KakemonsteretxD Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Hei. Jeg har fått i oppgave å sammenligne oldtidens Egypt og et annet oldtidsamfunn. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilket oldtidssamfunn jeg skal sammenligne med. Jeg kommer rett og slett ikke i gang. I "oppskriften" læreren har lagt ut for en drøfting, har han skrevet: "Blir du f.eks bedt om å sammenligne to stater er det innlysende at ikke absolutt alle forhold kan være med. Du kan da velge sentrale begreper som f.eks politisk styring, økonomi og historie (koloni-kolonimakt). Avgrensinger skal oppfattes som RIMELIGE (altså at du ikke ”sniker deg unna” noe vanskelig) og skal BEGRUNNES." Jeg hadde blitt veldig takknemlig om noen har forslag til hvilket oldtidssamfunn jeg skal velge, og eventuelt hva jeg sammenligne innenfor de to samfunnene. Og ja, jeg er fullstendig klar over at det er meningen at jeg skal slite og tenke, men jeg har gjort det noen timer nå, og får det bare ikke til. Det står helt stille. Jeg trenger et lite spark i ræva, for å si det pent. På forhånd takk. Lenke til kommentar
793 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Hvilken tidsepoke regner du eller oppgaven som 'oldtiden'? Lenke til kommentar
KakemonsteretxD Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Fra 5000 f.kr til 500 f.kr. Lenke til kommentar
793 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Mayariket? Interessant dokumentar om Mayanes skriftspråk. Faen. Så ikke før nå at du skreiv 500 f.kr. og ikke e.kr. Jeg vet ikke om det finnes så mye kjennskap til Mayasivilisasjonene før kristus. Endret 8. september 2009 av 793 Lenke til kommentar
KakemonsteretxD Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Åja, hehe. Synd! Endret 8. september 2009 av KakemonsteretxD Lenke til kommentar
793 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Tja. Da har man jo oldtidens Kina, Hellas og Mesopotamia, for å nevne de mest åpenbare. Du kan jo også se om du finner noe annet som fenger her. Wikipedia er flott. Endret 8. september 2009 av 793 Lenke til kommentar
KakemonsteretxD Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Jeg får søke meg rundt. Endret 8. september 2009 av KakemonsteretxD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå