Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Poenget ditt er...? Hvor ofte står du med panseret åpent på tomgang? For meg er det urelevant hva husverten over meg prater om, de prater, men jeg hører ikke noe pga. isolasjonen. Så jeg kan ikke forstå hva som er problemet med at en dieselbil lager litt mer lyd med åpent panser. Selv med panseret åpent lager min bil lite lyd. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Poenget er at en dieselmotor kakler og høres annerledes ut og støyer mere en hvilken som helst tilsvarende bensinmotor. Men tilbake til emnet i tråden. Har fått testa ut hva 350 motoren min bruker nå og etter justering av innsrøytningen i sommer har forbruket gått ned på bykjøring vinterstid fra 2,3L/mil til 1,9L/mil. Dette begynner jo å bli barnslig til Bensin V8 å være. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Dieselbiler er kjjjjjeeeeeedddeeeeelllliggeeee og BRÅKETE!! Unnskyld uttrykket, men fuck you. Eldre dieselbiler høres gjerne ut som traktorer, spesielt ved kaldstart på vinterstid, men min nye Polo er tilsvarende en bensinbil hva lyd angår. Dersom jeg bruker motorvarmer er lyden enda penere. Dine fordommer kommer nok fra eldre dieselbiler og typiske varebiler (dårlig lydisolert), dagens moderne dieselbiler beregnet for passasjertransport er veldig rolige. Ta deg en bolle. En på jobben har en siste generasjons polo, og den høres ut som en traktor. Helt seriøst. Selvfølgelig er de blitt bedre med tiden, men de er fremdeles mange ganger værre enn bensinbiler. Dessuten føles de seige på gassen, og gir ikke den responsen jeg forventer. Dette har jeg merket med både BMW 3-series fra 2008 og MB E-klasse fra 2009, altså nye biler. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Kjører en 1993 Toyota Carina 1.6 bensin, produsenten påstår 0.6 på mila ved blandet kjøring, men presses fort opp i literen på mila med hjemlengsel på godt sommerføre. Lenke til kommentar
War Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Dessuten føles de seige på gassen, og gir ikke den responsen jeg forventer. Men så drar de godt da, oppover bakke full bil subaru forester 2010 (ikke min) Diesel , selv om den er i 5gir i 80 så er det bare å tråkke inn gassen så drar den lett opp i 100+ uten å sakke i samme bakkene hvor bensin-foresteren min må gire ned flere hakk for å bare holde 80. Den har også boxer-motor med tilnermet 0 vibrasjon i forhold til en pasat ol. Lyden er også helt annerledes/ stille og bilen veier mye mer. Den bruker også 0,6-7 på blandet kjøring 6,8/ 100 står den på nå i bykjøring Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 (endret) En på jobben har en siste generasjons polo, og den høres ut som en traktor. Helt seriøst. Selvfølgelig er de blitt bedre med tiden, men de er fremdeles mange ganger værre enn bensinbiler. Dessuten føles de seige på gassen, og gir ikke den responsen jeg forventer. Dette har jeg merket med både BMW 3-series fra 2008 og MB E-klasse fra 2009, altså nye biler. Jeg har hatt en Touran 2007 2.0TDI 170HK'er (204HK'er med chip) og denne virker vesentlig kjappere i responsen enn min nåværende bil som er en Audi A4 2.0TFSI (bensin) 180HK'er. Hadde jeg møtt på forrige eier med min gamle bil og vi skulle kjøre om kapp, så er jeg neimen ikke sikker på om jeg hadde klart og kjørt fra han. (selv uten chip). Hadde uansett blitt close race, men dieselen kan skilte med vesentlig høyere moment og med DSG kassa så slipper du også å bruke tid på å gire. Men dieselmotoren i Touranen (ikke Common Rail) bråket som et vondt år. Den var ganske stille når den var ny, men lyden ble bare værre og værre. Min far har en Mazda 3 2008mod. Diesel og denne bråker også vesentlig mer enn min. En kammerat har en Mercedes C200 diesel og denne bråker også veldig (2009 mod.) De fleste dieselbiler har et helt annet lydbilde som oppfattes som mer støyende. Noen er mer stillegående enn andre, men jeg mener at en dieselbil foreløpig ikke klarer å hamle opp med en bensinmotor hva støy anngår. Jeg har vertfall ikke opplevd det så langt. Men at en dieselbil er treig i avtrekkeren sammenlignet med bensin tror jeg ikke noe på. Husk at man må sammenligne en TDI mot en bensinturbo med noenlunde samme effekt. Dette har jeg gjort flere ganger og det er dieselen som vinner hver gang når det gjelder den opplevde responsen grunnet den såkalte ketchup-effekten. Det at en diesel skulle være treig i responsen kommer nok heller ann på en eventuell forsinkelse i automatkassen og ikke dieselmotoren i seg selv. Det er positive og negative sider med begge deler, men etter at jeg kjøpt min nåværende bil (Audi A4 2010 2.0TFSI) så var det himmelsk stille og behagelig i bilen i forhold til Touran'en. Endret 21. januar 2011 av BjerkneZ Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Dieselmotorer har vel større svinghjul og vil derfor brumme litt mer ved lave turtall? Min Laguna 1,9 dCi 2004 høres bra ut for å være en gammel commonrail. Personlig så liker jeg lyden av dieselmotorer. Lyden er grovere og kanskje mer maskulin? Støy fra motoren er jo ikke en ulempe, men heller en fordel for oss bilentusiaster. Og for å snu litt på flisa; bensinmotorer er slappe, trege og bråkete fordi turtallet må opp så høyt for å få noe effekt/drag. Slik opplevde jeg i alle fall min gamle 2-liters sugebensinmotor i forhold til dCi'en. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Bensinmotorer har jevnere drag, mange dieselbiler (jeg sier ikke alle) må vente på turboen og får derfor en merkbar effektøkning vet ca 3k rpm. Sånn er fatterns impreza boxer diesel. Den kommer (og da mener jeg det kjennes) ved rundt 3 k rpm. Men da er det jo en lek å kjøre. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Jeg foretrekker bensin, diesel bråker kansje mindre enn bensin om man bare skal kjøre fort men når jeg skal kjøre fort vil jeg ha mye lyd, og når jeg skal kjøre fra a til b vil jeg høre så lite støy fra motoren som mulig. Ellers så har du jo de ekle, store svevestøvpartiklene som kommer fra dieselbiler (også nye) Tilbake til topic, SR20De P11 primeraen min bruker 1.2 på blandet vinterføre, 1.0 på blandet sommerføre også klarer jeg presse han ned til rundt 0.7-0.68 på langkjøring på godt føre. Lenke til kommentar
Haugsb Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 (endret) 95' Chrysler Grand Voyager 2.5 TD 1800 - 1830 kg Gjn. snitt 5.9l/100km Førde - Trondheim - Førde Endret 22. januar 2011 av Haugsb Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) 94 Astra 1,8 16V (125HK) bruker ca 0,5-0,6 på langkjøring. På blandet kjøring skal den ha nærmere literen:) Endret 14. mars 2011 av Fjernsyn Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 2000-mod Audi S8 4,2L V8 342HK Bensin. Har ikke fått kjørt så mye ennå, men kjørecomputeren forteller om ca 0,95 på motorvegen og rundt 1,6 inne i byen. Diesel vs Bensin: Har kjørt dieselbil i 16 år. Neste blir diesel igjen, men selvsagt med en voksen størrelse (regner med 3,0L m/242HK og 700NM) på den neste Audien. S8'n blir da "degradert" til nr2-bil. Men jeg skal innrømme at den svake "europeiske" V8-knurringen er svært provoserende og bare sier "mer-mer-mer-bare-trykk-gassen-litt-til-vær-så-snill". Amerikanske møkkabensinere er bare storkjeftet og sen og springe. Eller mye skrik og lite ull som det heter. Lenke til kommentar
KristianM1 Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Har en 2000 mod Volvo V40, bruker 0,5-0,7 på mila ca.. Den er hvertfall bensingjerrig, har jeg merka. =) Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Celicaen min bruker vel 1,6---1,7 på mila, men 90-talls turbomotorer går ikke akkurat på luft og kjærlighet da... Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 2003 Mercedes C32 1.5 bykjøring og 0.9-1.0 motorvei. Kunne sikkert fått til bedre, men er lett å trykke litt for mye på gassen her og der Lenke til kommentar
Reow Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 SCOOTERN MIN BRUKER 0,2 LITER PER MIL :D :D aprilia sr 50 ditech Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Subaru Impreza 2.0GX stasjonsvogna mi skal bruke 0,96 pr mil i følge vognkortet.. Jeg har klart 0,97 med variert kjøring, på vinterføre (=litt leking), så jeg regner med å få pressa den godt under 0,96 om jeg bare går inn for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå