Gå til innhold

Komplett angrer på godt tilbud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"I følge norsk lov MÅ en butikk selge varen til prisen de reklamerer med, uansett om de taper på det."

--------------

Pisspreik !

Hvis prisen er så lav at det virker for godt til å være sant,er det enten feilprising eller en vare med superduperspesial-tilbud med begrenset antall på lager.

Hvis du skjønner at prisen er for lav,men bestiller allikevel,kan du ikke forlange å få varen til den prisen.

Står en eller annen paragraf en plass,men gidder ikke finne den frem...

Enten henviser du til en lov eller så bør du være to hakk med ydmyk. Er dritt lei folk som har sovet gjennom økonomitimene på videregående og dermed er eksperter. Sier ikke at folk ikke kan ytre meninger, tolke eller henvise til lover, men det bør gjøres noenlunde seriøst.

Forbrukerkjøpsloven §21 (tilsvarende paragraf §23 i Kjøpsloven) sier bla.

...

Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

...

Hvordan kan noen med sin beste vilje si at dette gir Komplett.no fripass til å oppføre seg som de vil? Et tap på 1000kr er ikke en ulempe eller kostnad for selger som står i misforhold til forbrukerens interesse. Som du sier, om komplett.no ved en feil gir 90% rabatt på en ting til en million kroner, så er saken en annen.

PS! Jeg er ikke noen form for jurist, men leser i det miste lovene før jeg poster noe.

Lenke til kommentar

Trykker man på linken til den musa nå så ser man at den ikke er i Kompletts sortiment lenger. Ingen kjøp knapp og ingen ventet lagerstatus, altså tilbudet gjaldt en utgående vare. Kan jo ikke kreve en butikk har uendelig av noe, spesiellt ikke til 92% rabatt. Leser man en webshops sider kan man ofte finne regler svart på hvitt, som for eksempel:

Superweekend:

Hver eneste fredag kl 24 til søndag kl 24 tilbyr vi 8 produkter til spesielt gode priser. Superweekend annonseres kun på forsiden av komplett.no i det aktuelle tidsrom, og prisene gjelder så lenge beholdningen rekker.

Et tilbud til 92% går fort bort, så en må ta forbehold om sånnt. Kan enkelt og greit være at alle pakkene som hadde bestillt musa ikke var pakket enda og da produktet ikke var registrert solgt.

Vi forbeholder oss rett til leveringsnekt på samtlige varer med bakgrunn i prissvingninger og lagersituasjon. Vi forbeholder oss også rett til leveringsnekt på samtlige varer med bakgrunn i konkurranseforhold og alle andre årsaker.

Folk må virkelig lære seg å lese og tenke med sunn fornuft istedet for å bare sutre og klage.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Jepp. En robot til mange millioner som finner varen og i enkelte tilfeller pakker den kjøper de, men et system som klarer å vise lagerstatus i nåtid kjøper de ikke seg. Helt greit og fullt forståelig at en vare er i et begrenset antall, men det må da for svarte gå an å vise lagerstatus i nåtid og ikke selge mere enn man har eller kan skaffe.

Lenke til kommentar
"I følge norsk lov MÅ en butikk selge varen til prisen de reklamerer med, uansett om de taper på det."

--------------

Pisspreik !

Hvis prisen er så lav at det virker for godt til å være sant,er det enten feilprising eller en vare med superduperspesial-tilbud med begrenset antall på lager.

Hvis du skjønner at prisen er for lav,men bestiller allikevel,kan du ikke forlange å få varen til den prisen.

Står en eller annen paragraf en plass,men gidder ikke finne den frem...

Enten henviser du til en lov eller så bør du være to hakk med ydmyk. Er dritt lei folk som har sovet gjennom økonomitimene på videregående og dermed er eksperter. Sier ikke at folk ikke kan ytre meninger, tolke eller henvise til lover, men det bør gjøres noenlunde seriøst.

Forbrukerkjøpsloven §21 (tilsvarende paragraf §23 i Kjøpsloven) sier bla.

...

Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

...

Hvordan kan noen med sin beste vilje si at dette gir Komplett.no fripass til å oppføre seg som de vil? Et tap på 1000kr er ikke en ulempe eller kostnad for selger som står i misforhold til forbrukerens interesse. Som du sier, om komplett.no ved en feil gir 90% rabatt på en ting til en million kroner, så er saken en annen.

PS! Jeg er ikke noen form for jurist, men leser i det miste lovene før jeg poster noe.

Om du leser på Komplett.no sine sider som folk her i tråden har nevnt så står det under betingelser:

"Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Kompletts side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 15% av normal utsalgspris, kan Komplett ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget."

Lenke til kommentar

Er da ikke noe problematisk det du sier, ville bare påpeke at jeg er lei folk som sier "Det står i en lov et sted at jeg har rett" uten å komme med noe spesifikt. Og loven er jo rimelig tydelig på at på generell basis kan ikke komplett.no oppføre seg slik som beskrevet av trådstarter.

At Komplett.no tydeligvis har definert 15% avvik som en urimelig ulempe er vel noe som er juridisk smart fra deres side, men egentlig utrolig frekt mot forbrukerne. (folk lager sjeldent bråk for en 100-lapp eller to siden det koster mye mer å følge opp saken, dette utnytter de fleste større butikker ved å "prøve seg" på å betale minst mulig). Ville nok selv dratt saken inn for retten om beløpene ble store nok.

I dette spesifikke tilfellet så ser det nok ut som om varen ikke finnes lengre og leveranse skyldes ting utenfor komplett.no's kontroll. Som fusion sier har komplett.no ganske strenge regler for når tilbudet gjelder, så de kan nok neppe sies å ha gjort noe gale her, bortsett fra å ha et mangelfult reservasjonssystem (sett fra et forbrukersynspunkt). Ordren til trådstarter skulle aldri ha gått igjennom.

Endret av radivx
Lenke til kommentar
"Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Kompletts side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 15% av normal utsalgspris, kan Komplett ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget."

Her har det ikke skjedd en feil og det bekrefter vel også komplett med deres svar, så denne gjelder ikke i dette tilfellet. At man kan bestille en vare til en gitt pris og få dette bekreftet i bestilling mener jeg butikken får stå for selv. At varebeholdning ikke blir oppdatert fort nok slik at man får beskjed om at varen nå er utsolgt ved bestilling finner ikke jeg noe info om at det tas forbehold om og dermed mener jeg de må gi varen til lovet pris på over 90% rabatt. (slik jeg tolker loven og deres info i butikk)

Lenke til kommentar
Her har det ikke skjedd en feil og det bekrefter vel også komplett med deres svar, så denne gjelder ikke i dette tilfellet. At man kan bestille en vare til en gitt pris og få dette bekreftet i bestilling mener jeg butikken får stå for selv. At varebeholdning ikke blir oppdatert fort nok slik at man får beskjed om at varen nå er utsolgt ved bestilling finner ikke jeg noe info om at det tas forbehold om og dermed mener jeg de må gi varen til lovet pris på over 90% rabatt. (slik jeg tolker loven og deres info i butikk)

Endelig en som har forstått problemstillingen. Forstår ikke at noen brukere begynner å ta opp feilprising som tema og mener jeg burde forstå at 92% er for godt til å være sant. Som jeg skrev i 1. post mottok jeg en e-post fra komplett.no som hevdet at varen ikke var i deres sortiment og ikke at det var feilprising.

Komplett har forøvrig ikke svart på henvendelsen min enda.

Lenke til kommentar

Jeg svarte da Radivx, som begynte å snakke om kjøpsloven, dermed viste jeg til betingelsene til Komplett.no. Les fUsiOn sitt svar post #23, han har limt inn to veldig relevante ting i sin post til trådstarter. Komplett kan ikke selge trådstarter noe de ikke har på lager. Noen har nok vert inne å kjøpte den ene som var igjen rett forran nesen på trådstarteren mens han fyllte ut info og kortdetaljer eller noe i den dur. Synd og surt at han ikke fikk beskjed om det etter at det ble fylt ut men sånn er tydeligvis systemet og de kansellerte bestillingen. Jeg regner med at pengene blir overført tilbake fort, det er min erfaring med komplett i "gamle dager" hvertfall.

Lenke til kommentar
Noen har nok vert inne å kjøpte den ene som var igjen rett forran nesen på trådstarteren mens han fyllte ut info og kortdetaljer eller noe i den dur. Synd og surt at han ikke fikk beskjed om det etter at det ble fylt ut men sånn er tydeligvis systemet og de kansellerte bestillingen.

Sånn er systemet? Så lenge de ikke tar forbehold om dette så gjelder bestillingen.

Lenke til kommentar
Trykker man på linken til den musa nå så ser man at den ikke er i Kompletts sortiment lenger. Ingen kjøp knapp og ingen ventet lagerstatus, altså tilbudet gjaldt en utgående vare. Kan jo ikke kreve en butikk har uendelig av noe, spesiellt ikke til 92% rabatt. Leser man en webshops sider kan man ofte finne regler svart på hvitt, som for eksempel:
Superweekend:

Hver eneste fredag kl 24 til søndag kl 24 tilbyr vi 8 produkter til spesielt gode priser. Superweekend annonseres kun på forsiden av komplett.no i det aktuelle tidsrom, og prisene gjelder så lenge beholdningen rekker.

Dette kan være taler til kompletts fordel. Dog bør det nok spesifiseres på hver enkelt vare under weekendtilbudet.

Vi forbeholder oss rett til leveringsnekt på samtlige varer med bakgrunn i prissvingninger og lagersituasjon. Vi forbeholder oss også rett til leveringsnekt på samtlige varer med bakgrunn i konkurranseforhold og alle andre årsaker.

En slik generell ansvarsfraskrivelse vil nok ikke holde mot reglene i forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Om du leser på Komplett.no sine sider som folk her i tråden har nevnt så står det under betingelser:

Slike vilkår er stort sett ikke verdt fotonene de blir vist på skjermen med en gang.

"Trykkfeil" er også et begrep som i liten grad har mening i dagens samfunn. Det er her snakk om feil som er utenfor tilbudsgivers kontroll hvor innholdet har blitt "forvansket" etter at han/hun sendte den fra seg (se bl.a. Avtaleloven 32). Dette er praktisk talt aldri er tilfelle på nettet, og selv i trykte tilbud vil man nok ofte kunne forutsette at oppdragsgiver har utøvd kontroll.

Når det gjelder feilprising fra butikkens side er spørsmålet om kunden var i god tro som avgjør om det er inngått en bindende avtale i første omgang. Etter avtaleloven er kravet hvorvidt kunden "indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse".

Endring av priser og spesifikasjoner kan de selvsagt gjøre så mye de vil - generelt sett - men ikke hvis det er snakk om å endre en gjeldende avtale. Så lenge det, som her, ikke var noen feilprising heller (men et tilbud) kommer oppfyllelsesplikten i Forbrukerkjøpsloven til anvendelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...