Gå til innhold

Bygger ny PC, og kan trenge litt hjelp

Anbefalte innlegg

Hey! Driver å smeller sammen en ny PC, den kommer hovedsaklig til å bli brukt til gaming, så da lurer jeg på hva dere synes om følgende deler:

- MSI P55-GD65 1395 kr

- XfX HD4890 XXX 1495 kr

- Intel Core i5 750 1725 kr

- Samsung DVD±RW burner 225 kr

- Cooler Master HAF 922 1045 kr

- Chieftec Super Series PSU 750W 895 kr

- OCZ Platinum XTC DDR3 1600MHz 3GB KIT 649 kr

- Western Digital Caviar GreenPower 500GB 425 kr

Maskinen ligger på ca 7800 kr, uten monitor og OS vel å merke.

Som monitor har jeg planer om å bruke HDTV'n min, og til OS skal jeg bruke Windows 7 RC.

Innser at HDTV'n ikke blir den beste monitoren i manns minne, men den duger en liten stund forhåpentligvis. Det samme gjelder Windows 7 RC som jeg vet går ut i 2010. Greit å få spredd kostnadene litt :whistle:

Har lest noen tester på Core i5 750, og den danker ut både Q9550 og Phenom II X4 prosessorene, og er billigere (i alle fall på komplett.no) så det valget var ganske greit.

Setter stor pris på kommentarer/hjelp :)

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skal vi kommentere?

Er du fornøyd med tester av skjermkortet og cpu som det ser ut som så

er vel pcen grei, du kan alltid få bedre, men det koster.

Koster det så mye mer for en 920 cpu?

Core i7 920 koster 2450 kr, mens i5 750 ligger på 1725 kr.

Det er en forskjell på 700 kr, noe som er litt når man prøver å holde seg innen for et budsjett.

Jeg endte opp med tilnærmet likt system som det jeg posta i OP'n, men bytta ut RAM kittet med Corsair XMS3 DDR3 1600mhz 4GB Cl9, og siden jeg gjorde det tror jeg at jeg dreit meg ut.. Jeg var opptatt av å finne RAM som passet til Core i5, og det stod det at Corsair XMS3 gjorde i produktbeskrivelsen så da gikk jeg bare for den, uten å sjekke om det passet til hovedkortet. Jeg har aldri bygd en PC før, så jeg tenkte ikke på det i det hele tatt.

Corsair XMS3 har en RAM hastighet på PC3-12800, og på komplett.no står det at hovedkortets støttede RAM hastigheter er: PC3-6400, PC3-8500, PC3-10666. Jeg sjekket også manualen til hovedkortet på MSI.com, og der stod det: "4 DDR3 DIMMs support DDR3 2133*(OC)/ 2000*(OC) /1600*(OC)/ 1333/ 1066 DRAM (16GB Max)"

Er PC3-12800 en annen måte å si 1600mhz på, og betyr da "1600(OC)" at hovedkortet støtter RAM brikker med en hastighet på 1600mhz allikevel? Eller betyr det at hovedkortet tåler at brikker med en hastighet på 1333 for eks kan bli overklokket til 1600mhz? Hva er evt konsekvensen av å bruke minnebrikker med en hastighet som ikke støttes av hovedkortet, burde jeg sende de tilbake og kjøpe nye eller er ikke det nødvendig?

Er ganske noob når det kommer til akkurat dette =/

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...