Gå til innhold

Veldig lyst å lære speilrefleks innstillinger!

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst til å lære blender lukkertid ogsånn men vet ikke helt hvordan ,hvor og fra hvem ? kan noen hjelpe meg, jeg har så lyst til å starte med foto men har litt mer lyst til å ta kule bilder, en bare av hunden min som ser på meg.

Jeg har lyst til å gjøre mer ut av bildene og lære innstillingene .. noen som har tips? :D

-Thomas-

Endret av Zhensic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første du må finne er et bra motiv. Uten et bra motiv blir alt forferdelig.

I mellomtida kan du feks se hva som skjer i A-modus. Vri det store hjulet til A og velg med tommelhjulet eller tilsvarende et f-tall. Ta flere bilder av akkurat samme ting og se hva som skjer når du går fra feks f/5.6 til f/16..

For å ta bra bilder er det ofte nok å vite hva som skjer, og ikke så mye om hvorfor det skjer. Legg merke til at lukkertida er det som bestemmer om du vil få et skarpt bilde eller ikke. Det kan være lurt å se hva som skjer med lukkertida med et bestemt f-tall i ulike situasjoner. For å øke lukkertida kan du og øke ISO-verdien (som du finner i brukermanualen). Det er ikke uten ulemper, da det gir mer støy i bildet. Der man tror det kan være nok lys, ser man ofte at det er langt fra nok til å få et skarpt bilde.

Så, ta det steg for steg, og om ei stund kan du det meste som skal til for å få klare, fine bilder.

Lenke til kommentar

Og ikke minst: les bruksanvisningen på kameraet ditt slik at du vet hvordan du endrer de forskjellige innstillingene på akkurat ditt kamera.

edit: Hvis du kan lese engelsk vil jeg anbefale boken understanding exposure av Bryan Peterson. Der får du teoriene beskrevet med eksempelbilder. Bøker er i tillegg momsfrie så du slipper å tenke på 200-kronersgrensen...

Endret av alkymist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...