Mattematte Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 I en idrettsinteressert klasse er det 24 elever. Av disse er 8 fotballspillere, 13 spiller håndball mens 13 er skiløpere. Av disse driver 5 med både fotball og håndball, 3 driver med både fotball og ski, og 6 driver med både håndball og ski. Av disse igjen driver 2 med alle tre idrettene. a) Hvor mange driver med en og kun en av disse idrettsgrenene? b) Hvor mange driver ikke med noen av disse idrettsgrenene? Noen som kan hjelpe med den? Please Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) I en idrettsinteressert klasse er det 24 elever. Av disse er 8 fotballspillere, 13 spiller håndball mens 13 er skiløpere. Av disse driver 5 med både fotball og håndball, 3 driver med både fotball og ski, og 6 driver med både håndball og ski. Av disse igjen driver 2 med alle tre idrettene. a) Hvor mange driver med en og kun en av disse idrettsgrenene? b) Hvor mange driver ikke med noen av disse idrettsgrenene? Noen som kan hjelpe med den? Please Hm. Har du satt opp oppgaven riktig? Eksempelvis; 2 fotballspillere driver også med håndball og ski 5 fotballspillere driver med håndball 3 fotballspillere går på ski Det blir totalt 10 fotballspillere. Oppgaven din viser at det er kun 8 fotballspillere tilsammen. Endret 8. september 2009 av Magnus_L Lenke til kommentar
Mattematte Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 I en idrettsinteressert klasse er det 24 elever. Av disse er 8 fotballspillere, 13 spiller håndball mens 13 er skiløpere. Av disse driver 5 med både fotball og håndball, 3 driver med både fotball og ski, og 6 driver med både håndball og ski. Av disse igjen driver 2 med alle tre idrettene. a) Hvor mange driver med en og kun en av disse idrettsgrenene? b) Hvor mange driver ikke med noen av disse idrettsgrenene? Noen som kan hjelpe med den? Please Hm. Har du satt opp oppgaven riktig? Eksempelvis; 2 fotballspillere driver også med håndball og ski 5 fotballspillere driver med håndball 3 fotballspillere går på ski Det blir totalt 10 fotballspillere. Oppgaven din viser at det er kun 8 fotballspillere tilsammen. oppgaven er skrevet av helt riktig. Det er akkurat det jeg ikke forstår... Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Er dette lekser? Hvor gammel er du? Hvilket skoletrinn? Lenke til kommentar
Mattematte Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Når jeg plusser 8+13+13 får jeg at det er 34 elever til sammen og ikke 24. I så fall kan det være 34-14=20? (14 fra 5+3+6) -2 som driver med både f,h og s det blir 18.???? UiT ingeniør Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Sett opp tre sirkler som overlapper hverandre. Venndiagram. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Når jeg plusser 8+13+13 får jeg at det er 34 elever til sammen og ikke 24.I så fall kan det være 34-14=20? (14 fra 5+3+6) -2 som driver med både f,h og s det blir 18.???? 8 elever spiller fotball, 13 elever spiller håndball og 13 elever går på ski, ja. Det betyr ikke at hver enkelt elev ikke går på flere aktiviteter samtidig. Lenke til kommentar
Mattematte Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Sett opp tre sirkler som overlapper hverandre. Venndiagram. det var da veldig lurt,takk, skal prøve det nu Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Men oppgaven stemmer da ikke. Den lar seg ikke løse. Lenke til kommentar
Mattematte Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Men oppgaven stemmer da ikke. Den lar seg ikke løse. Tviller veldig på at det er trykkfeil. Læreren kommer vel å si til meg at svaret var innlyssende som han vannligvis gjør Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Legger ved en Excel-versjon av oppgaven. Hadde forutsetningene for oppgaven vært riktige, ville svarene også vært riktige. Tror jeg. Oppgave_i_matematikk.zip Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Men oppgaven stemmer da ikke. Den lar seg ikke løse. Tviller veldig på at det er trykkfeil. Læreren kommer vel å si til meg at svaret var innlyssende som han vannligvis gjør Hvordan kan du være i tvil om at oppgaven er feil? Jeg har demonstrert svært enkelt at antall fotballspillere er høyere enn det som angitt i oppgaven. 2 fotballspillere driver også med håndball og ski5 fotballspillere driver med håndball 3 fotballspillere går på ski Det blir totalt 10 fotballspillere. Oppgaven din viser at det er kun 8 fotballspillere tilsammen. Lenke til kommentar
Mattematte Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Legger ved en Excel-versjon av oppgaven. Hadde forutsetningene for oppgaven vært riktige, ville svarene også vært riktige. Tror jeg. Takk for hjelpa, det var snilt. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Håper da du forstår logikken jeg bruker bak regneuttrykkene. Jeg vet ikke om de ser like innlysende ut fra en fremmed synsvinkel. God natt. Lenke til kommentar
Mattematte Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 skal løse den i morgen sammen med medstudenter og legge ut svaret. Lenke til kommentar
Mattematte Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Håper da du forstår logikken jeg bruker bak regneuttrykkene. Jeg vet ikke om de ser like innlysende ut fra en fremmed synsvinkel. God natt. God natt Magnus og takk for hjelpa! Lenke til kommentar
Berga Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Slett, så at spørsmålet var besvart Endret 8. september 2009 av F-CBerg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå