam vil bety slutten for kristendommen her i landet, så please, stem på de verste bibelhodene dere finner er dere snille og gjør norge en tjeneste! :)

Ja, med 4-5% som stemmer skal det ikke mere til enn 80.000 illsinte ufrivelige medlemmer til for å velte "folkekirken" og gjøre den utrivelig for flertallet som da er "kultur-kristen"

http://www.minerva.as/?p=6772

Så ja, Hadde jeg hatt stemmerett hadde jeg stemt på en ekstremist og meldt meg ut dagen etter.

kanskje vi får se en økning av medlemsmassen til DNK rett før neste valg ;)

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hva som er mest strategisk.

Fundamentalistene er tross alt de mest uforsonlige, så jeg tror at det er større sjanse for at de bryter ut av statskirken hvis de føler at den blir besudlet av liberale, homofile og kvinner, enn at det motsatte skjer.

Lenke til kommentar
Ved forrige kirkevalg var det bare 4-5% valgdeltagelse. Jeg tror det er trygt å anta at det er en overvekt av veldig kristne som stemmer. Vanlige folk som er passive medlemmer i statskirka bryr seg ikke så mye.

Jeg tror ikke det er trygt å anta dette. De ekstreme finner man ikke i statsskirken, men i uavhengige kirkesamfunn. Og hva pokker er "veldig kristne"?

Dette gjør at det i hovedsak er det mest ekstreme kandidatene som blir stemt frem.

Igjen, hvor tar du dette fra? Jeg savner dokumentasjon, ikke bare synsing og fordommer. Utifra din manglende argumentasjon, har jo jeg mer grunnlag for å stemple deg som fordomsfull enn du har for å gjette om ideologien til de som er aktive i statsskirken.

For å unngå at kirkene i ditt nærmiljø skal bli drevet av mer og mer ekstreme kristne så bør de moderate kristne opp av sofaen og bruke stemmeretten sin.

Alle som bryr seg bør stemme. Jeg bryr meg veldig lite, og jeg foretrekker at de som er aktive får stemme på dem de ønsker.

Men hvordan vet man hvilke kandidater som er ekstreme eller moderate? Det er ikke nødvendig. Random er uansett bedre enn målrettet radikalisering.

Det er jo særdeles konstruktivt for kirken at urnene nedspammes med stemmer fra folk som ikke aner hvem de stemmer på? :roll:

Ennå bedre er det å finne ut hvem som er moderate og stemme på de. Åpen kirkegruppe har utarbeidet en liste over "homovennlige kandidater" som mener at homofile bør få gifte seg i kirka på lik linje med heterofile.

Dette er faktisk greit nok. Bryr du deg nok om denne saken, så bruk for all del stemmeretten.

Forøvrig synes jeg innlegget ditt oser av fordommer, og skaper et "fiendebilde" av statskirken der du rett og slett antar at dens ledelse og aktive medlemmer motarbeider resten av samfunnet. Det er jo litt ironisk at noe som er så utvannet og politisk korrekt som statskirken får et slikt stempel. En statskirke som opptrer ekstremt "politisk korrekt" i spørsmål som Palestina, kirkeasyl, innvandring, nødhjelp osv.

Lenke til kommentar
Ta en tur på www.kristenblogg.no og les litt der angående det neste valget... og kom så hit igjen og fortell meg at de "veldig kristne", de helt bibeltro ignorantene, ikke har politiske agendaer... For der tar du feil! :)

Da er de ikke politisk nøytrale... Og med "veldig kristen" så mente jeg kristne som følger bibelen. Kristne skal være politisk nøytrale.

Lenke til kommentar
Kristne skal være politisk nøytrale.

Du synes kanskje de skulle være politisk nøytrale, men slik er det nå engang ikke. De veldig kristne frykter til og med høy deltagelse ved valget. Smak litt på den. De frykter at mange skal stemme. Hvorfor det tro...? Normalt ville man vel si man ønsker høy deltagelse ved valg. Men ikke i kirken. Der er de redd for at det skal komme mange å stemme.

Frykter høy kirkevalgdeltagelse

Lenke til kommentar
Kristne skal være politisk nøytrale.

Du synes kanskje de skulle være politisk nøytrale, men slik er det nå engang ikke. De veldig kristne frykter til og med høy deltagelse ved valget. Smak litt på den. De frykter at mange skal stemme. Hvorfor det tro...? Normalt ville man vel si man ønsker høy deltagelse ved valg. Men ikke i kirken. Der er de redd for at det skal komme mange å stemme.

Frykter høy kirkevalgdeltagelse

lol

Uansett, kristne må følge jesu eksempel ved og ikke være en del av denne verden og holde seg nøytral.

'Vet dere ikke at vennskap med verden er fiendskap mot Gud?'

'Mitt rike er ikke av denne verden. Var mitt rike av denne verden, hadde mine menn kjempet for meg, så jeg ikke skulle bli overgitt til jødene. Men mitt rike er ikke herfra'

'De er ikke av verden, likesom jeg ikke er av verden'

'Vi vet at vi er av Gud, men hele verden ligger i den ondes makt'

e: Lurer på hvordan de kan forene bibelen og politikk.

e2: kaster inn joh 6:15 dan 2:44 og åp 11:15 i tillegg.

e3: source: joh 17:16; 18:36; jak 4:4; 1. Joh 5:19

Selvsagt så betyr det ikke 100% isolasjon. For mr 12:17. Må huske apg 5:29 hvis de krever noe som ikke er i samsvar med bibelen.

Endret av RobinTX
Lenke til kommentar
Uansett, kristne må følge jesu eksempel ved og ikke være en del av denne verden og holde seg nøytral.

Si det til Kristelig Folkeparti. Kristne, og politikere i ett og samme. Ikke kom og fortell meg at KrF er politisk nøytrale. Det finnes sikkert enda fler partier som er uttalt kristne, men jeg følger ikke så veldig godt med i de kristne partiene, så ha meg unnskyldt for å kun nevne ett parti :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...