MercedesMotor Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Hei, jeg har kjøpt meg felger til min toyota carina e 1993 modell,,, jeg finner ikke vognkortet eller noe så jeg lurte på om det er lovlig å ha på 205/40/17 på en Carina? Skal på kontroll slutten av måneden, så ville bare være sikker. Takk for svar på forhånd Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 strengt talt er alt som ikke er orginalt ulovlig, men den regelen er det nesten ingen som vet om, og enda færre som bryr seg. aldri hørt om noen som har fått feil på eu-kontroll pga felger (så lenge dekkene ikke stikker utenfor hjulbuene). bare å kjøre på. Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 (endret) strengt talt er alt som ikke er orginalt ulovlig, men den regelen er det nesten ingen som vet om, og enda færre som bryr seg. aldri hørt om noen som har fått feil på eu-kontroll pga felger (så lenge dekkene ikke stikker utenfor hjulbuene). bare å kjøre på. Ahaa,, neimen daså Tusen Takk For Svar Edit: Hva om 2 av dekka er utslitte? Endret 8. september 2009 av MercedesMotor Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 strengt talt er alt som ikke er orginalt ulovlig, men den regelen er det nesten ingen som vet om, og enda færre som bryr seg. aldri hørt om noen som har fått feil på eu-kontroll pga felger (så lenge dekkene ikke stikker utenfor hjulbuene). bare å kjøre på. Den der var ny, og ikke minst så har det ingenting med virkeligheten og gjøre for en slik regel har aldri eksistert. Du skal i utgangspunktet følge det som står i vognkortet hva angår felgdimensjon, inpress ect.. Men på dekk og felg så kan du gå opp eller ned med 5%. Så han kan kjøpe de dekkene og felgene han vil så lenge de er i tråd med regler og forskrifter. Her kan du regne ut hvor store dekk du kan ha innenfor den tilatte +/- 5% marginen. http://www.orpetveit.net/dekk/ Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 nå var det snakk om uorginale felger. felger som ikke er orginale til bilen skal ha godkjenningspapirer og være godkjent i vognkort.(hvis ikke kan man jo lage felger av vedkubber og likevel kunne kjøre glatt gjennom en tekniskkontroll.) Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 kjøretøyforskriften § 13-1. pt 2.6 sier følgende om felger. 2.6 Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen. Felg med variabel boltesirkel tillates ikke. Mao, tilfredstiller felgene de spesefikasjonene som produsenten har satt så kan en bruke dem med god samvittighet (se i vognkortet). Jeg tror du har forvekslet pt2.6 med pt6.1 som gjeller ved bytte av felger der sporvidde/dimmensjon endres ut over de marginene som jeg nevnte tidligere. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 strengt talt er alt som ikke er orginalt ulovlig, men den regelen er det nesten ingen som vet om, og enda færre som bryr seg. aldri hørt om noen som har fått feil på eu-kontroll pga felger (så lenge dekkene ikke stikker utenfor hjulbuene). bare å kjøre på. Den der var ny, og ikke minst så har det ingenting med virkeligheten og gjøre for en slik regel har aldri eksistert. Du skal i utgangspunktet følge det som står i vognkortet hva angår felgdimensjon, inpress ect.. Men på dekk og felg så kan du gå opp eller ned med 5%. Så han kan kjøpe de dekkene og felgene han vil så lenge de er i tråd med regler og forskrifter. Her kan du regne ut hvor store dekk du kan ha innenfor den tilatte +/- 5% marginen. http://www.orpetveit.net/dekk/ Haha kult at du postet den linken, jeg sjekka mine og det ble -4,8% Det var ikke langt fra maksimum... Jeg har 215/40R17 og originalt er 195/60R15 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå