Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor langt kjører din bil per liter drivstoff ?


Looke

Anbefalte innlegg

Ford Sierra 4x4 Stv. 2.9L 24V Scorpio Cosworth motor.

 

Beste tank med pen langkjøring. 0.9L/Mil.

 

Ford Sierra 4x4 Sedan. 2.0 DOHC Lettere "polert" mtp drivstofforbruk og effekt.

 

Beste tank med pen langkjøring. 0.5L/Mil.

Bak lastebil på E18 over lengre tid. 0.4L/Mil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer litt an på humøret :D

 

Men kjørecomputeren sier at average er 7.5/100km, jeg utnytter meg mye av å bremse på gir i nedoverbakker så det hjelper jo!

 

Da jeg overtok bilen fra forrige eier var average på 8.8/100km

 

Alfa Romeo 147 Selespeed 2.0 150hk

Lenke til kommentar

Testet sommer/hyttebilen min idag, har ikke sjekket forbruket enda.

Til normalt bruker jeg en kuga (0,63 på vinterdekk, 0,67 på sommerdekk).

 

2,1liter på milen uten å være tung på gasspedalen (hummer h2) :-O

Jaja, glad jeg ikke har kjerring lenger, det jeg sparer på klær kan jeg bruke på drivstoff!

Lenke til kommentar

Min bil brukte 0,48L/mil når jeg kjørte fra Gjøvik til Namsos i november. Er en BMW 320CD (coupé diesel). Det var langkjøring. Kjørecomputeren viser 0,58L/mil i snitt siden desember, men finregning viser mellom 0,63-0,67L/mil. Sistnevnte skyldes litt griskjøring på snøføret. Bakhjulstrekker som er årsaken til det. :p

 

EDIT:

Bilen er vel rundt 1300-1400kg tung.

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

2002 Audi A6 1.9 TDI rundt 170hk (130 originalt), ca. 0.6-0.65L/mil ved bykjøring og jeg målte den til 0.47L/mil på langkjøring med normalt tempo, litt kupert vei og normalt med forbikjøringer.

 

Egentlig ikke så ille med tanke på at bilen veier litt over et halvannet tonn... :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

-99 vw sharan

1,9 tdi 110 hk, blokkert egr, 1625kg

sommer: 0,46 - 0,55

vinter: 0,6 - 0,7 .. (inkl 5 kw dieselvarmer)

med 1500 kg campingvogn 0,9 - 1,2 (med egr var jeg aldri under literen)

Hva slags fordeler/ulemper er det ved å blokkere EGR? For noen år siden fikk jeg blokkert EGR som følge av soting/daukjøring (noe jeg ikke kan fatte helt med min kjørestil). Bilen koblet da ut turboen.

Lenke til kommentar

-99 vw sharan

1,9 tdi 110 hk, blokkert egr, 1625kg

sommer: 0,46 - 0,55

vinter: 0,6 - 0,7 .. (inkl 5 kw dieselvarmer)

med 1500 kg campingvogn 0,9 - 1,2 (med egr var jeg aldri under literen)

Hva slags fordeler/ulemper er det ved å blokkere EGR? For noen år siden fikk jeg blokkert EGR som følge av soting/daukjøring (noe jeg ikke kan fatte helt med min kjørestil). Bilen koblet da ut turboen.

 

en slitt egr ventil vil ikke stenge helt og kan gi soting selv med "frisk" kjørestil..

jeg blokkerte for å unngå soting

 

fordeler: motoren går "finere", jeg fikk lavere forbruk spesielt med vogn etter. (ca 1 dl lavere med vogn) ... lavere forbruk = mindre co2 ?

 

ulemper: motoren bruker lengre tid på å bli varm,

ved full belasning over lengre tid kan eksostempraturen bli skadelig høy, men dette gjelder skjelden biler.. stasjonærmotorer / båter kan få et slikt problem

forurensing - blir jo høyere nox utslipp

Lenke til kommentar

Me want diesel bil much!

 

Dieselbiler er kjjjjjeeeeeedddeeeeelllliggeeee og BRÅKETE!!

 

Det er bare teit ut når du hører lyden og tror det er en traktor eller en fiskebåt, eventuellt en bil uten eksosanlegg, og ser at det egentlig er en liten Polo.

 

Uansett, min 1995 Ford Escort bruker rundt 0,81 på milen. 1,6-liters motor. Forbruket er en anelse høyere enn hva bruksanvisningen tilsier, men så har den kjørt 250.000 km også.

Lenke til kommentar

Den nyeste bilen jeg har hatt var en VW caddy fra 2007 ned 2L dieselmotor.

Hørtes ut som en traktor den også.

Og uansett hvordan man vender og snur på det så kakler selv den mest moderne diesel når den går.

Joda de har blitt stillere en sine forjengere men det kakler fremdeles.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Pumpedyse motorene knagget jo som bare det, men de nye med common-rail går mye stillere. Mercedes har vel hatt dette i godt over ti år såvidt jeg vet og de motorene i den nye E-klassen bråker i hvertfall ikke så mye så det gjør noe, faktisk så hører du knapt motoren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Den nyeste bilen jeg har hatt var en VW caddy fra 2007 ned 2L dieselmotor.

Hørtes ut som en traktor den også.

Og uansett hvordan man vender og snur på det så kakler selv den mest moderne diesel når den går.

Joda de har blitt stillere en sine forjengere men det kakler fremdeles.

Les hva jeg skrev, en Caddy er en typisk arbeidsbil, og er dårlig lydisolert (har selv kjørt en 2008-modell på jobb). Som CFM sier, common-rail motorer i nyere biler er tilsvarende bensinlyd.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...