Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ip-adresseområde på Fagprøven

Anbefalte innlegg

Hei.

Holder på med Fagprøven for IKT-Driftsfag. Og har laget et nett for en liten bedrift.

Har i starten av prøven valgt å gå for adresseområde 10.5.0.10 - i stedet for 192.168.0.10.

Jeg ser nå i ettertid at dette var et lite lurt valg. Ettersom 10-nettet er et utrolig stort adresseområde i forhold til 192.168.

Vil dette være et problem? Vil jeg kunne trekkes for å ha valgt at altfor stort område?

Har nettmaske 255.255.255.0, så størrelsen burde vel ikke ha noe å si likevel.

Skal skrive om hvorfor jeg valgte det ip-adresseområde i oppgaven. Og står litt fast her.

Noen som har noen tips? :roll:

Mvh Torefos

Endret av Torefos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Holder på med Fagprøven for IKT-Driftsfag. Og har laget et nett for en liten bedrift.

Har i starten av prøven valgt å gå for adresseområde 10.5.0.10 - i stedet for 192.168.0.10.

Jeg ser nå i ettertid at dette var et lite lurt valg. Ettersom 10-nettet er et utrolig stort adresseområde i forhold til 192.168.

Vil dette være et problem? Vil jeg kunne trekkes for å ha valgt at altfor stort område?

Har nettmaske 255.255.255.0, så størrelsen burde vel ikke ha noe å si likevel.

Skal skrive om hvorfor jeg valgte det ip-adresseområde i oppgaven. Og står litt fast her.

Noen som har noen tips? :roll:

Mvh Torefos

10.5.0.10 har lite å si hvor mange ip adresser du har, det netmasken som bestemmer hvor mange adresser man har i et nettverk. med 255.255.255.0 har du altså 254 ledige ip-adresser fra 10.5.0.1-10.5.0.254

spørs hvor "liten" bedriften er...

Lenke til kommentar
Bedriften er betydelig liten på hele 10 brukere. Bedriften har potensialet på å utvide seg.

Ip-rangen er satt til å dele ut et område på rundt 60 adresser, hvor 10 av disse er ekskludert for bruk på server og printere osv.

Mvn Torefos

om bedriften er på 10 ansatte, regner du med 32 adresser + det dobbelte for ekponering. gir deg 10.5.0.0/255.255.255.192, range fra 1-62 til bruk kanskje...

Endret av dmdb
Lenke til kommentar

Med dobbelt for eksponering, tenker du da å ha flere adresser i scopet tilgjengelig som man kan senere 'eksponere' når bedriften utvides?

Jeg kan sette ip-range og sette ekskluderinger. Men eksponeringer har jeg ikke satt til nå. Fint med en liten pekepinn. :)

Mvh Torefos

Endret av Torefos
Lenke til kommentar
Med dobbelt for eksponering, tenker du da å ha flere adresser i scopet tilgjengelig som man kan senere 'eksponere' når bedriften utvides?

Jeg kan sette ip-range og sette ekskluderinger. Men eksponeringer har jeg ikke satt til nå. Fint med en liten pekepinn. :)

Mvh Torefos

med eksponering mener jeg bare det at bediften kommer sikkert til å bli utvidet til flere enheter noe som kommer til å trenge flere ip-adresse, dette burde vært dokumentert. derfor har vil du gå for dobbelt så mange adresser i nettet ditt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kan desverre ikke hjelpe deg med å forsvare hvorfor du valgte et A klasse nett til 10 brukere. Følger med denne tråden og håper du kan skrive noen svar her om hvorfor du tok den beslutningen.

Et C-klasse nett ville gitt ipadresser i massevis til 10 brukere.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Stort nettverksområde har ingen ulemper, men det kan gi store fordeler etterhvert som bedriften vokser.

Det kan faktisk være en fordel å bruke ett /24 til hver etasje eller eventuelt hver bygning på ett geografisk sted -- og en egen /16 pr. geografisk sted. F.eks 10.4.0.0/16 for Oslo og 10.5.0.0/16 for Trondheim. F.eks bruker Handelsbanken 10.0.0.0/8 til sitt interne nettverk.

Jeg synes faktisk det at bedriften er liten ikke er noe godt argument for å ta avgjørelser som vil skape problemer dersom bedriften vokser voldsomt.

Om det hadde vært snakk om globalt tilgjengelige IP-adresser så ville det vært en annen diskusjon, da er det naturligvis viktigst å utnytte adresseområder best mulig. Med private nettverk er det bare å gi voldsomt rom for vekst. Personlig synes jeg 192.168/16 er meningsløst til annet enn små nettverk som aldri vil omfatte mer enn en leilighet.

Lenke til kommentar

Ferdig med fagprøven nå. Gikk for 10-nettet, sensoren så ikke ut til å ha noe problem med det i det hele tatt. Vi bare diskuterte de forskjellige private nettene i ipv4. Hvilke jeg også kunne brukt.

Bestod fagprøven med Meget Godt bestått iallefall :thumbs:

Lenke til kommentar

Får ikke håpe sensorene finner denne tråden. Reglene på fagprøven (hos meg i allefall) var at du ikke hadde lov til å innhente hjelp på forum, chat osv.

Men i allefall, gratulerer med meget godt bestått! Jeg tok fagprøve i ikt driftsfag også for noen år siden, og fikk samme karakter. Men det er bare litt irriterende at det er så grunnleggende kunskaper du må ha, trengte ikke å imponere sensorene stort for å få beste karakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...