Gå til innhold

NTNU-system med sære krav

Anbefalte innlegg

Dette er ikke første gangen det blir gjort dårlige programmvareinnkjøp ved NTNU. Jeg begynner etter hvert å tvile på kompetansen til folka ved innkjøpsavdelinga!

For å bare nevne et par eksempler:

Jeg og mange andre på universitetet misfornøyd med e-læringssystemet som NTNU bruker: it's:learning. Dette er et dyrt system med lukket kode.

Ifjor var jeg med og testet ut et wikisystem kalt Confluence som skolen hadde kjøpt (lukket kode). Også dette fikk dårlig kritikk i min klasse.

Mye programvare kjøpt av NTNU har bedre alternativer med fri kildekode. Om noen av disse løsningene skulle mangle noen plugins som universitetet trenger, burde jo kompentansen til å lage dette befinne seg ved universitetet? Ikke bare går dette ut over universitetets egne studenter, men skattebetalere i hele norge er med på å finansiere denne tullebruken av penger.

Hvilke alternativer mener du er bedre?

Ja det finnes alternativer - men det er også noe som heter "kravspesifikasjon". Gjerne et dokument der man beskriver hvilken funksjonalitet man ønsker.

Kan du vise til NTNU sin kravspec, gjøre en sammenligning over alternativer, og konkludere med at NTNU har driti på leggen?

2. NTNU har ikke ledige programmerere som venter på jobb. Selv master-studenter er ikke så flinke at de kan frese sammen løsninger på 1-23. Tror de fleste der har nok å gjøre - ellers så snakker vi jo om sløsing av offentlige midler ikke sant?

Men en ting skal jeg være enig i:

Det er mye inkompetanse overalt i norge når det gjelder innkjøp, kravspec arbeid, applikasjonsutvikling, etc. Spesielt innen staten.

Men man skal være forsiktig med å dømme ting nord og ned uten å vite hva ønsker "kunden" hadde til system "x". Open source duger ikke til alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilke alternativer mener du er bedre?

Ja det finnes alternativer - men det er også noe som heter "kravspesifikasjon". Gjerne et dokument der man beskriver hvilken funksjonalitet man ønsker.

Kan du vise til NTNU sin kravspec, gjøre en sammenligning over alternativer, og konkludere med at NTNU har driti på leggen?

Vel, de har helt klart ikke krevd plattformuavhengig kompabilitet. Dermed har de faktisk bæsjet på leggen i utgangspunktet.

Det er vel ingen som har sagt at de skal lage systemet selv, men de burde i det minste ha noen med et minimum av kunnskap og fremtidsrettet perspektiv når de kjøper inn systemer. Det har de tydeligvis ikke. Og det er for dårlig. Lock-in til ActiveX er en uting. Lock-in er en uting i seg selv, når den er svært plattformavhengig, er det enda verre.

Forøvrig regner jeg med at hw har listen over støttede nettlesere fra en eller annen offisiell liste fra enten leverandør eller NTNU, og ikke har diktet den opp selv.

Men man skal være forsiktig med å dømme ting nord og ned uten å vite hva ønsker "kunden" hadde til system "x". Open source duger ikke til alt.
Det er jo (som du selv nevner) nettopp kravene de har til systemene som er alt for dårlig.
Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg sliter her på NTNU med programvare. Regner med at de færreste skal være borti lønns-software.

Fant også ut at NTNU tilbyr linux-versjoner av det meste her, samt gratis microsoft-programvare. Sitter her og dualbooter win7 og arch, og har til dags dato aldri bootet til win7 i utdanningsøyemed.

Et annet problem er vel IT-læreren min, som for øyeblikket underviser meg i HTML,JSP og CSS ^^ http://www.letiziajaccheri.com/ Siden er i følge henne topp moderne. Bruker tilogmed tables for å formgi siden :wee: Hun innrømmer at hun tok professorgraden den gangen PC'er lagret på hullkort..

Men ellers, mest linux-vennlige plassen jeg har sett i mitt liv..

Lenke til kommentar

Det er andre gang NTNU demonstrerer sin INKOMPETANSE i år.

Dette er drittflaut ! - på tide å sparke noen udugelige slasker !

Utdanningsorganisasjoner må holde seg til ÅPNE standarder, i NTNU's tilfelle kan de begynne med å lære hva åpne standarder ER !

det er helt latterlig inkompetent av dem - søppelhuer !

Endret av moft
Lenke til kommentar
Et universitet bør ikke binde seg til løsninger som fordrer at alle studentene bindes til ett selskaps produkter, her Microsoft. Dette er ikke anti-microsoft, det er pro-open source.

Ja, det at en utdanningsinstitusjon er pro-opensource er synonymt med å holde seg for øya og tro at fordi man ikke ser noe, så er man usynlig.

Bransjen vil ha Microsoftfolk. NTNU utdanner folk i opensource. Dette btyr at bedrifter må bruke nærmere 500.00 per nyutdannet nyansatt for opplæring og kursing i microsoftteknologi, og dette medfører i praksis at ofte vil et vitnemål fra et pro-opensource lærested være en dørlukker fremfor en døråpner i jobbsøksammenheng.

Å påstå at man skal være pro-opensource er ideologisk sett en god idé, men i praksis viser dette seg å være tullete og virkelighetsfjernt for alle som prøver å få seg en jobb i bransjen og ikke i en utdanningsinstitusjon.

Jeg skal banne på at det er de opensource-nepene på Gløshaugen som har sutret igjen. De samme nepene holdt på å gi meg strykkarakter i kundestyrt prosjektfag da jeg tok det, fordi jeg valgte i samråd med kunde å bruke microsoftteknologi i stedet for opensource. Quid erat demonstrandum.

For fornøyelsens del er det jo viktig å påpeke at dere pro-opensource og anti-microsoft folk her inne ikke eier nevneverdig praktisk arbeidserfaring...

Lenke til kommentar
Kan ikke si jeg sliter her på NTNU med programvare. Regner med at de færreste skal være borti lønns-software.

Fant også ut at NTNU tilbyr linux-versjoner av det meste her, samt gratis microsoft-programvare. Sitter her og dualbooter win7 og arch, og har til dags dato aldri bootet til win7 i utdanningsøyemed.

Et annet problem er vel IT-læreren min, som for øyeblikket underviser meg i HTML,JSP og CSS ^^ http://www.letiziajaccheri.com/ Siden er i følge henne topp moderne. Bruker tilogmed tables for å formgi siden :wee: Hun innrømmer at hun tok professorgraden den gangen PC'er lagret på hullkort..

Men ellers, mest linux-vennlige plassen jeg har sett i mitt liv..

jeg sitter også med det samme inntrykket.

Det som derimot plager meg med NTNU er at de er alt for microsoftkritiske, og microsoftteknologi er totalt fraværende i fagplaner og/eller kompendier. OFtest nevnes det ikke med ett eneste ord i forelesinger, med mindre det er negative ord som skal ytres.

Dette er bekymringsverdig. Man lærer jo studenter til å bli fiendtlig innstilte til en teknologi som faktisk er på flere steder langt foran tilsvarende opensource teknologi, og det hemmer jo videreføring av teknisk utvikling i enkelte retninger på ideologiske grunnlag.

Synd du fikk denne JSP-damen mads. Du skulle heller tatt MV2003 med Midtstraum. Det var et fag som virkelig var verdt det.

Lenke til kommentar
[...]

Jeg og mange andre på universitetet misfornøyd med e-læringssystemet som NTNU bruker: it's:learning. Dette er et dyrt system med lukket kode.

[...]

It's Learning What You Did Last Summer!

Grøss og gru. Dessverre har svjv It's Learning infiltrert store deler av den høyere utdanningen her på haugen. Det var festlig å høre professorer fortelle ivrig om "de flinke elevene som hadde jobbet flittig på It's Learning" når disse kun hadde glemt å skru av maskinene sine før de reiste på fylla i helgen.

Det er ikke usannsynlig at enkelte innkjøpsbeslutninger tas av kontormennesker som aldri kommer til å sette sine ben i systemet de kjøper. Jeg synes det i seg selv er rimelig pinlig, men det verste er at det skjer gang på gang.

Lenke til kommentar
2. NTNU har ikke ledige programmerere som venter på jobb. Selv master-studenter er ikke så flinke at de kan frese sammen løsninger på 1-23. Tror de fleste der har nok å gjøre - ellers så snakker vi jo om sløsing av offentlige midler ikke sant?

Akkurat dette signerer jeg. Regnskap, HR (Human Resourcing), fakturering, personellansvar, m.m, er hva Bluegarden tar for seg, og de forskriftsmessige krav til en slik løsning er uttallige, og for mange for en masterstudent eller ti til å kunne implementeres på halvannet år. Jeg har enda ikke tatt for meg de juridiske implikasjonene ved å lage et slik system selv, og alt dette tatt i betraktning, er det bare ett eller to systemer man kan bruke.

Fordelen med Bluegarden, er at det er web-basert. Alternativene er ikke det. NTNU har her valgt mellom pest, kolera, aids, og tarmkollaps, og har valgt det minste ondet av valgmulighetene. Slutt og syt.

[...]

[...]

It's Learning What You Did Last Summer!

Grøss og gru. Dessverre har svjv It's Learning infiltrert store deler av den høyere utdanningen her på haugen. Det var festlig å høre professorer fortelle ivrig om "de flinke elevene som hadde jobbet flittig på It's Learning" når disse kun hadde glemt å skru av maskinene sine før de reiste på fylla i helgen.

Det er ikke usannsynlig at enkelte innkjøpsbeslutninger tas av kontormennesker som aldri kommer til å sette sine ben i systemet de kjøper. Jeg synes det i seg selv er rimelig pinlig, men det verste er at det skjer gang på gang.

It's Learning er resultatet av It Solutions' mangeårige lobbyvirksomhet og økonomiske tilskudd til universitetsmiljøet i norge. Synd å si det, men dette er farlig nære grensa til korrupsjon -- problemet ligger i at myndighetene har gitt aksept for dette.

Lenke til kommentar
Er systemet like oppdatert med lønnsmessige lover og forskrifter som det er på browserstøtte?

Ingen fare, alle får betalt hver Riksdaler de har krav på.

Slik det er meg bekjent, følger systemet alle lovendringer og forskrifter som kommer fortløpende. Problemet ligger nemlig her. Det er vanskelig å få tid til å lage et enda mindre microsoftvennlig system når staten trer nye forskrifter nedover ørene på deg en gang i halvåret.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig for open source egentlig og unngår Microsoft det jeg kan.

Meeeen open source løsninger som er unix-basert er ikke kjent for å være mest brukervennlig det heller, om brukervennlighet er temaet. Det er vel ikke hardcore datageeks som skal sitte og operere dette systemet? Man kan jo dermed lure på hva som vil skape mest vansker. Opplæring av det grønne personale på Unix-greier, eller å kjøre et program som funker med det alle kjenner til...?

Om det funker for de som skal bruke det, så ser jeg ikke det prinsippielle med å sitte og syte over at de kjører på feil plattform.

Ps: Jeg kan nada om Blue garden, om det skulle være noen tvil...

Endret av Breke
Lenke til kommentar

Det viktigste er at løsningen er plattformuavhengig. Om den er proprietær eller fri programvare kommer i annen rekke, og er langt fra like viktig i dette tilfellet, mener i hvert fall jeg.

Jeg regner med at alle her som syter over "anti-Microsoft" fortsatt er for plattformuavhengighet, dvs. at programvaren kan brukes fra andre operativsystemer enn bare Windows?

@Breke : Hvilken plattform systemet er utviklet og kjører på, kan jeg ikke tenke meg at du som bruker vil merke noe til i det hele tatt - det er jo snakk om en brukerapplikasjon med web-grensesnitt... Brukervennlighet er da hundre prosent opp til utviklerne av applikasjonen, og har lite med operativsystemet i bunn.

Lenke til kommentar
Jeg regner med at alle her som syter over "anti-Microsoft" fortsatt er for plattformuavhengighet, dvs. at programvaren kan brukes fra andre operativsystemer enn bare Windows?

Dette er jo en selvfølge! Dog kan man stille spørsmålstegn ved journalisten som skrev artikkelen sin dømmekraft da denne påstår noe som er helt på bærtur.

Det jeg imidlertid har observert, er at det er en klar tendens til microsoft-hat hos opensourceforekjempere, mens mange microsoftteknologer også støtter opp om både microsoft--teknologi og opensource (teknologi og ideologi).

Lenke til kommentar
Fakta er nemlig at Bluegarden Digital HR støtter opp til IE9 (som er for øvrig den siste), men browsere som blokkerer activeX natively (ikke sikkerhetsmessig, men null støtte binært messig) vil ikke kunne bruke dette programmet.

.....

Jeg jobber ikke for Bluegarden, men jeg bruker systemet daglig. Nei, jeg bruker ikke IE4-6. Ja, jeg bruker IE8 og 9

Du er nok den eneste i Norge som bruker IE 9. Har du lagd den selv? :D

Lenke til kommentar

Dette er jo en selvfølge! Dog kan man stille spørsmålstegn ved journalisten som skrev artikkelen sin dømmekraft da denne påstår noe som er helt på bærtur.

Bra, da er vi enige her! :) At skribentene på hw.no gjør tabber, vel, det lønner seg som regel å titte på kilden når man leser artikler her.

Det jeg imidlertid har observert, er at det er en klar tendens til microsoft-hat hos opensourceforekjempere, mens mange microsoftteknologer også støtter opp om både microsoft--teknologi og opensource (teknologi og ideologi).

Jeg vil tro at det for mange bare er snakk om historie, for Ballmer har sagt en del ting som ikke oppfordrer til samarbeid, akkurat. Heldigvis representerer ikke han hele Microsoft - jeg antar (og håper) heller at sannheten er langt unna. Når det er sagt, skjønner du jo at proprietær programvare, med tilhørende lock-in og lukkede teknologier, strider mot fri og åpen programvare og det det står for.

Yin og yang kan liksom aldri bli venner om de ikke blander blod/farge, for å forsøke en av mine tradisjonelt håpløse analogier. :p Heldigvis er sjelden saken like sort/hvit som den fremstilles.

Når en er open source-forkjemper, ligger det jo litt i ordet hvorfor «hatet» er der. At Microsoft tar beslag på det meste av pepperen, skyldes vel at de står midt i rampelyset for de fleste. Det er mange selskaper som fortjener minst like mye «hat».

Du har også fanboys, som hater Microsoft av prinsipp, men jeg de er ikke like interessante for meg - egentlig ødelegger de en god del.

Dersom en gitt teknologi, programvare, protokoll e.l er utviklet av Microsoft, men også fullstendig fri programvare, fri for patenter og annet faenskap osv., er det bare interessant hvem som har utviklet det fordi man gjerne vil ha oppfølging, community og kreativitet rundt det. Ellers gir jeg katta i hvilket selskap som utvikler. Dette vil jeg tro gjelder de fleste som ikke hører hjemme blant fanboysene - eller FSF. :)

Scenariet ovenfor gjelder ikke veldig mange Microsoft-teknologier jeg kommer på, men det er mye jeg ikke vet. :)

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...