amorht Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Jeg har begynt og scanne inn gamle bilder med min Canon lide 600F og bruker medfølgende programvare. (canoscan toolbox) Jeg blir ikke fornøyd med resultatet det er for lite automatiske funksjoner. Noe jeg føler jeg trenger siden jeg ikke er noen fotograf. Kan dere anbefale et godt software for min scanner og gjerne et godt bildebehandlingsprogram som gjør mesteparten av jobben. Jeg trenger også råd om hvordan jeg vasker bildene, fjerner smuss fra dem. Dette da bildealbummene er blitt håndtert av mange barnehender opp gjnnom tidene. Dersom jeg bør kjøpe meg en annen/bedre scanner trenger jeg info om dette også. Trenger også opplysning om beste innstilling for scanning av gamle bilder. hvor mange dpi osv. Noen som klarer denne? Lenke til kommentar
perottol Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Hvis det er snakk om veldig gamle papirbilder bør du tørke dem forsiktig, men er det plastbilder (slik som omtrent alt av vanlige bilder) så kan du rett og slett vaske dem i godt med vann. Skyll dem grundig og heng dem støvfritt til tørk. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Absolutt beste er naturligvis å scanne negativene om du har dem tilgjengelig. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Skann i 600 dpi, det er høyere oppløsning enn kvaliteten på bildene. Da er du sikker på at du får ut all informasjonen. Jeg synes at støvfjerningsfunksjoner, "remove dust & scratches" osv ikke fungerer helt bra, de gjør ofte bildene litt uskarpe. Dette fjerner jeg heller i ettertid, men ofte synes jeg ikke det gjør noe om bildene ser litt gamle ut. Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Det er mye informasjon å hente i denne artikkelen hos foto.no der heftet fra fotosamlinga.no gir god pekepinn om oppløsning (med annen skanneprogramvare, men innstillingene blir tilsvarende). Spesielt dette heftet fra ABM utvikling er detaljert og innholdsrik. Skanning er tidkrevende og krever kunnskaper. Jeg tror du kan få tilfredsstillende resultat med Canons skanneprogramvare sjøl om annen programvare kan være bedre (f.eks. VueScan). Til etterbehandling er Adobe Photoshop Elements forholdsvis billig (under NOK 1000 i norske nettbutikker) og grei i bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå