Gå til innhold

Diskusjon.no kårer: De beste fra før 1940

Infenso

Anbefalte innlegg

Nettopp derfor bør man glemme en sjangerkåring. Det blir ikke annet enn krangel om grenseoppgang, med eller uten jury.

Nå syns jeg du gir potensielt gode diskusjoner et ufortjent dårlig rykte i forkant. Det er klart det blir krangler når man har en slik negativ innstilling :)

For min del går det greit så lenge folk gir god begrunnelse for sine eventuelle kontroversielle valg, gjerne med henvisning til en allment akseptert definisjon eller klassifisering av sjangeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi kan også ha kåringer av den beste filmen til en regissør, men det forutsetter igjen at man har sett alle filmene til regissøren. En slik tråd kan jo kanskje være en pådriver for at man faktisk får sett komplette filmografier.

Igjen altfor snevert til at man kan forvente noe særlig aktivitetsnivå.

Hva med kåring av beste filmer fra en region (beste asiatiske, latinamerikanske, øst-europeiske etc.) ?

Lenke til kommentar
Igjen altfor snevert til at man kan forvente noe særlig aktivitetsnivå.

Det kan hende, men intensjonen er i alle fall nobel ^_^

Hva med kåring av beste filmer fra en region (beste asiatiske, latinamerikanske, øst-europeiske etc.) ?

Dette er heller ikke problemfritt. Hvor stiller f.eks. Slumdog Millionaire i dette? :wee:

Lenke til kommentar

Ja, mulighetene er mange, men hvor skal vi begynne? Jeg tror jeg stemmer for sjangerkåringer (skrekk, drama, thriller, action, sci-fi, kortfilmer, animasjon osv), selv om dette kan vise seg å bli litt problematisk.

Stemmer for at vi har en jury på tre medlemmer som har den avgjørende stemmen hvis det oppstår uenigheter rundt hvilken sjanger en film tilhører. De/jeg må i tillegg passe på at ikke de samme filmene dukker opp i flere av kåringene. Hvis man har blitt enig om at The Shining er en thriller blir det feil om den også kan bli med i skrekk-kåringen.

Lenke til kommentar

Det er ikke noen god idé, da det vitner lite om sjangres fleksibilitet. En sjanger er ikke en håndfast konstellasjon, den er i konstant bevegelse og derfor kan én film kapre eller styre innom flere. Allikevel, jeg skjønner problematikken. I teorien kan jo enhver vanlig film bli plassert under sjangeren drama.

Vi må rett og slett bruke skjønn. The Shining går fint under både thriller og skrekk, og burde derfor tillates i begge tilfeller. Å komme med den under komedie, derimot, er å dra komediebegrepet for langt. Da må konsensus (eller juryen?) bruke skjønn i bedømmelsen. En dialog hadde jo vært det ypperste, men da risikerer man å bli fastlåst i skyttergravene sine.

Lenke til kommentar
Hvis man har blitt enig om at The Shining er en thriller blir det feil om den også kan bli med i skrekk-kåringen.

Men det er selvfølgelig en skrekkfilm. :roll: (Jada.)

Hehe, hva var det jeg sa?

Andre forslag til kåringer:

- Beste stumfilm

- Beste naturfilm

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Stumfilm er ikke en sjanger i seg selv.

Det er ikke noen god idé, da det vitner lite om sjangres fleksibilitet. En sjanger er ikke en håndfast konstellasjon, den er i konstant bevegelse og derfor kan én film kapre eller styre innom flere. Allikevel, jeg skjønner problematikken. I teorien kan jo enhver vanlig film bli plassert under sjangeren drama.

Vi må rett og slett bruke skjønn. The Shining går fint under både thriller og skrekk, og burde derfor tillates i begge tilfeller. Å komme med den under komedie, derimot, er å dra komediebegrepet for langt. Da må konsensus (eller juryen?) bruke skjønn i bedømmelsen. En dialog hadde jo vært det ypperste, men da risikerer man å bli fastlåst i skyttergravene sine.

Helt enig.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Om vi skal ta sjangre, bør vi begynne med komedier. Det er vel den sjangeren det er lettest å plasserer filmer i.

Jeg likte forslaget om geografiske kåringer.

Beste amerikanske/italienske/franske/britiske/tyske/øst-europeiske/norske/skandinaviske/japanske/kinesiske/koreanske filmer. Glemte jeg noen av de store filmlandene nå? :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...