Zhensic Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Jeg har veldig lyst til å lære blender lukkertid ogsånn men vet ikke helt hvordan ,hvor og fra hvem ? kan noen hjelpe meg, jeg har så lyst til å starte med foto men har litt mer lyst til å ta kule bilder, en bare av hunden min som ser på meg. Jeg har lyst til å gjøre mer ut av bildene og lære innstillingene .. noen som har tips? -Thomas- Endret 8. september 2009 av Zhensic Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 noen som har tips? Ta en titt på sticky-trådene her og i Speilrefleks-forumet. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Første du må finne er et bra motiv. Uten et bra motiv blir alt forferdelig. I mellomtida kan du feks se hva som skjer i A-modus. Vri det store hjulet til A og velg med tommelhjulet eller tilsvarende et f-tall. Ta flere bilder av akkurat samme ting og se hva som skjer når du går fra feks f/5.6 til f/16.. For å ta bra bilder er det ofte nok å vite hva som skjer, og ikke så mye om hvorfor det skjer. Legg merke til at lukkertida er det som bestemmer om du vil få et skarpt bilde eller ikke. Det kan være lurt å se hva som skjer med lukkertida med et bestemt f-tall i ulike situasjoner. For å øke lukkertida kan du og øke ISO-verdien (som du finner i brukermanualen). Det er ikke uten ulemper, da det gir mer støy i bildet. Der man tror det kan være nok lys, ser man ofte at det er langt fra nok til å få et skarpt bilde. Så, ta det steg for steg, og om ei stund kan du det meste som skal til for å få klare, fine bilder. Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Og ikke minst: les bruksanvisningen på kameraet ditt slik at du vet hvordan du endrer de forskjellige innstillingene på akkurat ditt kamera. edit: Hvis du kan lese engelsk vil jeg anbefale boken understanding exposure av Bryan Peterson. Der får du teoriene beskrevet med eksempelbilder. Bøker er i tillegg momsfrie så du slipper å tenke på 200-kronersgrensen... Endret 8. september 2009 av alkymist Lenke til kommentar
chrstein Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Denne tråden (som er sticky) kan være til god hjelp, laste ned kompendiet og les i vei!;0) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Vil heller anbefale denne stickyen som du finner i speilrefleksforumet. Husker at jeg fant det fotokompendiet alt for omfattende og tungvindt da jeg skulle lære innstillingene for første gang. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 (endret) Guiden"Blender, lukker(tid), ISO og litt til"som andrvas linker til er kjempefin. Hvilken kamera og objektiv/er har du,kan være til litt større hjelp og vite det. Endret 9. september 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå