stiank81_ Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Hei, Jeg driver og trekker nettverkskabler (CAT6) i veggene på et hus, og sliter litt med rekkefølgen lederne skal kobles i nettverkskontakten. Finner mange gode guider til kobling av RJ45 plugg - og har gjort dette også, men kontakten på veggen er det verre med.. Har forstått det slik at den ikke skal kobles "12345678", men er det noen som kan fortelle meg rekkefølgen? Takk! Lenke til kommentar
TeisL Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Kanskje denne hjelper. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Endret 8. september 2009 av Eksentron Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Det er veggkontakten han snakker om folkens... Normalt sett så pleier det å enten være med et koblingsskjema for den aktuelle kontakten, eller så er det fargemerking tilsvarende lederne på kontaktpunktene. Kan også være to forskjellige rekkefølger på merkingen, da merket gjerne med A eller B standard. B standarden er mest brukt her, men kan bruke begge så lenge man gjør det likt. Bør også ha et kroneverktøy for å presse lederne på plass i kontaktene. Nettulf Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Det er veggkontakten han snakker om folkens... Normalt sett så pleier det å enten være med et koblingsskjema for den aktuelle kontakten, eller så er det fargemerking tilsvarende lederne på kontaktpunktene. Kan også være to forskjellige rekkefølger på merkingen, da merket gjerne med A eller B standard. B standarden er mest brukt her, men kan bruke begge så lenge man gjør det likt. Bør også ha et kroneverktøy for å presse lederne på plass i kontaktene. Nettulf Hvis du kobler pluggene som vist på bildet over, så følger du B-standarden. Så hvis du kobler i henhold til B standarden på kontaktene dine så skal det da funke! B standarden er den standarden som er vanligst i norge. Helt hvorfor i pokker de har to standarder aner jeg ikke, men 90% av alle nettverks kabler og kontakter i norge følger B standard. Hvis du skal trekke kabler fra en nettverks kontakt i veggen til neste nettverks kontakt i veggen og disse er av samme type, kan du få det til å funke med å bare koble så det blir likt på begge, men hvis du følger B standarden på begge så er du også sikret at det blir riktig bruk av ledere (da med tanke på hvilke ledere som er "tvunnet" sammen, ettersom PC'ejn bruker pin 1,2,3 og 6, og man da vil ha 4 ledere hvor to og to er tvunnet sammen, da helst sender og mottaker på hver sine to sammen tvunnede ledere. (mao. 1 og 2 skal være halv oransj og oransj, 3 og 6 skal være halv grønn og grønn.) Dette er for å hjelpe til mot "støy" Krone verktøyet er som nevnt absolutt å anbefale, men i værste fall kan du klare deg uten ved å bruke en tynn flat trekker, men ikke å anbefale for ett nett med bra kontakt.. Endret 8. september 2009 av Dingy Lenke til kommentar
stiank81_ Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 Takk for innspill! Som Nettulf sier er det veggkontakten jeg snakker om her. Ikke kobling av RJ45 plugg på kabel. Så det jeg lurer på er rekkefølgen lederne skal kobles på veggkontakten. Gjelder den nevnte B-standarden også på veggkontakten? Har prøvd å koble i samme rekkefølge som RJ45-pluggen uten hell.. Dette er jo 12345678 - mener å ha sett en helt annen rekkefølge for veggkontakten, men finner det ikke igjen. Kan det stemme? Og - joda; har kroneverktøy.. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 B-standarden skal også gjelde på veggkontakten, ja. Men det skal nok ikke være 12345678. De veggkontaktene jeg har koblet har hatt rekkefølge påskrevet inni i både tall og farger. Prøv 54123678, er den rekkefølgen som har vært på de jeg har fiksa, om jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå