Gå til innhold

Ny data skal kjøpes, SSD RAID?

El Rey

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å kjøpe ny PC, og har noen spørsmål anngående harddisker. Jeg tenkte kanskje jeg skulle kjøpe 4x Corsair SSD P64, og sette disse opp til RAID 0 eller RAID 10. Så lurer jeg litt på hva som egentlig ville blitt best? Med RAID 10 får jeg jo ekstra sikkerhet hvis jeg har fått med meg dette korrekt, men hvor mye performance vil jeg eventuellt miste ved å velge bort RAID 0 med disse 4 SSD'ene?

Samtidig så tenkte jeg å bruke 2x WD Caviar® GreenPower™ 1TB i RAID 0, til lagring av diverse. Så fremt det er mulig med to forskjellige RAID oppsett?

Jeg tenkte å bruke ASUS Rampage II Extreme X58 som hovedkort, men trenger jeg da en RAID kontroller i tillegg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Istedet for å gå for 4 Corsair ville jeg heller anbefalt 1 stk Intel X25 M80GB G2 eller gått for Intel X25 M160 GB G2 vis du har behov for det.

Intel har de beste SSD'ene , og ytelsen er såpass bra at du klarer deg lenge med kun 1 stk.

Hvorfor skal du kjøre RAID 0 på to lagringsdisker ?

Altfor risikabelt. Ryker 1 disk, mister du alt av data.

Kjør heller RAID 1.

Ved bruk av RAID 1 kan du like godt bruke Intel Matrix Storage Manager istedet for en dedikert RAID kontroller .

Så sparer du masse penger.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...