ghdalum Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Har postet tidligere i underkategorien kjøling, men fikk lite respons der så jeg prøver her hvor det er litt mer aktivitet. Jeg har kjøpt ny PC for ca ei ukes tid siden. Den består blant annet av: Intel Core 2 Duo 8400 Asus Radeon HD4870 Asus S775 Q45 (P5Q-EM) Antec Sonata III 500w Greia er at tvert det blir litt belastning rebooter datamaskinen seg. Hvis jeg bare surfer eller kjører gamle spill (CS, WC3) så går det greit, men tvert jeg prøver noe nyere så blir skjermen svart og den enten rebooter, eller noen ganger så går bare viftene og alt kjører fortsatt, men PCen er "av". Jeg bruker programmet SpeedFan og ser at temperaturen på CPU kjapt blir veldig mye varmere når jeg spiller. Når jeg surfer er tempen ~45 grader, ved nye spill går den tvert opp til 65~75, når den runder 70 er det fare for at den rebooter. Bruker bare CPU-vifta som var med prosessoren, og ser i SpeedFan at den bare kjører på 800-900rpm, dette er uansett hva jeg driver med på PCen, og det er ikke noen økning i viftefart etter belastning. Er ikke dette ganske lavt? Har sjekket BIOS og finner innstillinger hvor jeg kan velge Disabled, Performance, Optimal eller Silence på viftene (i den rekkefølgen), men det gir ingen forskjell. Endre fart i SpeedFan går heller ikke. Så, noen tips? Software som er feil innstilt eller feil med viften? Den er åpenbart ny og støvløs. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Prøv å koble vifta på en annen viftekontakt. Kan være at viftekontrolleren ikke fungerer helt som den skal. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Hva er cpu fan speed i Hardware Monitor i bios, jeg tenkte hvis du hadde instalert ASUS EPU-4 Engine eller ASUS Fan Xpert, og cpu vifte blir justert av software! Hvis det ikke hjelper å justere eller avinstalere de programmene,så kan du prøve siste bios !Bruk EZ-Flash 2, hvis du skal oppdatere! Lenke til kommentar
ghdalum Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 (endret) Fikk løst problemet, brukte ASUS AI Suite. Programmet hadde de samme valgene som under hardware monitor i BIOS (Performance, Optimal, Silent), men i motsetning til i BIOS så ga det en effekt å endre valgene i ASUS-softwaren. Endret 9. september 2009 av ghdalum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå