Tom&Jerry Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Hei hei Er en 19 år gammel gutt som er en del plaget med kviser. Før jeg skriver mitt kappitel må jeg bare si at jeg har prøvd alt av reseptfrie midler, jeg har også gått på flere kremer og piller som krever resept. Det eneste som står igjen er roacutan, et produkt jeg selv har tro på. Men jeg vil nødig gå på en så hard og dyr kur uten at problemet er veldig alvorlig. Kvisene kommer litt nå og da, og det er når de står på som værst jeg føler jeg har et problem. Jeg kan ha problemer med å prate med folk uten å tenke "de synes jeg er ekkel" og selvtilitten er på sitt laveste. Problemet var mye større før, og jeg vil problemet er ned i moderat mengde nå. Jeg er så og si kvisefri på bryst og skuldre, noe jeg er svært fornøyd med og som øker selvtilitten. Jeg kunne ha en del små kviser på skuldre og noen byller på bryst før. Kvisene i kinnene, halsen, rundt munnen og nese vil aldri gå bort helt. Det virker også som de samme store kvisene kommer opp igjen på samme plass. De forsvinner, men så kommer de tilbake rundt 2 måneder etter. Slik "holder" bestanden seg oppegående til en hver tid. Jeg har aldri slitt med kviser i pannen, merklig nok. Så over til det med melk. Etter at jeg en kveld bestemte meg for å rett og slett prøve ut noe som ikke hadde med legemidler å gjøre, så fant jeg diverse ting rundt på nettet hvor det stod at; prøv å hold deg borte fra melk. Det skal visst nok være noen hormoner i melken som gjør at kvisene stortrives hos enkelte personer. Etter å ha holdt meg vekke fra melk i rundt 2 uker merket jeg faktisk stor forskjell! Jeg har aldri følt meg så ren i ansiktet siden barneskolen. Det var naturligvis utrolig hærlig å slippe å tenke at man er stygg og ekkel hver gang man ser seg i speilet. Men etter en tur på Burger King med min kjære, glemte jeg meg og kjøpte en milkshake. Dette skulle jeg aldri gjort Jeg tenkte ikke over at det egentlig jo bare er melk. Nå 3 dager etter milkshaken er kvisebestanden som før igjen. Det svir på lippen, det stikker og ser ikke pent ut. Er dette bare svada? Noe jeg innbiller meg? For slik jeg opplever det så er melk det værste jeg kan putte i meg. Sammen med alkohol og sjokolade. Jeg har lest og hørt fra flere hudeksperter at kosthold ikke påvirker kvisene, men at alkohol kan gjøre at man får en kortvarig "boost" av kviser - Vanligvis 2-3 dager etter turen på byen. Jeg synes det er verdt å prøve ut dette prosjektet videre. Jeg savner jo å ta meg et kaldt glass melk til forkost, men til hvilken pris? Jeg drikker mye heller frokostjuice for å slippe de forbanna kvisene. Om jeg nå ser etter en stund at jeg blir mye bedre igjen, slik som forrige gang. Da er jeg ikke i tvil en gang. Noen linker om melk@kviser: http://www.kjerringrad.com/kviser-82.html http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=153178 http://www.astrazeneca.no/presse/helse_ny/...0505kviser.html Hmmm.. Endret 8. september 2009 av Mantoius Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Har sliti en del med kviser selv, jeg tror det kan ha en sammenheng med maten jeg spiser, men kan ikke si det sikkert. Drikker jeg øl så føler jeg at jeg får mindre kviser. Spiser jeg snop, drikker brus så føler jeg at jeg får et par ekstra. Hvis jeg ikke tar meg i ansiktet med fingrene så tørker kvisene ut, men satan det er vanskelig ' Har aldri prøvd det med melk. Tror ikke jeg kommer til å prøve det heller. Er alt for glad i melk til det :-) Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Jeg glemte å si at det er en ting som fungerer utmerket for meg. SOL! Sol er lykken for huden min. 2 uker i syden gjør at jeg er helt kvisefri. Man kan kun se noen små røde prikker i hudoverflaten noen plasser, ellers er jeg helt kleen. Men når høsten kommer og solen slukner for sesongen blir bare problemet verre igjen. Det kan gjerne komme sterkere tilbake på høsten enn hva det var på våren. Som om kvisene skal "ta igjen det tapte" på en måte. Solarium funker utmerket for meg. Men dette er veldig dyrt i lengden og jeg vil ikke se brun ut året rundt (Blir fort veldig brun) Tar jeg sol hver 3. dag i en periode vil jeg se kvisene viskes bort. Men så fort jeg slutter popper de opp igjen gjærne verre enn før jeg begynte å ta sol Endret 8. september 2009 av Mantoius Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 En ven av meg sa at man burde olde seg unna sånne meieriprodukter som melk og ost osv.. Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Meieriprodukter kan stemme. Spiste mye smeltet ost (ostesmørbrød) og fikk en del kviser. Slutta, og nå er jeg nærmest kvisefri! Jeg spiser mye ostesmørbrød nå for dagen men så trener jeg en del og mener at det er grunnen til at alt holdes i sjakk hos meg (vet ikke konkret da...). Tar meg ofte i fjeset nå til dags. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Tror slike "stopper med en matvare og problemet forsvant"-hendelser ofte er mer tilfeldigheter enn noe annet. Selv om det kanskje kan stemme for noen. Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Ja, selv om det kansje stemmer med det med meieriprodukter så gidder jeg ikke stoppe med melk og ost og sånt Forsvinner sikkert engang nå snart Lenke til kommentar
vidor Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Det er mange meninger og kvisebehandling, alt etter hvem du spør. Svarene varierer mellom at det er lett å unngå til at det er pent lite å gjøre med det annet enn å bare vokse seg fra dem. I den alderen du er i nå er du i hormonell "ubalanse" og det skal relativt lite til før du roter den til enda mer hvis du får i deg mye mat med høy GI som f.eks sukker, juice, hvetemel etc. Det er også en del annen mat som er kjent for å framprovosere kviser, og her står vel sjokolade i en særstilling. Hvis du vil ha noen innspill kan du sjekke ut disse videoene: http://www.highonhealth.org/acne/ Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Gjaldt ikke meg. Men så hadde jeg ikke kviser av nevneverdig grad eller omfang. Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Jeg drikker melk hver dag, men har aldri hatt noen problemer med kviser. Er vel individuelt. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Det med om matvaner har noe å si går jo først og fremst på personen. Er du en person som har høy akne produksjon, så vil du trolig se større forskjell når det gjelder inntak. Har du lav, blir det jo motsatt. Hvis man sier at man får 3% mer kviser av å hoppe på et bein, så vil jo en som har 100 kviser kanskje merke dette bedre enn en som kun har 10. Det vil iallefall plage han med 100 mer (pga han er mye mer bevist på det..) Videre til melk, min erfaring er at det ikke har noe å si. Kosthold generelt har ikke noe å si, iallefall ikke direkte. Men noe mat vil gjøre fettlaget over huden tykkere/større, dette gjør at hudporene tettes og en inferksjon skjer (kvise). Du vil også få fetere fingre, som gjør samme nytta når du klår på deg selv. Det med sol er en slags myte. At du får mindre kviser etter en syden tur er resultat at du har vært mye og badet (hold fett nivået nede) og fått sol på deg (tørker ut huden). Solarium gjør kun den siste, og vil derfor kanskje begrense kvisene litt, men også gjøre dem mindre synlige. (Rød er mindre synlig på mørk hud enn hvit.) Når du snakket om roa, så virker det ikke som at du trenger det. Det du sliter med vil nok gå over med årene. Godt renhold av huden og en sunn livs stil er ditt svar Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Melk er for godt til å slutte å drikke. Spise brødmat uten melk? SMERTEEE! Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Har nå heller hørt at kviser ikke har noe med hva du spiser å gjøre. Kviser er en bakterie, ikke noe annet, bakterien framkommer ikke av maten man spiser. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Njaaa er ingen som er enige i akkurat det Nickless. Noen sier det ene andre sier det motsatte. Jeg sluttet med melk for 1 år siden. Merket ikke stor forskjell. Har begynt å drikke det igjen nå. Men holder meg unna de litt feitere meieriprodukter tho. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå