Gå til innhold

Er det mulig å ta så lang tid

Anbefalte innlegg

:mad: Leverte mit halvt år gamle Canon EOS 50D inn til reparasjon hos Japan Photo for nesten 6 uker siden. Problemet var noe sånt som egentlig aldri ville hindret meg , men alt skal være i orden på et så nytt kamera.

Pop up blitzen vil ikke slå seg opp.

Jeg har hatt utallige Canon kameraer både analoge og digitale , kompakter og flere speilreflekser men aldri hatt problemer.

Når jeg leverte det inn fikk jeg beskjed om at det desverre kunne ta 4 uker siden de måtte sende det til sin servicepartner.

Dette var rimelig greit rett etter ferien , men etter 4 uker ringte jeg og etterlyste kameraet.

Da kom jeg til en telefonsvarer som fortalte at de ikke kunne ta telefonen men at jeg kunne legge igjen beskjed , noe jeg gjorde.

Fikk faktisk svar ut på kvleden i en sms der de beklaget at de ikke hadde begynt på kameraet ennå men at jeg skulle få beskjed med en gang kameraet kom til butikken.

Jeg ble litt irritert siden man må levere inn kameraet på ubestemt tid , tenk om man skulle ha bilen på verksted og fikk beskjed om å levere bilen inn og etter 4 uker fikk man beskjed om at de fremdeles ikke hadde begynt på bilen.

Man burde kunne fått satt seg på en liste der man f.eks fikk beskjed om at man kunne komme igjen om ca 4 uker for å levere kameraet inn da.

For min del kunne jeg jo fint brukt kameraet i disse ukene.

Men nå har det altså gått enda 2 uker og jeg la igjen en ny beskjed i går uten å fått noen tilbakemelding ennå.

Denne gang fortalte jeg til svareren at jeg kunne få kameraet tilbake om de ikke klarte å fikse kameraet i løpet av denne uken , så får jeg ta saken direkte opp med Canon for dette er for dårlig etter min mening.

Måtte bare fortelle dette til advarsel for andre hobbyfotografer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6 uker siden er vel i ferien... Jeg vet ikke hvordan det er med Canon, men jeg har vært ute for at noen verksteder har stengt helt i flere uker i ferien, andre har hatt dobbelt så lang reprasjonstid.

Andre ting som kan ha vært med på å forsinke er at kameraet har blitt ligget i butikken for å samle opp flere for å sende til verksted. Posten tar også noen dager.

Lenke til kommentar

6 uker på sommertid er nok så lang tid det tar. Det er solgt utrolig mange digitalkameraer de siste årene; så det er klart at antall kameraer med defekter også stiger. Og jeg er ikke sikker på om det har blitt ansatt reparatører i samme tempo. Ihvertfall ikke i disse finanskrisetider.

Jeg har hatt samme problem på EOS 350D og 30D. Har også hat en Powershot som pakket sammen etter 3 år; så Canon er nok ikke feilfri de heller.

Tom

Lenke til kommentar

Det vil si at dere synes at det er helt greit at kameraet ligger i 6 uker og støver ned før noen i det hele tatt gidder å se på det?

Det mest irriterende er at jeg har Kamera og videoteknikk bare knappe 2 km unna der jeg bor.

Jeg vet de fikser Canon kamera.

Men jeg tror ikke Japan Photo bruker dem :(

Håper uansett Japan Photo kan sende meg kameraet tilbake ureparert slik at jeg kan få begynne å fotografere igjen :yes:

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar
Det mest irriterende er at jeg har Kamera og videoteknikk bare knappe 2 km unna der jeg bor.

I disse finanskrise tider så har faktisk Canon funnet ut at for å spare penger så har de kuttet ned på antall serviceverksteder og per dags dato så er det kun et i Oslo som reparer Canon.

C&V sluttet å rep. Canon rett etter nyttår en gang.

Lenke til kommentar
Det vil si at dere synes at det er helt greit at kameraet ligger i 6 uker og støver ned før noen i det hele tatt gidder å se på det?

Problemet er ikke om de "gidder" å se på det, men om det er noen på jobb som kan se på det. Regner med at du ikke ønsker at sommervikraen skal begynne å tukle med kameraet? Og det ligger nok trygt og beskyttet for støv. Ting tar tid og særlig i forbindelse med ferieavvikling.

Lenke til kommentar

I disse finanskrise tider så har faktisk Canon funnet ut at for å spare penger så har de kuttet ned på antall serviceverksteder og per dags dato så er det kun et i Oslo som reparer Canon.

C&V sluttet å rep. Canon rett etter nyttår en gang.

Det har jeg ikke fått med meg , synd i så fall. Alltid greit med en lokal reparatør.

I henhold til Forbrukerkjøpsloven §30 har du rett til å få låne et erstatningskamera dersom reparasjonen tar mer enn en uke.

Ekspeditøren hos JP sa faktisk at de desverre ikke hadde noe kamera å låne meg.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke om de "gidder" å se på det, men om det er noen på jobb som kan se på det. Regner med at du ikke ønsker at sommervikraen skal begynne å tukle med kameraet? Og det ligger nok trygt og beskyttet for støv. Ting tar tid og særlig i forbindelse med ferieavvikling.

Kanskje jeg ordla meg litt feil , "alt man sier kan vil bli brukt mot deg" :)

At de ikke gidder er kanskje feil men min mening er at vi forbrukere ikke bør "slå oss til ro med" at man bare må levere inn kameraet på ubestemt tid fordi at slik er det bare.

Dessuten var vel også fellesferien over for 6 uker siden , iallefall hos oss.

Jeg mener man bør kunne fortelle at ting kanskje kan gjøres på andre måter.

Tenker da på at om det var ferieavvikling på mitt tidspunkt så kunne jeg "bestilt time".

De hadde kanskje sagt at desverre kan vi kke se på det før mandag om 4 uker.

Jeg hadde kanskje sagt at det er greit jeg kommer innom mandag om 4 uker med kameraet.

Men vi er vel foskjellige her også , noen synes det er greit å vente et par måneder og noen prøver å fortelle at slikt ikke er greit.

I henhold til Forbrukerkjøpsloven §30 har du rett til å få låne et erstatningskamera dersom reparasjonen tar mer enn en uke.

Ekspeditøren hos JP sa faktisk at de desverre ikke hadde noe kamera å låne meg.

Da skal dem i følge loven plukke ned et fra hylla og gi deg...

Hmm , det visste jeg ikke :hmm:

Lenke til kommentar
Neida, det skal de ikke, dersom det vil være en urimelig kostnad for butikken. Det vil det i utgangspunktet være dersom de ikke har lånekamera/B-vare inne. Et kamera er nemlig ikke noe man MÅ ha tilgjengelig som en normal privatperson, og det skal da mindre til at det for butikken er snakk om en urimelig kostnad.

Imidlertid har de etter mitt syn ikke klart å yte avhjelp innen rimelig tid, og trådstarter kan dermed heve kjøpet etter forbrukerkjøpslovens §32, jf §31 og §30 1.ledd 1. punktum. Det kan virke som om mangelen er uvesentlig for deg, og du har da i utgangspunktet ikke krav på heving. Det kan imidlertid ikke butikken vite.

Lenke til kommentar

Akkurat det er ikke loven klar på, nei. De må antakelig få et par dager på seg til å skaffe et erstatningsprodukt til veie.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Hva som regnes som rimelig i forhold til forbrukerens behov og selgerens ulempe er ikke innlysende for meg i hvert fall. Det står muligens forklart her.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Akkurat det er ikke loven klar på, nei. De må antakelig få et par dager på seg til å skaffe et erstatningsprodukt til veie.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Hva som regnes som rimelig i forhold til forbrukerens behov og selgerens ulempe er ikke innlysende for meg i hvert fall. Det står muligens forklart her.

Jeg mener det er en ulempe for meg siden jeg er med i en lokal fotoklubb som f.eks akkurat nå skal levere bilder til en stor konkurranse.

Nå er det ikke noen konkurranse jeg skal være med på akkurat nå , men det kunne ha vært det.

Lenke til kommentar

Ordla meg litt feil her. Det jeg mener er at da får dem komme opp med et, enten det er fra vareutvalget, eller om dem sender kravet til Canon. Nytter ikke si at "de ikke har mulighet".

Lenke til kommentar

Innen rimelig tid er i henhold til forskrifter og rettspraksis 3 uker, klarer de ikke fikse innen 3 uker kan du gi beskjed om at du ønsker å heve kjøpet. Samme gjelder om du leverer inn kamera 3 ganger for samme feil, så kan du også heve kjøpet.

Kjøpsloven og arbeidsmiljøloven er en av de få tingene politikerene har klart å få til rett i Norge.

Edit:

Utlån av utstyr (ikke nødvendigvis samme modell) skal de normal ordne om reperasjon tar mer enn 5 arbeidsdager (ikke kunden sitt problem å krangle med Canon, det er butikkens oppgave - du forholder deg til butikken (som er ansvarlig), hva de gjør videre er ikke ditt problem).

At man henvender seg til Canon om butikken ikke oppfører seg anser jeg som helt normalt, de liker dårlig butikker som roter det til for kundene. Forøvrig er det mer regelen enn unntaket at butikkmedarbeidere ikke kan kjøpsloven.

Edit2:

At ting tar lengre enn 3 uker kan ansees som utenfor butikkens og leverandørens kontroll siden det har vært ferieavvikling, men lånekamera skal du uansett ha (uvant problemstilling for min del heldigvis, har fått lånekamera for 1 dag med stor beklagelse at det ikke var samme modell).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Mulig serviceproffen leser forumet for i dag tidlig fikk jeg sms om at de har begynt på kameraet og en beklagelse p.g.a lang tid og ferieavvikling.

Nå får vi bare se om hvor lang tid det tar.

Uansett litt irriterende at kameraet måtte sendes helt til Oslo fra Bergen når man har et utmerket verksted sentralt i byen. Men,men slik er nå dagens samfunn :)

Går glipp av gode fotografiske muligheter i helgen :cry:

Lenke til kommentar

Fikk ny melding i dag at kameraet er ferdig og sendt fra Oslo til JP i Bergen. :)

Da gikk det en dag med reparasjonen men nesten 6 uker venting , uansett er jeg glad for at jeg med god flaks kan ha kameraet i morgen.

Men med posten/bring så vet man jo aldri.

Blir sendt med Bring til JP som bedriftspakke og da kan man jo håpe det bare tar en dag.

Kanskje helgen er reddet likevel :hmm:

Lenke til kommentar

Problemet er det samme hver sensommer.

Repratørene på verkstedene går ut i ferie.

Alle som har ødelagt kamera i ferien leverer inn disse.

Som nevnt sier kjøpsloven også at om kunde skal ha krav på lånekamera, må ikke dette være en urimelig kostnad for selger. Å ta ut et nytt kamera til utlån for en reparasjon av tilsvarende kamera, kan være nettopp det.

Nå er det vel heller ikke butikkens feil at norges eneste Canon verksted er trege...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...