Gå til innhold

Pumpealarm og autoshutdown

Anbefalte innlegg

Den største bekymringen jeg har med et væskekjølt system er ikke at det skal begynne å lekke vann, men at vannpumpen skal slutte å fungere når en ikke er i nærheten eller sitter opptatt online og spiller med headsettet på.

Er det noen som har klekt ut en løsning om f.eks at en alarm skal gå hvis pumpa ryker så en får tid til å slå av pc'en. Eller fare for at vannstrømmen stopper opp selv om pumpa går. Det jeg skulle likt å sett var et varslingsystem som passet på at alt gikk riktig for seg, og hvis ikke gikk alarmen og maskinen slo seg av automatisk. Med tanke på de som har maskinen på 24 timer i døgnet og ikke er der til å passe på gullet hele

tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du har mulighet for Auto-shutdown i bios, så er det egentlig alt du trenger. Still den inn noen grader over høyeste load temp, og ta det lungt  8)

Dette er nok det enkleste - og billigste (= gratis...). Eventuelt kan du bruke et program som gjør samme jobben.

De pumpene jeg har sett er jo rett og slett akvariepumper og disse er lagd for å gå døgnet rundt i mange år.

Et tips for å unngå å glemme å skru på strømmen til pumpa når du starter PC'en er jo å koble PC og pumpa på en egen sånn 'skjøteledning' med av/på knapp på - dermed kan du ikke skru på PC'en uten at pumpa også går.

Lenke til kommentar

Et tips for å unngå å glemme å skru på strømmen til pumpa når du starter PC'en er jo å koble PC og pumpa på en egen sånn 'skjøteledning' med av/på knapp på - dermed kan du ikke skru på PC'en uten at pumpa også går.

Jeg har en slik :yes: Men den møkka driten nektet en dag og skru seg på. Så jeg åpnet bryteren, og der fant jeg svært brente kontakter... Her hadde det tydeligvis vært litt sveising på gang. Det værste er at jeg bare har brukt den bryteren ca 30 ganger. Forgrener og bryteren er ratet til 3500 watt, og så tåler den ikke 350 watt engang(om mulig litt høyere startstrøm) :roll: Så jeg pusset kontakflatene, og monterte det i sammen igjen. Egentlig burde jeg vel ha sendt den til Nemko som har godkjent den... :grumpy:

Så min konklusjon er at man ikke bør bruke den bryteren for mye. Men som sikkerhet for at pumpen ikke går er den jo helt grei.

Lenke til kommentar
Hvis du har mulighet for Auto-shutdown i bios, så er det egentlig alt du trenger. Still den inn noen grader over høyeste load temp, og ta det lungt 8)

Dette er nok det enkleste - og billigste (= gratis...). Eventuelt kan du bruke et program som gjør samme jobben.

yes, går greit i bios. Men jeg tenkte noe sånn fancy ekstra dill dall på kjøleboksen med lys og alarmer. For estetikken sin skyld. Selv om det kanskje ikke har noe særlig nytte. Bare for å trekke oppmerksomhet.

De pumpene jeg har sett er jo rett og slett akvariepumper og disse er lagd for å gå døgnet rundt i mange år.

Ja, jeg gikk i zoo butikken her og kjøpte meg en vanlig akvarie-vannpumpe. Tenkte på en slik en de lenser båter med også.. skikkelig blås i dem, men jeg vet ikke helt om de tåler å gå i ukevis i strekk.

Fattern sin røk ganske kjapt. Men de spyler skikkelig.

Noe annet jeg tenkte på istedenfor vifter og vannkjøling var en slik luftpumpe til akvarie. Lage et lite system ment for rambrikker som blåser luft på kjøleribber klistret på dem. De brummer bare disse pumpene og bråker mye mindre. Det kan være noe å tenke på med tanke på nedkjøling av RAM brikker hvis en skrur opp volten på dem i BIOS. For da kan en bruke slange som suger luft utenfra kassen og

blåser den ut i en annen slange. På den måten slipper en varmesamling inni kassen. Luftkjøling med luftpumper kan det kalles.

Jeg ser for meg et alternativ til vannblokker, men disse kalles luftblokker.

Disse kommer i forskjellige størrelser avhengig av hvilke komponenter de skal limes på. Har et inn og ut for å koble til luftslanger og brukes som erstatning for pc vifter.

Finner det litt vanskelig å tenke ut hvordan jeg skal klare å smette på vannkjøling på rambrikkene, for de er så kinkig plassert.

Dette med å lage et effektivt system som kjøler ned rambrikker ser jeg ihvertfall som en ny utfordring. Filosofien er at viftene må bort og et system som suger luft utenifra via slanger og blåser det ut igjen kan kanskje være mer effektivt enn en vifte inni maskinen. Kostnadsmessig kan det bli billigere enn en vifte også, siden disse luftpumpene til akvarie får en ned i hundrelappen og gjerne femtilappen i slanger. Eneste kriteriene for dette systemet da må være at det kjøler like bra som en vifte og at det ikke lager bråk som en vifte, kan kobles i serie til de komponentene en ønsker å fjerne varme fra (for dem som har flere i maskinen) Men ikke ment for pc'er som er ekstremt overklokket. Som sagt de er ganske stillegående disse pumpene og trenger da heller ikke å være inni pc toweret.

:lol::lol:

Ja, eller klekke ut noe mer avansert hvor den går rett på pc strømforsyninga og slåes av og på med on off knappen på frontpanelet.

Lenke til kommentar

3500 watt, og så tåler den ikke 350 watt engang(om mulig litt høyere startstrøm) :roll: Så jeg pusset kontakflatene, og monterte det i sammen igjen. Egentlig burde jeg vel ha sendt den til Nemko som har godkjent den... :grumpy:

Så min konklusjon er at man ikke bør bruke den bryteren for mye. Men som sikkerhet for at pumpen ikke går er den jo helt grei.

Rimi drev og solgte dem til kr 10.- de der. Er en grunn til at ting selges billig.

Lenke til kommentar

Kara på Bit-tech har laget en løsning for dette, riktignok så koster den penger, men den slår av maskinen vist det ikke er flow i systemet, og du får ikke slå på maskinen før det er flow.

linkie!(forsåvidt flere måter å beskytte seg mot samme problem)

eller så kan du ha en slik "flow sensor" (vises på side 4&5) å sende Ps_On signalet gjennom den, da vil maskina stoppe med en gang det ikke er flow..

Lenke til kommentar
Kara på Bit-tech har laget en løsning for dette, riktignok så koster den penger, men den slår av maskinen vist det ikke er flow i systemet, og du får ikke slå på maskinen før det er flow.

Den er ikke dum. Jeg spekulerer litt på muligheten å mekke til noe med et billig rele til 20 kr. Hvis f.eks pumpa stopper så slår releet ut (koblet til hovedbryteren på frontpanelet).. noe slik. Men da har en problemet hvis pumpa blir slitt og stopper og det forsatt forsynes strøm til den så slår ikke releet ut. Fint at det eksisterer alternative løsninger enn innstillinger

i bios.... ehmm.. for hva hvis ehhmm... det kommer datavirus i framtiden som er ment på å herpe overklokkede pc'er med vannkjøling med å skru av max temp'en i bios. Jeg har opplevd litt skumle ting med at bios settinger har forandret seg her uten at jeg har justert det. Jeg hadde justert FSB til 119MHz. En dag jeg skulle boote synes jeg det gikk litt tregt, sjekket bios og fant ut at den var tilbake til 100MHz.

En mekanisk løsning som er uavhengig av bios hadde vært en fordel for paranoide som meg, og kanskje enda bedre i kombinasjon med bios.  

Rele løsningen til kr 20 kan funke i kombinasjon med bios.

Flere sikkerhetsanordninger skader ihvertfall ikke for det er jo også snakk om prosessorer til flere tusen kroner. Å ha et avslappet forhold til dette med varme i pc'en er ikke meg for jeg har hatt hjertet godt opp i halsen en gang jeg trodde en nyinnkjøpt cpu ble svidd. Men den gang var det bare snakk om å resette bios for jeg hadde justert litt for mye slik at alt bare låste seg fast.

linkie!(forsåvidt flere måter å beskytte seg mot samme problem)

eller så kan du ha en slik "flow sensor" (vises på side 4&5) å sende Ps_On signalet gjennom den, da vil maskina stoppe med en gang det ikke er flow..

Skal sjekke den ut.. thanx

Lenke til kommentar

Shiva: ikke svar inni andres quoter. Det blir jo helt umulig å vite hva du skriver og hva den personen du quoter skriver uten å måtte gå lengere opp i tråden lete. Ta en titt på innleggene dine så skjønner du problemet!

Lenke til kommentar
Shiva: ikke svar inni andres quoter. Det blir jo helt umulig å vite hva du skriver og hva den personen du quoter skriver uten å måtte gå lengere opp i tråden lete. Ta en titt på innleggene dine så skjønner du problemet!

Skal ta en skjerpings. er ikke ekspert med å chatte på web sider. Mye rot hver gang jeg skal svare på noe så må jeg skrive brukernavn og passord på nytt. Tungvint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...