Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]PC rebooter, CPU vifte går for tregt?

Anbefalte innlegg

Har postet tidligere i underkategorien kjøling, men fikk lite respons der så jeg prøver her hvor det er litt mer aktivitet.

Jeg har kjøpt ny PC for ca ei ukes tid siden. Den består blant annet av:

Intel Core 2 Duo 8400

Asus Radeon HD4870

Asus S775 Q45 (P5Q-EM)

Antec Sonata III 500w

Greia er at tvert det blir litt belastning rebooter datamaskinen seg. Hvis jeg bare surfer eller kjører gamle spill (CS, WC3) så går det greit, men tvert jeg prøver noe nyere så blir skjermen svart og den enten rebooter, eller noen ganger så går bare viftene og alt kjører fortsatt, men PCen er "av".

Jeg bruker programmet SpeedFan og ser at temperaturen på CPU kjapt blir veldig mye varmere når jeg spiller. Når jeg surfer er tempen ~45 grader, ved nye spill går den tvert opp til 65~75, når den runder 70 er det fare for at den rebooter.

Bruker bare CPU-vifta som var med prosessoren, og ser i SpeedFan at den bare kjører på 800-900rpm, dette er uansett hva jeg driver med på PCen, og det er ikke noen økning i viftefart etter belastning. Er ikke dette ganske lavt? Har sjekket BIOS og finner innstillinger hvor jeg kan velge Disabled, Performance, Optimal eller Silence på viftene (i den rekkefølgen), men det gir ingen forskjell. Endre fart i SpeedFan går heller ikke.

Så, noen tips? Software som er feil innstilt eller feil med viften? Den er åpenbart ny og støvløs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk løst problemet, brukte ASUS AI Suite. Programmet hadde de samme valgene som under hardware monitor i BIOS (Performance, Optimal, Silent), men i motsetning til i BIOS så ga det en effekt å endre valgene i ASUS-softwaren.

Endret av ghdalum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...