erda Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Hei. I "jungelen" av tema og innlegg fant jeg ut at det greieste var å starte på nytt tema. Håper noen kan hjelpe med følgende problemstilling: Overtok for 2 mnd siden en bolig som inkluderer utleieleilighet. Brukte 1 mnd på å pusse den opp og hadde siden visning, med det resultat at vi kunne velge mellom mange interessenter. Leiligheten er på loftet, så vi ønsket å få inn en rolig person, evt et student-par. Valget falt på en voksen person (utenlandsk, nasjonalitet uvesentlig) som jobber fulltid. Alt virket veldig bra. Så, samme dag han har forhåndsbetalt første leie og depositum lurer han på muligheten til å få inn dobbeltseng. Greit tenkte vi, det er jo ikke urimelig. 2 dager etter han har flyttet inn kommer han med informasjon om at han får besøk til helgen. Fredagen kom, og der står kone og barn på 1-2 år. Nå er dette snart 3 uker siden, og de er her fremdeles. Masse ekstra bråk med et krakilsk barn. Leietakeren unngår kategorisk å svare på våre spørsmål om hvor lenge familien skal være på "besøk", men sier at de skal hjem til Jul. Unnlater også å svare på om de kommer tilbake etter juleferien. Leiliheten er ikke laget for en familie; knappe 45 m2 og bare 1 soverom.. Hvilke rettigheter har vi her? Han har helt klart løyet for å få leiligheten (aldri snakk om at andre skulle bo der også). Ser at husleieloven gir leietaker sterke rettigheter. Ønsker i utgangspunktet å få hele familien ut, iom at han ikke opptrer redelig. Det må nevnes at han fremdeles ikke har undertegnet leiekontrakten... Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 hvis ingen leiekontrakt er signert tror jeg du stiller veldig sterkt. mulig at denne tråden passer bedre inn og har større muligheter for å få svar under juss delen av forumet. lykke til! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 At han ikke har signert leiekontrakten er uten vesentlig betydning. Han betaler leie, og har innbetalt depositum i samsvar med leiekontrakten. Leieren har en ubetinget rett til å la ektefelle og barn flytte inn hos seg (husleieloven § 7-1). Det vil si at du ikke kan ta ham på det at hans familie har flyttet inn (jeg tror nok ikke det er snakk om noen ferie). Hvis han derimot bråker mer enn det vanlig ro og orden tilsier (husleieloven § 5-2) kan han sies opp eller avtalen kan heves (husleieloven § 9-5 og 9-9 henholdsvis) på visse vilkår. Innlegget ditt gir ikke nok grunnlag for å vurdere om han bryter § 5-2. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Det at leietakeren ikke har skrevet under kontrakten er ikke til din fordel. Du bør aldri gi fra deg nøkkel før leietaker har skrevet under. Som krikkert sa tror jeg deres beste sjanse her er å klage (skriftlig, med kopi) på støyen, og så bruke det som grunnlag for å heve eller si opp avtalen hvis det ikke blir stille. Du kan også hevde at avtalen om leie er ugyldig fordi den ble inngått på grunn av svik (løgn) fra leietakers side. Jeg vet ikke hvordan du må gå fram i praksis her. Du får antakelig et ord-mot-ord problem. Du kan uansett prøve å sende oppsigelse (pass på formkravene), og håpe leietaker flytter eller lar være å protestere skriftlig slik at du kan kaste ham ut. Endret 8. september 2009 av StaaleNordlie Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) der tok jeg vist helt feil igjen ja... men ut fra de andre inleggene ser det ut som om din beste sjangse er å snakke med leietager på en rolig og grei måte, der du forklarer at dette ikke var helt det du hadde tenkt deg. Hvis du er heldig kansje han flytter frivillig. Hvis ikke får du bare følge med, og idet han overtrår avtalevilkår eller bryter husregler tar du ham på det. Endret 8. september 2009 av SirAmp Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 skal man nevne paragraf 7-1 så må man nevne hele paragrafen: § 7-1. Opptak i husstand Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. må si det høres ut som husrommet blir overbefolket i dette tilfellet. ref: Lov om husleieavtaler (husleieloven). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Tredje punktum viser tilbake til andre punktum. Det er ingen krav om godkjenning for "ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn". Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 skal man nevne paragraf 7-1 så må man nevne hele paragrafen:§ 7-1. Opptak i husstand (1) Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. (2) Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. (3) Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. må si det høres ut som husrommet blir overbefolket i dette tilfellet. ref: Lov om husleieavtaler (husleieloven). Kravet om godkjenning og hvilke grunner som er gyldige for å nekte godkjenning gjelder vel bare 2. setning, dvs. "opptak av andre personer", mens 1. setningen gir en (ubetinget) rett til å oppta ektefelle og barn. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 jeg mener fremdeles at det jeg henviser til er relevant i denne sammenheng. men hva mener de forresen med å ta opp i husstand når det kommer til familie og ektefeller? dette virker for meg som det er ment til at den ikke skal kunne hindre deg i å gifte deg og fortsatt bo i samme leilighet. slik som det er gjort i denne saken virker på meg helt ulogisk at man skal kunne skjule seg bak paragraf 7-1 når man går å leier en leilighet sier man er alene. så sier man skal bare ha besøk i helga som viser seg å være kone og barn, som bare blir igjen "litt" lengre en helga. det er jo ren løgn. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 mulig jeg er helt på jordet her, men sånn jeg leser den loven er det et stort poeng om de er gift eller ikke, det kan du jo undersøke trådstarter. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 skal man nevne paragraf 7-1 så må man nevne hele paragrafen: Det holder lenge å nevne de relevante delene. Godkjenning gjelder bare personer som utleier ikke har krav på å få ta opp. Det er ikke relevant om de er gift eller ikke. Den som har felles barn med noen regnes som samboer med dem etter loven, i forhold til opptak i husstand. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 men det er jo akkurat det jeg mener den er. jeg har da forkalrt hva jeg min mening om dette er, vis du vil si deg uenig så er det helt greit men jeg må si jeg foretrekker en utdypning på hvorfor du er uenig. Regnes folk som har barn sammen automatisk som samboere? Hva kommer det av? de må i det minste dele bosteds adresse og/eller ha samboerkontrakt for slik vel? Lenke til kommentar
erda Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 En liten oppdatering. Fikk mail fra leietakeren senere på dagen i dag der han hevder at kone og barn reiser "hjem" til jul. Altså blir "besøket" forhåpentlig bare 4 mnd. Det vi nå må vurdere er om vi kan leve med støyen (som er vesentlig) fra loftet frem til da, eller om vi må til med ekstra lydisolering. Når det gjelder muligheten til å si opp leietakeren ser jeg for meg noen muligheter: 1. Grunnet svik, som StaaleNordlie skrev. Dette har jeg vitner og skriftlig bevis for. Men det blir vel fort advokatsak av det. 2. Kan hevde at leiligheten er overbefolket. Grunnet skråtak er nok boareal ikke mer enn 30m2. 3. Kan si opp med begrunnelse at vi ønsker å bruke arealet på loftet selv. Grunnet uforutsett støymengde ønsker vi heller å benytte det selv osv... 4. Kan hevde at vi grunnet støymengden ønsker en total oppussing av gulv på loftet og tak i vår etasje, med ny støyisolering som en del. I den sammenheng renoverer vi badet også. Dette vil gjøre leiligheten ubeboelig en viss tid. Som jeg skrev tidligere er vi veldig usikre på om vi ønsker ham som leietaker videre selv om de reiser til jul. Noen kommentarer/forslag til hva som vil være mest hensiktsmessig? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 men det er jo akkurat det jeg mener den er. jeg har da forkalrt hva jeg min mening om dette er, vis du vil si deg uenig så er det helt greit men jeg må si jeg foretrekker en utdypning på hvorfor du er uenig. Nei. Man har et krav på å få ta opp nær familie. Står i bestemmelsen du så pent siterte, så jeg nøyer meg med å vise til den. Regnes folk som har barn sammen automatisk som samboere? Hva kommer det av? de må i det minste dele bosteds adresse og/eller ha samboerkontrakt for slik vel? Det logiske problemet etter din løsning blir da at for å bli samboere må man flytte sammen, men for å få ta opp noen i husstanden sin (altså flytte sammen) må man være samboere? Samboerbegrepet er blitt definert i løpet av lovgivning gitt siden 1999 (da husleieloven ble vedtatt). Samboerkontrakt er ikke nødvendig for å regnes som samboer (bare 20% av samboere inngår samboerkontrakt). Felles bostedsadresse er heller ikke en entydig identifikator, i og med at jeg kan bo sammen med flere venner uten at vi er samboere. Samboerbegrepet regnes som to mennesker som lever sammen i et ekteskapslignende forhold. Personer som har barn og ikke har brutt samlivet regnes som samboere. Personer som har hatt et langvarig kjærlighetsforhold uten noensinne å bo sammen kan også regnes som samboere (i alle fall etter husleieloven). Andre lover enn husleieloven definerer gjerne samboere som personer som har bodd sammen i minst to/fem år (arveloven), eller som venter, har, eller har hatt felles barn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Som jeg skrev tidligere er vi veldig usikre på om vi ønsker ham som leietaker videre selv om de reiser til jul. Noen kommentarer/forslag til hva som vil være mest hensiktsmessig? En lovlig begrunnet oppsigelse er nok det beste alternativet om man ønsker å minimere risikoen for konflikt. Det stilles angivelig ikke så strenge krav til saklig begrunnelse ved oppsigelse av tidsubegrensede leieforhold, jf. husll. §9-2 bokstav d. Imidlertid er det en "sikrere" begrunnelse at husrommet blir ubeboelig pga. ombygging, jf. bokstav b. Da må det foreligge reelle planer (i praksis vil leieboers mulighet for etterprøvelse være begrenset) om ombyggingsarbeid av et slikt omfang at husrommet virkelig må fravikes. Ulempen er jo at det vil gå over tre måneder før oppsigelsesfristen er ute, men å løse saken raskere er vel uansett lite sannsynlig om dere ikke finner en minnelig løsning. Standardoppsigelse finner du her. Edit: Har han tilgang til deres bolig, er dette en slags hybel? Endret 8. september 2009 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 men det er jo akkurat det jeg mener den er. jeg har da forkalrt hva jeg min mening om dette er, vis du vil si deg uenig så er det helt greit men jeg må si jeg foretrekker en utdypning på hvorfor du er uenig. Nei. Man har et krav på å få ta opp nær familie. Står i bestemmelsen du så pent siterte, så jeg nøyer meg med å vise til den. Regnes folk som har barn sammen automatisk som samboere? Hva kommer det av? de må i det minste dele bosteds adresse og/eller ha samboerkontrakt for slik vel? Det logiske problemet etter din løsning blir da at for å bli samboere må man flytte sammen, men for å få ta opp noen i husstanden sin (altså flytte sammen) må man være samboere? Samboerbegrepet er blitt definert i løpet av lovgivning gitt siden 1999 (da husleieloven ble vedtatt). Samboerkontrakt er ikke nødvendig for å regnes som samboer (bare 20% av samboere inngår samboerkontrakt). Felles bostedsadresse er heller ikke en entydig identifikator, i og med at jeg kan bo sammen med flere venner uten at vi er samboere. Samboerbegrepet regnes som to mennesker som lever sammen i et ekteskapslignende forhold. Personer som har barn og ikke har brutt samlivet regnes som samboere. Personer som har hatt et langvarig kjærlighetsforhold uten noensinne å bo sammen kan også regnes som samboere (i alle fall etter husleieloven). Andre lover enn husleieloven definerer gjerne samboere som personer som har bodd sammen i minst to/fem år (arveloven), eller som venter, har, eller har hatt felles barn. diskuterer du meg med på det generelle grunnlaget for loven er lage eller med tanke på denne spesifikke saken? loven er helt grei for meg den, virker grei og klar lett å fatte. men denne saken her blir for meg bare tull å si at du kan hevde denne paragrafen så er leitaker på trygg grunn. Men det er vel et smutthull. og ang svaret ditt på samboer spørsmålet mitt ser jeg ikke at det har noe for seg å være (det jeg oppfatter som) spydig i svaret. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Om det er familien hans så vil de ganske sikkert komme til bake en eller gang etter jul også. Lenke til kommentar
RickyRon Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Om det er familien hans så vil de ganske sikkert komme til bake en eller gang etter jul også. Trådstarter. Lever oppsigelse til han allerede nå, med en god frist. På en standard oppsigelse begrunner du oppsigelsen. Jeg mener du har mer enn god(e) nok grunn(er) for å si opp denne leietakeren. Når han er borte i jula, skifter du lås (dersom han nektet å akseptere oppsigelsen). Bare sørg for at han tar med seg alle eiendelene sine før han drar, så ikke han kan gjøre livet ditt surt i etterkant. Ikke la sånne røvere komme og ta seg til rette. Hadde jeg vært huseier, hadde jeg nektet å finne meg i dette. Få han ut. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Om det er familien hans så vil de ganske sikkert komme til bake en eller gang etter jul også. Trådstarter. Lever oppsigelse til han allerede nå, med en god frist. På en standard oppsigelse begrunner du oppsigelsen. Jeg mener du har mer enn god(e) nok grunn(er) for å si opp denne leietakeren. Når han er borte i jula, skifter du lås (dersom han nektet å akseptere oppsigelsen). Bare sørg for at han tar med seg alle eiendelene sine før han drar, så ikke han kan gjøre livet ditt surt i etterkant. Ikke la sånne røvere komme og ta seg til rette. Hadde jeg vært huseier, hadde jeg nektet å finne meg i dette. Få han ut. Er sikkert eit greit nok råd dette, men så lenge ikkje trådstarter kan begrunne utkastelsen så kan han ikkje kaste ut leigetakaren. Å hevde at du skal bruke husrommet sjølv kan slå tilbake om leigetakaren seinare ser at nokon som ikkje er i familie med TS har flytta inn der. Enklaste grunnen å lage ein grunn for å seie opp leigeavtalen vil være med begrunnelsen om at leiligheita skal pussast opp, men då må det foreligge konkrete planer om oppussing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå