Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hukommelsesproblemer - hav kan være årsaken?

Gjest Guest_bekymret_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_bekymret_*

Jeg har i utgangspunktet PTSD - men sliter med at hukommelsen får vedig store sorte hull når jeg prøver å huske ting, feks er de siste 4 dagene ganske sorte. Spesielt ved vensetlig stress så svikter hukommelsen.

Jeg fungerer fint på jobb, og gjør alt riktig, men ting venner forteller meg om viktige ting osv forsvinner rett ut. Det virker nesten som kortidshukommelsen slås av før den får lagret noe hele tiden.

Er jeg heldig kan jeg få deler av bilder - men det forsvinner fort for meg, liksom som blidet oppløses. Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du går rundt og er stresset store deler av tiden er dette en ganske stor belastning på kroppen, noe som gjør at næringsmiddelbehovet øker. De aller fleste får i seg alt for mange kalorier og for lite næringsstoffer, så problemene tårner seg ofte mer og mer opp over tid. Stress øker alltid behovet for B-vitaminer.

Spiser du for mye protein har man funnet ut at dette kan gi forstyrrende avleiringer i hjernen. Får du for lite Omega-3, og for mye Omega-6 i kostholdet samtidig som blodsukkeret er jevnt over forhøyet så økes betennelsesreaksjonene vesentlig, noe som ikke er særlig bra for hjernen eller resten av kroppen for den saks skyld. Har du mye forstyrrende elementer i hjenen som ikke har noe der å gjøre (f.eks aluminium) så får de fleste også en negativ og forstyrrende effekt av det.

Jeg ville vurdert å forbedre kostholdet, lære å koble av helt, f.eks via meditasjon, ta antioksidanter som f.eks C-vitamin, E-vitamin og selen, Medox og mørk sjokolade 70% / kakao. Du kan også vurdere fosfolipider i form av krill-olje og Lecithin granulat, samt fysisk fostring og hukommelsestrening. Hjernen er en "muskel" som må trenes, den også,

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig med slike hukommelsesproblem ved PTSD. De vil kunne bedre seg hvis du får behandling for grunnlidelsen. Selvsagt kan kroppslige sykdommer også virke samme med de psykiske, slik at du burde vel få deg en skikkelig undersøkelse - hvis du ikke alt har fått det.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_bekymret_

nja - kroppslig stresser kroppens, men hodet ikke gjør det - så virker som de ikke er i synk. Kroppen tror det er noe veldig galt og er i angst/stresset situasjon hele tiden nesten - hodet ikke.

Samtidig som dette begynte å skje, begynte også hukommelsen i større grad enn tidligere å demre - problemet er vel at det har oppstått en ny situasjon som er veldig stressende, og jeg undres da om, selv om jeg var "frisk" so to say før dette startet - at den nye situasjonen blir et slags traume for kroppen, og at stressreaksjonen gjør at mens kroppen holder seg oppe, så forsvinner hukommelse osv mens stressfaktoren som jeg ikke kan gjøre så mye med fortsetter.

Planen er vel å få dette undersøkt skikkelig innen noen få dager - men det er sikkelig plagsomt :(

Lenke til kommentar

Jeg tror du er inne på noe der. For du beskriver et typisk forløp ved PTSD.

At kroppen fremdeles er i en kriseberedskap, mens det føles som om psyken er over traumet. Noe den kanskje ikke er, siden du så lett får stressreaksjonen reaktivert ved ny belastning. Da er det antakelig mer snakk om at du har fortrengt traumet eller heller splittet det av.

Jeg er usikker på om du får behandling for dette. Hvis ikke burde du søke hjelp. De fleste psykologer/psykiatre skal kunne håndtere disse plagene, selv om bedringen noen ganger kan ta tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...