Gå til innhold

Beste måten å betale over nettet til folk du ikke kjenner?


NorvegianDad

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe noen skolebøker brukt og ene personen jeg har planer om å kjøpe av bor i Oslo, jeg bor i Bergen.

 

Hva er den beste metoden å bruke? postoppkrav blir litt dyrt (69,-), funker til nød

 

Hvordan funker egentlig paypal?

Er det slik at jeg "laster" opp en sum som de låser, når personen jeg skal kjøpe boken av godkjenner denne summen, sender boken og når jeg får boken trykker jeg på en slags "release" knapp, der han får pengene utbetalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke uttale meg alt for bastant om hvilke funksjoner som finnes i paypal. Men jeg trodde at det bare er mulighet for direkte overføring, men at du senere, dersom du ikke mottar bøkene. Kan åpne først en "dispute" og hvis selger ikke svarer, leverer eller refunderer pengene, kan du eskalere til "claim"

Lenke til kommentar

Men jeg har funnet disse bruktbøkene andre steder enn finn, innpå ibok.no og der må du ta kontakt selv. Jeg har nå kjøpt den ene boken og betalt via paypal og det kostet ingenting.

 

Kan selvfølgelig overføre via bank også, men har inntrykk av at hvis jeg nå ikke få boken, så kan jeg kontakte paypal for hjelp til å få pengene igjen.

Lenke til kommentar

Han/hun som betaler for en vare trenger ikke tenke på gebyrene til Paypal, men mottakeren av de pengene er personen som må betale det. Er ikke helt sikker på akkurat dette, men jeg mener å huske at du kan "file a claim" på Paypal innen 30 dager etter at betalingen er utført og Paypal fryser betalingen din inntil de får sett på saken, dette er noe man som kjøper gjør hvis man ikke har mottatt varen.

Lenke til kommentar
Du har vel sansynligvis et brukbart rettsvern dersom du betaler via bank og ikke får bøkene og. Er vel å regne som svindel.

 

Du kan ikke gå til banken å få pengen tilbake slik du kan hvis du betaler med VISA, du må gå til politiet. Og jeg tviler desverre på om de bryr seg. Å forskuddsbetale via bankoverføring er omtrent like risikabelt som å sende personen kontanter i posten.

Lenke til kommentar
postoppkrav er ganske dyrt, 69 kr + frakt.

 

Dersom jeg kjøper en bok til 250 kr brukt blir det jo 250+50+69=369 kr

Hvis den koster 500 ny er det plutselig ikke så mye å spare lenger.

 

Selvfølgelig, hvis jeg skal kjøpe noe brukt som koster 2500 + frakt og oppkrav og denne gjenstanden koster 4800 ny. Da er det ikke så stor forskjell.

 

Då må du eigentleg berre ta ei bestemmelse på om 69 kroner er verdt risikoen for at du betaler for ei vare du ikkje får. Om du betaler direkte inn på konto til selgar så er det lite du får gjort om selger tar pengene utan og sende bøkene. For ikkje å snakke om visst selger sender feil bøker elller bøker som er så skada at dei ikkje er verdt prisen.

Lenke til kommentar

Når du betaler med oppkrav har du jo ikke muligheten til å sjekke kvaliteten eller at det er rett bok, bare at du mottar en vare som kan se ut som det er rett. Du kan jo ikke åpne pakken før du har betalt oppkravet.

 

Men er det ikke det som er vitsen med paypal da, at dersom det oppstår komplikasjoner med varen, så har paypal en mulighet til å "tilbakekalle" pengene. Kan være at jeg mistforsår, men trodde det var meningen med paypal, hvis ikke kunne jeg jo drittet i gebyret deres og bare tatt vanlig konto-overføring og stolt fullt og helt på selgeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...