abene Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 NTNU har godkjent innkjøp av et system med såpass sære krav at de færreste kan bruke det. Les mer Lenke til kommentar
King Saul Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Men hva i helvete... Ingen bruker da fortsatt IE 5? Og Netscape er da nærmest dødd ut? Lenke til kommentar
Professional Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Idioter@NTNU merkes at de som gjer det bra der oppe ikke forsetter på plassen haha. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Hmm, kanskje jeg skal retro surfe nettet! Installere Win 3.11 / Win 95 og bruke netskape. Synd at jeg må betale lisens på netskape då. Cracket netscape der ute? Lenke til kommentar
kekepower Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Det var og har aldri vært lisens på Netscape. Versjonen man lastet ned var fullverdig på alle måter. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Kan ikke si annet enn at dette er en skandale. (En annen ting jeg reagerer på er bruken av digi.no som kilde, noe som er helt lavmål av hw.no å gjøre) Endret 8. september 2009 av Svedge Lenke til kommentar
asbjorno Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Dette er ikke første gangen det blir gjort dårlige programmvareinnkjøp ved NTNU. Jeg begynner etter hvert å tvile på kompetansen til folka ved innkjøpsavdelinga! For å bare nevne et par eksempler: Jeg og mange andre på universitetet misfornøyd med e-læringssystemet som NTNU bruker: it's:learning. Dette er et dyrt system med lukket kode. Ifjor var jeg med og testet ut et wikisystem kalt Confluence som skolen hadde kjøpt (lukket kode). Også dette fikk dårlig kritikk i min klasse. Mye programvare kjøpt av NTNU har bedre alternativer med fri kildekode. Om noen av disse løsningene skulle mangle noen plugins som universitetet trenger, burde jo kompentansen til å lage dette befinne seg ved universitetet? Ikke bare går dette ut over universitetets egne studenter, men skattebetalere i hele norge er med på å finansiere denne tullebruken av penger. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Jaa, 3.11FTW Hvordan var det nå igjen, måtte du ikke skaffe deg lisens på IP-stacken også før du kunne få 3.11 på nett? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Dette er ikke første gangen det blir gjort dårlige programmvareinnkjøp ved NTNU. Jeg begynner etter hvert å tvile på kompetansen til folka ved innkjøpsavdelinga!For å bare nevne et par eksempler: Jeg og mange andre på universitetet misfornøyd med e-læringssystemet som NTNU bruker: it's:learning. Dette er et dyrt system med lukket kode. Ifjor var jeg med og testet ut et wikisystem kalt Confluence som skolen hadde kjøpt (lukket kode). Også dette fikk dårlig kritikk i min klasse. Mye programvare kjøpt av NTNU har bedre alternativer med fri kildekode. Om noen av disse løsningene skulle mangle noen plugins som universitetet trenger, burde jo kompentansen til å lage dette befinne seg ved universitetet? Ikke bare går dette ut over universitetets egne studenter, men skattebetalere i hele norge er med på å finansiere denne tullebruken av penger. Nei, bedrifter generelt gjør overraskende mange dårlige programvarevalg, tatt i betraktning hvor viktig det er. Men at NTNU har såpass dårlige systemer med all kompetansen de sitter på er jo ganske utrolig. AtW Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 noen som vet hva for folk som jobber med innkjøp av slikt der i gården? Lenke til kommentar
einarjh Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Min gjetning er at ingen med kompetanse har vært involvert i dette innkjøpet. Her har nok personalavdelingen ved NTNU blitt overbevist av en flink selger, og har blitt lovet gull og grønne skoger. Lenke til kommentar
Dumrian Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Tipper dette fører til nok en person i den voksende NAV-køen. Bortsett fra at her var det tydeligvis godt fortjent. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Slutt å syt, folkens. Webløsningen støtter jo til og med Hotjava-browseren fra Sun (husker jeg testet den engang på midten av 90-tallet tror jeg.Var vel mest en slags proof-of-concept browser for å vise at man kunne lage en hel browser med java) Lenke til kommentar
petterg Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Er systemet like oppdatert med lønnsmessige lover og forskrifter som det er på browserstøtte? Lenke til kommentar
Foleson Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Ooh! NTNU er på vei inn i fremtiden!!! Nå skal man oppgradere fra Lynx og Mosaic for å få en MODERNE løsning. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Haha! Har vært borti mange bedrifter som bruke enda eldre systemer, men aldri har jeg hørt om noen som kjøper et "nytt" system som var utdatert for 15 år siden. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 NTUs inkompetente innkjøpsansvarlige har jo fått nok av kjeft fra faglig ansatte tidligere og. Rart de ikke spør noen som har sett et tastatur før, når det er snakk om slike løsninger. De har jo faktisk kompetansen i hus, selv om den helt klart ikke sitter i administrasjonen... Lenke til kommentar
oyvindhauge Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 En kollega (jobber selv på NTNU) av meg skrev dette i 2007 om bestillerkompetanse og it's [not] learning. Nå har de som sitter med innkjøp gjentatt bedriften. Jeg sendte selv mail til Bluegarden om saken for et par tre mnd siden (bruker Linux på jobb), men de gadd ikke en gang å svare. Det morsomste var vel da systemet til Bluegarden klarte å regne ut at jeg skulle ha over 2 000 000 i diet for en tre dagers reise Hadde vært noe det! Lenke til kommentar
muggsopp Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Dette er flau journalistikk, og jeg synes artikelforfatter burde skjemmes over å la sine personlige meninger overskygge fakta i saken. Fakta er nemlig at Bluegarden Digital HR støtter opp til IE9 (som er for øvrig den siste), men browsere som blokkerer activeX natively (ikke sikkerhetsmessig, men null støtte binært messig) vil ikke kunne bruke dette programmet. Da samtlige på NTNU (studenter som ansatte) har adgang til en eller annen terminalserver med Windows Server 200[3/8] på, ser jeg ikke annet enn at dette er et dårlig forsøk på anti-microsoft svada, for ikke å nevne et flaut eksempel på total skivebom. Disclaimer: Jeg jobber ikke for Bluegarden, men jeg bruker systemet daglig. Nei, jeg bruker ikke IE4-6. Ja, jeg bruker IE8 og 9 Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Et universitet bør ikke binde seg til løsninger som fordrer at alle studentene bindes til ett selskaps produkter, her Microsoft. Dette er ikke anti-microsoft, det er pro-open source. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå