Andreaseh Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Hey eg lurer på hva temaet i boken et dukkehjem er...har funnet noe men viss noen har forslag, og helst MED en begrunnelse.... på forhånd takk=) Lenke til kommentar
pro_k_93 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Heyeg lurer på hva temaet i boken et dukkehjem er...har funnet noe men viss noen har forslag, og helst MED en begrunnelse.... på forhånd takk=) det handler om at han derre rikingen, husker ikke hva han heter, men du vet hvem jeg mener. han behandler dama si som om hu skulle vært en dukke. resten vet jeg ikke, eller husker ikke daxD:P søk på wikipedia, der finner du alt om teamet "et dukkehjem". Lenke til kommentar
izzie1 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Heyeg lurer på hva temaet i boken et dukkehjem er...har funnet noe men viss noen har forslag, og helst MED en begrunnelse.... på forhånd takk=) Hm... Husker ikke så mye, men Nora forfalsket et gjeldsbrev når mannen ble syk. Dette blir oppdaget et sted i boken og det blir da en del rabalder. Det var ulovelig for kvinner på den tiden å ta opp gjeld uten at ektemannen eller en annen mann i familien skrev under på dette gjeldsbrevet. At hun forfalsket dette brevet kan føre til at hun havner i fengsel. Det er en del ting som skjer rundt dette med gjeldsbrevet, hvor Nora prøver å skjule dette for mannen. Det ender vel opp med at Nora vil at ektemannen skal si at han kan ta skylden hvis noe skulle skje, men da han ikke gjør dette, forlater hun barna og mannen. Hun følte seg fanget. Det var i alle fall det jeg husket i hodet, men det skal ikke være så vanskelig å finne stoff om boken hvis du søker etter det. Kan vel også nevne at boken var inspirert av en hendelse som en venn (?) av Ibsen fra et annet land, opplevde. Så boken går nok en del på de få rettighetene til kvinner på den tiden. Endret 8. september 2009 av izzie1 Lenke til kommentar
Obsternasig Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Vær klar over at "Et dukkehjem" er et drama, et skuespill, og ikke en roman. I noen sammenhenger blir det derfor litt misvisende å skrive 'bok', 'boken' osv. Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Et dukkehjem fikk jeg som tema for min muntlige norsk eksamen i 3. klasse almenn påbygg ting du burde kunne: hvilken form det er skrevet i, høydepunkter, åssen det utvikler seg, personlighetene, og alt annet selvfølge ting som tema, handling osv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå