Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Fujitsu (stasjonær), flere år gammel, leter etter årsak til problem (psu el. mobo?)

Anbefalte innlegg

Heisann,

saken er sånn at jeg har et ganske ukjent (for meg) problem med en stasjonær pc her hjemme. Hver gang jeg forsøker å skru på piper den 1 gang etter kanskje tre sekunder er gått, videre begynner på-knapp-lyset å blinke med jevn interval (lik det du ser når en stasjonær er i dvale-modus). Det blir ikke i det hele sendt noe slags signal til skjermen, ikke en gang i lastingen av BIOS. Det kan nevnes at jeg får et pip som svar når jeg trykker gjentatte ganger på en av F-nøkklene i det som er BIOS boot'en.

Den er opprinnelig en Fujitsu (7år gammel) som kjørte Windows XP Home Edition med Geforce 4200GT, Intel Pentium IV 2,4GHz, PSU 300W ukjent leverandør(fant det ikke) og hovedkort GA-8STXC(Gigabyte) men jeg har i senere tid oppgradert til Ati X800 Pro og Vista X86 Ultimate. Den har vært utsatt for litt svak overklokking tidligere (sikkert rundt to år siden...), men uten noen slags problemer. Gjorde det på både CPU og GPU, men den er som forklart senket ned til normal nå. Ellers bør det garantert nevnes at den har så godt som stått på 24/7 på kontoret til moren min, helt til siste halvår hvor jeg skrudde på dvalemodus etter en bestemt tid uten bruk.

Min vurdering: Har aldri vært borti noe lignende før, men jeg har funnet ut at harddisken fungerer ved å bruke den i en annen pc. Ellers har jeg ikke fått testet om det er skjermkortet som feiler, men selv når jeg starter pc'en uten skjermkort piper det, så min antakelse ligger i at det er hovedkortet eller strømforsyningen. Det kan forresten også være at dvale-modusen kan ha forårsaket noe, men tviler litt på det. Ellers så skjedde dette først da jeg var bortreist, og min eldre bror forsøkte å ordne opp i det og fikk det til slutt til ved å trekke ut nettverkskabelen og trekke strømledningen ut fra veggen eller noe sånt. Har ikke fått med meg detaljene helt, men det er uansett ikke løsningen nå.

Alternativ til å reparere pc: Jeg vurderer å bare skaffe en netbook, siden stasjonæren er relativt gammel og jeg har et lite behov for en pc til å koble til tv'en ved filmkveld anledning eller lignende. Uansett, det hadde vært greit om jeg kunne fått litt veiledning i det området siden det er en stund siden jeg så på det, med andre ord så er jeg utdatert. Jeg forstår hvis dere ikke føler at dere har tid til å gi en kommentar med råd i det området, men det hadde vært greit ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Har aldri vært borti jumper andre plasser enn hdd før, så jeg vet ikke helt hvor den du snakker om skal befinne seg, men jeg er villig til å prøve det. Ellers, er det lett å finne ut hvor pin1-2 er ved resonnering?

Mange takk for raskt svar :)

Edit: Så bildene dine nå :p

Edit: Prøvde nettopp forslaget og det gjorde susen ;) Takk for hjelpen og for at jeg fikk lære noe nytt :D

Endret av Zense
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...