Gå til innhold

Jeg lasta ned ati grafikk fil, men hvordan installere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror jeg driter i Linux til det blir mer brukervennlig. Det finnes jo ingen enkel Terminal oppskrift guide noe sted. Alt er skrevet som om det skulle vært DOS.

Vet ikke hva tråden gikk ut på, men å kjøre en binærfil er grunnleggende. Først må filen være kjærbar. Dette gjøres med "chmod +x filnavn". Så kjører du den med "./filnavn".

EDIT: Du kan sikkert høyreklikke og merke av for executable av everyone, og så dobbeltklikke filen også. Da slipper du terminalen.

Endret av Jckf
Lenke til kommentar

Under System -> Administrasjon har du mest sannsynlig et valg som heter Hardware Drivers (eller noe liknende på norsk). Der finner den driver til skjermkortet og installerer den automatisk for deg.

Edit: Er ikke så godt kjent i Mint sine menyer.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Javel. Problemet var at jeg ikke kunne velge 1280*768 og 75Hz.

Ok, tror jeg har lyst til å hjelpe. Sjekk at

xserver-xorg-video-ati og driconf

er installert i pakkebrønnen.(fra Arch sitt wiki: A fine tool to try is driconf. It will allow you to modify several settings, like vsync, anisotropic filtering, texture compression, etc. Using this tool it is also possible to "disable Low Impact fallback" needed by some programs (e.g. Google Earth)."

Etter arch sin wiki så er alt som trenges vistnok noen linjer til "xorg.conf" som er i "/etc/X11". Dog..... Xorg og instillings fila er et herk å stille, så lenge du ikke kan det.

Skal vistnok legges til linjene some er noe sånt eller(vis module og device er det, kopier inn det under til du når "EndSection"):

Section "Module"
 Load  "glx"
 Load  "dri"
 Load  "drm"
EndSection

Section "Device"
   Identifier  "Ati X800 Pro"	 #Alias
   Driver	  "radeon"
   Option	  "DRI" "on" 
   Option	  "DynamicPM" "on"	  # Dynamic powersaving.
   Option	  "ClockGating" "on"	# Assisting option for powersaving.
   Option	  "AccelMethod" "EXA"   # EXA should fit most cases.
   Option	  "EXAVSync" "on"	   # EXAVSync is explained above.
   Option	  "DMAForXv" "on"	   # Forced option in order to enable Xv overlay.
   Option	  "ScalerWidth" "2048"  # That should fix some very rare bugs.
   Option	  "EnablePageFlip" "on" # It will not be enabled on R5xx cards.
   Option	  "RenderAccel" "on"	# Optional. It should be enabled by default.
   Option	  "AccelDFS" "on"	   #Optional. See the man page.
   BusID	   "PCI:1:0:0"
EndSection

Oppløsninga har jeg ikke peiling å stille på. Tipper noen her kan noen her kan xrandr bedre en meg, men hive dette inn i terminalen TROR jeg vil gjøre noe:

sudo xrandr -fb 1280x768 --rate 75

(leste litt om xrandr)

Lenke til kommentar

kan også nevnes at xorg-video-ati som er open-source driveren som brukes til eldre ATI kort (alt som ikke er HDxxxx) støtter ikke 3d skikkelig enda, så om du har tenkt å spille noe må du nok desverre vente til open-source driveren blir enda bedre. (ryktet skal ha de til at 3d støtte kommer ila høsten, men jeg tviler).

Lenke til kommentar
Tror jeg driter i Linux til det blir mer brukervennlig. Det finnes jo ingen enkel Terminal oppskrift guide noe sted. Alt er skrevet som om det skulle vært DOS.

Linux er forsovidt brukervennlig det, men hardware-produsenter er kanskje ikke like Linux-vennlige, som igjen går ut over de som ønsker å bruke Linux. ATI er heller ikke de som har best rykte på seg når det gjelder drivere til Linux. Når vi snakker om brukervennligheten vil det å installere drivere i Mint og Ubuntu være følgende prosess.

Man leter seg frem til programmet som tar seg av propriære drivere som ikke følger med, som regel er dette stort sett kun til visse skjermkort da Linux stort sett inneholder det man trenger av drivere ellers:

post-143435-1252612438_thumb.jpg

Hos meg er det kun drivere til skjermkortet som mangler, man huker bare av på hvilken utgave av driveren man vil bruke, og klikker activate. Om man senere ønsker å deaktivere en driver, klikker man bare remove:

post-143435-1252612459_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...