Gå til innhold

Blazer vs dressjakke solgt separat - Hva er forskjellen?


Anbefalte innlegg

Hei,hva er forskjellen mellom en blazer og en dressjakke?

 

Dressjakker blir jo også solgt separat på lik linje som blazere,men hva er forskjellen imellom dem?.Finnes det noen form for "tommelfinger regel" for å kunne se forskjellen, så man ikke driter seg ut ved å kjøpe noe man tror er en blazer?. Er det noen synlige forskjeller som gjør det lettere å skille dem i fra hverandre?.

 

Jeg kikket i klesskapet mitt på min Batistini blazer,men så ble jeg plutselig ikke så sikker på om det er en blazer jeg faktisk hadde kjøpt eller om det bare var en dressjakke solgt separat. Damen jeg snakket med i butikken hevdet det var en blazer,men jeg er neimen ikke sikker selv etter å ha lest litt på forumet.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ofte ikke stor forskjell på blazere og dressjakker. En dressjakke som selges separat er ment for å selges sammen med et par matchende bukser, men det er forskjellige måter å gjøre det på fra butikk til butikk. Noen butikker selger en dressjakke sammen med en dressbukse, and that's it. Andre butikker selger jakken og buksen hver for seg. Grunnen er at det hender man trenger forskjellige størrelser i bukse og jakke, altså at en dress som selges i et sett enten ikke vil passe i jakkestørrelse eller buksestørrelse. Som sagt, det kommer ann på butikken hva de velger å gjøre, men det sier jo seg selv at det er best for kunden å ha mulighet til å velge størrelse i bukse og jakke separat.

 

En blazer er ganske tilsvarende en dressjakke, men den vil som oftest ha en mindre formell passform. En blazer skal kun ha en heldekkende farge, så er det striper, ruter eller annet mønster/fargevariasjoner er det altså ikke en blazer (en blazer kan ha forskjellige farger, men da er det en annen type blazer, som er beslektet med sporting jackets). Andre ting en blazer kan skille seg fra en dressjakke på er f.eks. at den kan ha knapper i annen farge enn jakken (gull og messing er de mest normale fargene), metallknapper, det kan være et merke på brystlommen (f.eks. en forening, klubb) osv... En blazer er som oftest marineblå.

 

En god regel er at en blazer skal komplementere en bukse i en annen farge, mens en dressjakke skal matche en bukse i samme farge.

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Det har ingenting med saken å gjøre. Det kan like gjerne være motsatt av det du nevnte. Det som imidlertid kan ha gitt deg intrykket er at enkeltspente blazere som oftest har to knapper, en gang i blandt tre, og meget sjelden mer enn tre. Det er mye vanligere med treknapps-dressjakker, enn med treknapps-blazere. Når det er tre knapper er jo den øverste knappen høyere enn på en toknapps-jakke. Du skjønner sikkert hva jeg vil fram til:)

Lenke til kommentar

Skjønner hva du vil frem til, ja. Og når du knepper opp knappene, blir jo kneppingen høyere opp, og åpningen blir mindre, blir den ikke? Med mindre jeg misforstår. :p

 

Er uansett klart åpen for at jeg kan ta feil, men synes det har vært en gjenganger hver gang jeg har sett folk med dress og folk med blazere samtidig, at blazerne er "åpnere".

 

red: Når jeg tenker meg om, tror jeg det kan ha noe å gjøre med at jeg stort ett har sett sommerlige blazere, og der vel (naturlig nok) ikke av de mest "oppkneppede".

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...