Gå til innhold

Overtidslønn som lærling!

Medisinmannen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber som lærling innen elektro. Der jeg jobber har vi muligheten til å jobbe ganske mye overtid, noe som er supert! Eneste som jeg lurer på, er om jeg får rett lønn ved overtid. Jeg har nettop begynt, så jeg vil helst ikke snakke med de(vet ikke heilt om jeg kan stole på det de sier heller).

Jeg får 54,05 kr til vanlig. På 50% får jeg 102,43 og 100% 204,86 tilegg. Alså 50%: 156kr og 259kr på 100%.

Jeg er ikke med i LO enda(meldte meg inn i kveld), http://www.loklubben.no/media/LOK_2008_til_2010.pdf.

På side 6 står det "Når lærlinger arbeider overtid, benyttes lønn og overtidssatsene for arbeidstaker

uten fagbrev".

Med på side 17 står det at jeg bare skal ha 94 og 189kr i tillegg(1 år gammel, sikkert økt til 102 og 204 som jeg har).

Noen som vet hvor mye jeg skal ha ?

Mvh.

Usikker lærling :p

Endret av Medisinmannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hva hjelpearbeiderlønnen er nå for tiden men da jeg jobba i mekanisk industri for 2 år siden som lærling lå den vel rundt 120-30 kr. 50% kom oppå der igjen når det var overtid.

Du skal altså ha regnet overtideslønnen din fra hjelpearbeiderlønnen, grunnen til det er at du b.l.a ikke får opptjentlærlingetid mens du har overtid.

Edit;

Må bare få tilføye det at jeg ser ikke vits i å være medlem i fagforening som lærling, du er beskyttet av et bra lovverk fra før og du er uansett ikke tjent med å være lærling i en bedrift som ikke vil ha deg. Spar pengene å meld deg inn når du er fagarbeider, eller gjør som meg å drit i hele greia....

Endret av kadett
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...