Neo88 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 I år bestemte jeg meg for å ta et fag som privatist. Jeg slutta da bare å gå til timen, og etter "skulk" to ganger, fikk jeg sagt ifra til administrasjonen, og de skrev meg av faget. Læreren av faget kom med kommentarer som "det er bare useriøse folk som tar programfag som privatister", "han han bare slutte på skolen hvis han fortsetter slik" osv... Dette var også mens jeg ikke var til stede. Jeg lurer på om en lærer har rett til dette, og hvis ikke hva jeg burde gjørde med det? Er det nok å gå til rektor med dette, slik læreren kan få trøbbel:) Lenke til kommentar
btk- Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Hva mener du læreren har gjort galt? Dette gjør du garantert selv flere ganger om dagen. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Læreren prater altså nedsettende om deg til hele klassen? Er ikke akkurat noe nytt det. Lenke til kommentar
Neo88 Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 btk: Det vet du overhodet ingenting om. Tråden ble heller ikke startet for å diskutere hva jeg, personlig, bedriver fritida på. V-by: Ja, når jeg ikke er i klassen. Er dette i mot noen type regler som skolen og den slags har? Lenke til kommentar
btk- Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Det vil i såfall stå i skolereglementet. But it won't. Folk har lov til å si sin mening om deg, uansett hva du synes om det. Du diskuterer andre personer i klassen, folk på jobben eller andre steder - hvorfor skulle det være ulovlig for en lærer hvis det ikke er det for deg? Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Hei. Bare ta det programfage som privatist du. Sparer masse tid på det, men gjør det bra! Selv tok jeg kroppsøving som privaist blant annet. Herlig å ikke ha gym i år. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Hvis man er av den typen som fint klarer selvstudie så sparer man sykt mye tid på det og samtidig så kan man stoffet minnst like bra. Har selv fnnet ut oppgjennom åre på stutier at jeg kan droppe mange av forelesningene og like vel få like god karakter og tilegne meg like mye kunnskap enda jeg bruker ca. halvparten så lang tid på faget som jeg ellers haddde gjort. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Syntes du det går under mobbing, ta det opp med læreren. Etter som jeg har skjønt har du ikke den læreren lenger heller, så du vil jo ikke høre noe fra han selv. Men hører du fra andre om at han prater stygt om deg til klassen, ta det opp med lærern som mobbing, og jelper ikke det skriv en skriftlig klage til mellomleder/rektor på skolen, og du har innen en måned krav på å få vite hva slags tiltak som settes igang for å forbedre det. Men tviler sterkt på at læreren gidder å baksnakke deg hele tiden. Har også selv slitt med lærere som bla driver med forskjellsbehandling til en slik grad at det nesten kan kalles mobbing mot enkelte elever, men skolen var ikke villig til å gjøre noe, så ikke forvent deg noe hvis du vil gå videre heller. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Dra fram opplæringslova og bank dem i huet med alle paragrafene du finner. Det er drøssevis av dem, spesielt i kapittel 9, om elevers skolemiljø. Du har blant annet 9a-1, 9a-2, 9a-3 og sikkert en haug fler. Loven sier klart og tydelig at alle har krav på et godt psykososialt miljø som ikke bare opprettholder, men faktisk FREMMER helse, trivsel og læring. Det er tydelig at din trivsel ikke fremmes, så loven er brutt. (§9a-1) I 9a-3 står det noe om at skoleledelsen burde varsles, og hvis du(som elev) eller foreldrene dine ber om det, skal saken behandles etter reglene om enkeltvedtak i forvaltningslova. Hva nå enn det betyr. Edit: Her er forresten lova : http://www.lovdata.no/all/nl-19980717-061.html Endret 17. september 2009 av -MK- Lenke til kommentar
RickyRon Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Læreren av faget kom med kommentarer som "det er bare useriøse folk som tar programfag som privatister", "han han bare slutte på skolen hvis han fortsetter slik" osv... Såpass tåler du. Jeg tror ikke dette holder for å klage læreren inn for mobbing. Men om det gjentar seg mange nok ganger og han kommer med flere nedsettende kommentarer, så kanskje... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå