Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Største Tillatte Felg På Toyota Carina E?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

strengt talt er alt som ikke er orginalt ulovlig, men den regelen er det nesten ingen som vet om, og enda færre som bryr seg. aldri hørt om noen som har fått feil på eu-kontroll pga felger (så lenge dekkene ikke stikker utenfor hjulbuene). bare å kjøre på.

Lenke til kommentar
strengt talt er alt som ikke er orginalt ulovlig, men den regelen er det nesten ingen som vet om, og enda færre som bryr seg. aldri hørt om noen som har fått feil på eu-kontroll pga felger (så lenge dekkene ikke stikker utenfor hjulbuene). bare å kjøre på.

Ahaa,, neimen daså :)

Tusen Takk For Svar :D

Edit: Hva om 2 av dekka er utslitte? :p

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

Den der var ny, og ikke minst så har det ingenting med virkeligheten og gjøre for en slik regel har aldri eksistert. Du skal i utgangspunktet følge det som står i vognkortet hva angår felgdimensjon, inpress ect.. Men på dekk og felg så kan du gå opp eller ned med 5%. Så han kan kjøpe de dekkene og felgene han vil så lenge de er i tråd med regler og forskrifter.

Her kan du regne ut hvor store dekk du kan ha innenfor den tilatte +/- 5% marginen.

http://www.orpetveit.net/dekk/

Lenke til kommentar

kjøretøyforskriften § 13-1. pt 2.6 sier følgende om felger.

2.6 Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen. Felg med variabel boltesirkel tillates ikke.

Mao, tilfredstiller felgene de spesefikasjonene som produsenten har satt så kan en bruke dem med god samvittighet (se i vognkortet). Jeg tror du har forvekslet pt2.6 med pt6.1 som gjeller ved bytte av felger der sporvidde/dimmensjon endres ut over de marginene som jeg nevnte tidligere.

Lenke til kommentar

Den der var ny, og ikke minst så har det ingenting med virkeligheten og gjøre for en slik regel har aldri eksistert. Du skal i utgangspunktet følge det som står i vognkortet hva angår felgdimensjon, inpress ect.. Men på dekk og felg så kan du gå opp eller ned med 5%. Så han kan kjøpe de dekkene og felgene han vil så lenge de er i tråd med regler og forskrifter.

Her kan du regne ut hvor store dekk du kan ha innenfor den tilatte +/- 5% marginen.

http://www.orpetveit.net/dekk/

Haha kult at du postet den linken,

jeg sjekka mine og det ble -4,8% :p

Det var ikke langt fra maksimum...

Jeg har 215/40R17 og originalt er 195/60R15 :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...