Gå til innhold

NTNU-system med sære krav

Anbefalte innlegg

Et universitet bør ikke binde seg til løsninger som fordrer at alle studentene bindes til ett selskaps produkter, her Microsoft. Dette er ikke anti-microsoft, det er pro-open source.

Ja, det at en utdanningsinstitusjon er pro-opensource er synonymt med å holde seg for øya og tro at fordi man ikke ser noe, så er man usynlig.

Bransjen vil ha Microsoftfolk. NTNU utdanner folk i opensource. Dette btyr at bedrifter må bruke nærmere 500.00 per nyutdannet nyansatt for opplæring og kursing i microsoftteknologi, og dette medfører i praksis at ofte vil et vitnemål fra et pro-opensource lærested være en dørlukker fremfor en døråpner i jobbsøksammenheng.

Å påstå at man skal være pro-opensource er ideologisk sett en god idé, men i praksis viser dette seg å være tullete og virkelighetsfjernt for alle som prøver å få seg en jobb i bransjen og ikke i en utdanningsinstitusjon.

Til å snakke med så store bokstaver har du et veldig snevert syn på "bransjen". Siden du kjenner "bransjen" burde du vite at mange bruker andre ting enn Microsoft. Jeg har ingen tall på det, men mange av de større konsulenthusene har feks en .net og en java-avdeling.

Du vet sikkert at de som benytter seg av feks Java også må sende folk på kurs? Dette er ikke noe unikt for Microsoftfolk. Siden du har erfaring fra Gløs burde du vite at vi stort sett lærer metodikk, ikke konkrete teknologier her. Slik sett har alle uteksaminerte studenter behov for kursing/erfaring med konkrete teknologier før de kan ha høy produktivitet.

Uansett om du lærer deg å programmere Java, PHP, Perl, Python, Ruby eller noe annet burde det ikke være så veldig vanskelig å begynne med .net.

Jeg skal banne på at det er de opensource-nepene på Gløshaugen som har sutret igjen. De samme nepene holdt på å gi meg strykkarakter i kundestyrt prosjektfag da jeg tok det, fordi jeg valgte i samråd med kunde å bruke microsoftteknologi i stedet for opensource. Quid erat demonstrandum.

Aner jeg en smule bitterhet? Det var sikkert bare teknologivalget som gjorde at du nesten strøk. Selv om det er mange rare folk på Gløs, virker det litt rart.

For fornøyelsens del er det jo viktig å påpeke at dere pro-opensource og anti-microsoft folk her inne ikke eier nevneverdig praktisk arbeidserfaring...

Da er vi heldig som har deg som kan dele din uendelige erfaring med oss.

Microsoft har helt klart mange bra produkter. Det tror jeg de fleste er klar over. Imidlertid synes jeg og en del andre det er uheldig å være fastlåst til en nettleser. Det er også litt pussig at Bluegarden lager et produkt som kun fungerer med ca 60% (?) av markedet for nettlesere. Jeg går egentlig it i fra at med din lange erfaring må du vel være enig i at det er fornuftig å støtte standarder, istendenfor å låse seg til en bestemt plattform/teknologi? Jeg er enig med deg i at open source vs. Microsoft diskusjoner ofte blir lite nyanserte pga alt for sterke meninger, men jeg opplever ikke at du bidrar særlig konstruktivt når du i din nedlatende-bitterhet forsøker å fortelle at Microsoftprodukter også er viktig/bra.

Det jeg imidlertid har observert, er at det er en klar tendens til microsoft-hat hos opensourceforekjempere, mens mange microsoftteknologer også støtter opp om både microsoft--teknologi og opensource (teknologi og ideologi).

På tide å melde seg av i-hate-microsoft-mailinglisten du er på og slutte og lese kommentarene på digi.no-artikler? En klar tendens, seriøst? Snakker du med folk eller? De fleste jeg snakker med fra programvare/konsulentbransjen har et forholdsvis pragmatisk forhold til open source og proprietær programvare. Selv om mange støtter opp om open source og gjerne foretrekker dette, benytter de seg av de løsningene som er best. Av og til open source, av og til Microsoft eller en annen leverandør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare NTNU og Bluegarden som er trege med å oppdatere kode.. flere andre store bedrifter i Norge kjører løsninger som krever at datasystemene ikke oppgraderes med nyere nettlesere. Oslo Universitetssykehus er en av disse! supermoderne? ..ikke helt..

Lenke til kommentar
Uansett om du lærer deg å programmere Java, PHP, Perl, Python, Ruby eller noe annet burde det ikke være så veldig vanskelig å begynne med .net.

Tja, det jo i og for seg sant, men det er tross alt også studenter som ikke har rørt programmering før de begynner, og disse får en påtatt negativ holdning til en del av teknologispekteret, og det er dette jeg prøver å belyse -- ikke holdningen i seg selv.

Aner jeg en smule bitterhet? Det var sikkert bare teknologivalget som gjorde at du nesten strøk. Selv om det er mange rare folk på Gløs, virker det litt rart.

Vel, jeg har flere mailer fra diverse mastergradveiledere som hevdet at prosjektoppgaven vi skrev ville bli brukt i flere masteroppgaver senere, og derfor var det av ytterste viktighet at vi ikke brukte microsoftteknologi. I og med at vi hadde et annet institutt ved NTNU som kunde, kan jeg bekrefte at dette er et problem på IDI ved NTNU.

Da er vi heldig som har deg som kan dele din uendelige erfaring med oss.

Så koselig... alltid artig å ikke forstå ironi, ja?

Microsoft har helt klart mange bra produkter. Det tror jeg de fleste er klar over. Imidlertid synes jeg og en del andre det er uheldig å være fastlåst til en nettleser. Det er også litt pussig at Bluegarden lager et produkt som kun fungerer med ca 60% (?) av markedet for nettlesere. Jeg går egentlig it i fra at med din lange erfaring må du vel være enig i at det er fornuftig å støtte standarder, istendenfor å låse seg til en bestemt plattform/teknologi? Jeg er enig med deg i at open source vs. Microsoft diskusjoner ofte blir lite nyanserte pga alt for sterke meninger, men jeg opplever ikke at du bidrar særlig konstruktivt når du i din nedlatende-bitterhet forsøker å fortelle at Microsoftprodukter også er viktig/bra.

Jeg prøver i grunn å belyse akkurat denne manglende nyansen, men siden folk oftest ikke vil høre på sakligheter, må man trå til med like lavmåls argumenter man blir møtt med.

Men ja, åpne standarder er jeg helt enig i at er alfa omega, og mitt ankepunkt vedr. bluegarden er deres manglende støtte for HTML-standarder. Dette er ikke det samme som ble skrevet i artikkelen.

På tide å melde seg av i-hate-microsoft-mailinglisten du er på og slutte og lese kommentarene på digi.no-artikler? En klar tendens, seriøst? Snakker du med folk eller? De fleste jeg snakker med fra programvare/konsulentbransjen har et forholdsvis pragmatisk forhold til open source og proprietær programvare. Selv om mange støtter opp om open source og gjerne foretrekker dette, benytter de seg av de løsningene som er best. Av og til open source, av og til Microsoft eller en annen leverandør.

Ja, det er dette jeg sitter igjen med som inntrykk. Jeg er ikke påmeldt anti-microsoft mailinglister, men jeg har vært nødt til å ha heller traurige diskusjoner med forelesere på gløshaugen tidligere om hvorfor jeg får underkjent vinger som ikke er skrevet i samtidens populærspråk, men i C# (som for øvrig fint kan kompileres og kjøres med Mono under linux) når det er snakk om ingen restriksjoner på språkvalg i følge oppgavene.

Lenke til kommentar

Sendte inn mail til bluegarden i April om dette der jeg skrev at det var ubrukelig at de kun hadde støtte for Windows og IE..

Fikk svar i August(ja nesten FIRE mnd etterpå):

Sak ****** - er nå løst

Saken gjaldt : Bedre støtte for andre operativsystemer og nettlesere.

Løsningen er :

Vi tar ditt innspill men per i dag er vårt system kun godkjent på Windows (internet explorer) som avtalt i kontrakten

Dette er jo helt klart en ferdigskrevet mailmal som hadde tatt dem under ett minutt å sende tilbake til meg.. tok dem allikevel 4 mnd.

Endret av Raptus_
Lenke til kommentar
Bransjen vil ha Microsoftfolk. NTNU utdanner folk i opensource. Dette btyr at bedrifter må bruke nærmere 500.00 per nyutdannet nyansatt for opplæring og kursing i microsoftteknologi, og dette medfører i praksis at ofte vil et vitnemål fra et pro-opensource lærested være en dørlukker fremfor en døråpner i jobbsøksammenheng.

For noe sprøyt. Man ønsker folk som har fått kunnskap mellom ørene fra et universitet og ikke blitt indoktrinert med løsninger til spesielle firmaer.

Jeg ville aldri ansatt en som bare hadde alle Microsoft sertifikatene.

Lenke til kommentar

For noe sprøyt. Man ønsker folk som har fått kunnskap mellom ørene fra et universitet og ikke blitt indoktrinert med løsninger til spesielle firmaer.

Jeg ville aldri ansatt en som bare hadde alle Microsoft sertifikatene.

For noe sprøyt. Man ønsker folk med kunnskap mellom ørene, og som ikke har blitt indoktrinert med softwareideologisk politikk.

Jeg ville ikke ansatt en person som ikke kunne se fordelene til systemer han/hun ikke liker jobbe med.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt bluegarden systemet, må selv logge inn på en terminalserver for så å kunne koble meg opp. Systemet er tregt, fullt av ikke oppdaterte lønnsregler, så man får advarsler flere ganger i løpet av en reiseregning om div ting systemet mener er feil. Dessuten er det en kodefeil, så om et hotellopphold over flere netter får en totalsum høyere enn maksimal dagssum spretter det opp advarsler hele tiden.

Systemet bærer preg av å være uferdig, i beste fall tidlig beta version. Engelsk utgave finne heller ikke, noe som gir problemer for våre (ganske mange) utenlandske forskere.

Selvfølgelig kan ikke NTNU utvilke slikt selv, til tross for en oppegående IT-avdeling så har de andre ting å gjøre. Men når NTNU kjøper tjenester må de bli mye flinkere til å stille KRAV, og deretter FØLGE OPP KRAVENE når de får produktet levert.

Det går ann å si at "dette er ikke bra nok", og kreve utbedring (og prisavslag pga forsinket levering av tilfredsstillende produkt). Dette er ikke eneste området jeg opplever at NTNU godtar dårlige løsninger med begrunnelsen "det var det vi fikk". Man kan faktisk stille krav når man kjøper en tjeneste.

Lenke til kommentar

Det er verre om de hadde støttet kun nye nettlesere, flere maskiner kan vel kjøre Netscape 4.7 enn f.eks. Internet Explorer 8.

Og det er synd at de ikke støtter Linux, men det er sikkert hundrevis av andre operativsystemer som heller ikke støttes.

Lenke til kommentar
Det er verre om de hadde støttet kun nye nettlesere, flere maskiner kan vel kjøre Netscape 4.7 enn f.eks. Internet Explorer 8.

Og det er synd at de ikke støtter Linux, men det er sikkert hundrevis av andre operativsystemer som heller ikke støttes.

Er det ikke et web-grensesnitt, da? Da er vel nettlesere som støttes hakket mer relevant enn operativsystemer?

Det er veldig trist å måtte installere et eldgammelt, utdatert produkt pga. én applikasjon.

Dersom de kun hadde støttet nyere nettlesere, som f.eks IE 8, hadde det vel også vært lettere å støtte andre nettlesere. IE har begynt å ta i bruk webstandarder i de nyeste versjonene.

Lenke til kommentar

Er det ikke et web-grensesnitt, da? Da er vel nettlesere som støttes hakket mer relevant enn operativsystemer?

Det er veldig trist å måtte installere et eldgammelt, utdatert produkt pga. én applikasjon.

Dersom de kun hadde støttet nyere nettlesere, som f.eks IE 8, hadde det vel også vært lettere å støtte andre nettlesere. IE har begynt å ta i bruk webstandarder i de nyeste versjonene.

Og det er akkurat her løgnen artikkelforfatter kommer med blir gjeldende. Applikasjonen kan fint brukes med IE 8.

Lenke til kommentar

Tipper at sykefraværet ved IME kommer til å gå ned i år (Pagaweb benyttes vel også til å registrere slikt?). Hele fadesen viser at IT-kompetansen sitter skjevt ved NTNU og sparsommelig utdelt til de i sentraladministrasjonen som kjøper tjenester av eksterne tilbydere.

Lenke til kommentar
Det som derimot plager meg med NTNU er at de er alt for microsoftkritiske, og microsoftteknologi er totalt fraværende i fagplaner og/eller kompendier. OFtest nevnes det ikke med ett eneste ord i forelesinger, med mindre det er negative ord som skal ytres.

Dette er bekymringsverdig. Man lærer jo studenter til å bli fiendtlig innstilte til en teknologi som faktisk er på flere steder langt foran tilsvarende opensource teknologi, og det hemmer jo videreføring av teknisk utvikling i enkelte retninger på ideologiske grunnlag.

Hmm...da har jeg hørt det også...

Trodde NTNU hovedsakelig brukte Windows, og overlot GNU/Linux til "særingene".

Er det i noen særlig grad Linux-maskiner tilgjengelig for studentene på informatikkstudiet?

Lenke til kommentar
Det som derimot plager meg med NTNU er at de er alt for microsoftkritiske, og microsoftteknologi er totalt fraværende i fagplaner og/eller kompendier. OFtest nevnes det ikke med ett eneste ord i forelesinger, med mindre det er negative ord som skal ytres.

Dette er bekymringsverdig. Man lærer jo studenter til å bli fiendtlig innstilte til en teknologi som faktisk er på flere steder langt foran tilsvarende opensource teknologi, og det hemmer jo videreføring av teknisk utvikling i enkelte retninger på ideologiske grunnlag.

Hmm...da har jeg hørt det også...

Trodde NTNU hovedsakelig brukte Windows, og overlot GNU/Linux til "særingene".

Er det i noen særlig grad Linux-maskiner tilgjengelig for studentene på informatikkstudiet?

Nei, de har et cluster med win2003 terminalservere, og alt annet er Suse Linux / Solaris

Lenke til kommentar
Nei, de har et cluster med win2003 terminalservere, og alt annet er Suse Linux / Solaris

Det var da godt å høre.

Problemet er at Win2003 clusteret er satt opp for at studenter som ikke studerer it skal kunne bruke NTNU sine datasystemer. Vet du, det er bare informatikerne og idisliterne som har problemer med å se at Linux ikke er så suverent for alle typer brukere..

Lenke til kommentar

Det har vel neppe noe med suverenitet å gjøre, men med hva man er vandt til. ;)

Forøvrig kjenner jeg til en bedrift som kjørte Solaris på hele systemet, inkludert arbeidsstasjonene. Det merket aldri den ansatte jeg kjenner som jobbet der , og sannsynligvis ikke de fleste andre heller, fordi tema, snarveier o.l. var satt opp til å fungere akkurat som i windows. Det eneste de ikke hadde var vel IE. (Jeg tror de hadde både OOo og crossover office tilgjengelig)

Lenke til kommentar
Det har vel neppe noe med suverenitet å gjøre, men med hva man er vandt til. ;)

Forøvrig kjenner jeg til en bedrift som kjørte Solaris på hele systemet, inkludert arbeidsstasjonene. Det merket aldri den ansatte jeg kjenner som jobbet der , og sannsynligvis ikke de fleste andre heller, fordi tema, snarveier o.l. var satt opp til å fungere akkurat som i windows. Det eneste de ikke hadde var vel IE. (Jeg tror de hadde både OOo og crossover office tilgjengelig)

Man merker ingenting om man er vant med å bruke en X-org basert desktop, men om man er vant med windows, så er overgangen markant.

Og å påstå at man ikke merker forskjell fra MS Office til OpenOffice, er renspikka vrøvl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...