jonlem Skrevet 16. september 2009 Forfatter Del Skrevet 16. september 2009 (endret) Men si meg, er det sånn at bærekraftbegrepet er så diffust mener du, at det er helt ubrukelig? Hva er det som er diffust med ord som varsomhet, sikker evaluering av naturverdier, rettferdighet mellom generasjoner, biologisk mangfold, osv osv? EDIT Og så diskuterer vi vel ikke hvorvidt jeg er smart eller ikke? Det har svært lite med saken å gjøre. Endret 16. september 2009 av jonlem Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Men si meg, er det sånn at bærekraftbegrepet er så diffust mener du, at det er helt ubrukelig? Det er så diffust at det kan passe fra munnen til Kristin Halvorsen til Siv Jensen og begge vil ha rett. Hva er det som er diffust med ord som varsomhet, sikker evaluering av naturverdier, rettferdighet mellom generasjoner, biologisk mangfold, osv osv? Og det betyr hva? At man skal verne hele kloden? Begrepet er så diffust at man kan si at et område er verneverdig mens et annet område som er eksakt likt kan man bedrive uttak. Begge områder kan man proklamere bærekraftig ved beslutningen. Så hva som er bærekraftig bruk av ressurser for nålevende generasjon, særlig med tanke på å ivareta sosial rettferdighet både mellom og innen generasjoner kan du jo selv vurdere. Man skal være svært trangsynt for å påstå at dette bare er ubrukelige ord. Ikke sant. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 16. september 2009 Forfatter Del Skrevet 16. september 2009 Det med å være trangsynt innså jeg var usaklig, og fjerna kjapt. Det beklager jeg. MEN, vis meg to områder her i verden som er bokstavelig talt eksakt like, så skal jeg være enig i det du sier. Det kan være svært små forskjeller ja, men eksakt likt er det neppe. Til gjengjeld kan det veldig godt være disse svært små forskjellene i mangfoldet som kan forsvare vern av det ene området og ikke det andre. Å verne hele kloden i den forstand jeg oppfatter at du snakker om vern, vet både du jeg at er et useriøst utsagn. Og en annen ting, krav om bærekraftig utnyttelse av et område vil ikke nødvendigvis være ensbetydende med totalvern heller, vil jeg påstå. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Det med å være trangsynt innså jeg var usaklig, og fjerna kjapt. Det beklager jeg. Hvorfor beklage noe du mener fordi du er "redd" for å få advarsel? Jeg bryr meg ikke. MEN, vis meg to områder her i verden som er bokstavelig talt eksakt like, så skal jeg være enig i det du sier. Det kan være svært små forskjeller ja, men eksakt likt er det neppe. Til gjengjeld kan det veldig godt være disse svært små forskjellene i mangfoldet som kan forsvare vern av det ene området og ikke det andre. Opplagt. Og selvforklarende. Eksakt lik var ikke brukt med den matematiske definisjonen. Å verne hele kloden i den forstand jeg oppfatter at du snakker om vern, vet både du jeg at er et useriøst utsagn. Selvsagt. Men på det nivået anser jeg miljøbevegelsen i Norge på, forsåvidt resten av verden med noen få hederlige unntak. Her i landet er det kun Bellona som har litt vett igjen. Og en annen ting, krav om bærekraftig utnyttelse av et område vil ikke nødvendigvis være ensbetydende med totalvern heller, vil jeg påstå. Korrekt. Og hva har man da igjen av definisjonen av bærekraftig, når definisjonen flyter fritt og er begrenset av hva man selv mener er bærekraftig. Begrepet kan brukes av alle uten at det blir logisk feil. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 18. september 2009 Forfatter Del Skrevet 18. september 2009 Jiiz, du er litt av en kranglefant? Jeg driter i advarsler, jeg prøver å være hyggelig Jeg synes det er forferdelig synd at du tror så dårlig om miljøbevegelsen. Kjenner jeg blir litt satt ut, og vet ikke helt hva jeg skal si .. Jeg er ikke enig i at definisjonen på bærekraftig flyter fritt og er begrenset av personlige meninger. Litt definert blir det nå i selve ordet. Og OM det nå er en smule flytende, så mener jeg ikke det er god nok grunn til å avskrive det helt. Da må det være en mye bedre løsning å prøve å få definert det klarere. Allikevel, definisjonen på feks wikipedia er da klar nok den? Det at bærekraftig ikke nødvendigvis betyr totalvern, er forståelig om en forstår begrepet bærekraftig. Jeg er ærlig talt i tvil om du forstår det fullt ut. Uansett er vi langt off topic. Temaet er bruk av vold, hærverk og trusler i kampen for (og mot) miljøet og naturvern. Dette er noe du forsvarer, og jeg mener er totalt forkastelig. Jeg forstår det virkelig ikke. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Jiiz, du er litt av en kranglefant? Jeg driter i advarsler, jeg prøver å være hyggelig Du prøver på det ja. Derfor du skriver det du skrev første gang. Stå nå for det du skriver. Jeg synes det er forferdelig synd at du tror så dårlig om miljøbevegelsen. Kjenner jeg blir litt satt ut, og vet ikke helt hva jeg skal si .. Den fikk enda en knekk pga vasking av fugl i oslofjorden....Oddekalv hadde rett da og har rett nå. Jeg er ikke enig i at definisjonen på bærekraftig flyter fritt og er begrenset av personlige meninger. Litt definert blir det nå i selve ordet. Og OM det nå er en smule flytende, så mener jeg ikke det er god nok grunn til å avskrive det helt. Da må det være en mye bedre løsning å prøve å få definert det klarere. Har da ikke avskrevet ordet. Eneste jeg påpeker er at ordet er fint for papir og taler, men av liten verdi når det gjelder praktisk handling. Rett og slett fordi det er flytende hva det faktisk betyr. Allikevel, definisjonen på feks wikipedia er da klar nok den? Klar og klar, da alle punkter som prøver å forklare ordet trenger lange definisjoner selv. For å ta et teoretisk bilde på dette; Et av momententene var folkelig deltakelse i beslutningsprosesser, hvis det da hadde vært 99% støtte for oljeboring i Lofoten, hva da? Er det da bærekraftig utvikling? Jeg er ærlig talt i tvil om du forstår det fullt ut. Selvsagt er du det. Hyggelig sa du? hehe. Uansett er vi langt off topic. Temaet er bruk av vold, hærverk og trusler i kampen for (og mot) miljøet og naturvern. Dette er noe du forsvarer, og jeg mener er totalt forkastelig. Jeg forstår det virkelig ikke. Forsvarer og forsvarer....finner det dog ikke merkelig. Dog, hvor var den folkelige deltakelsen til verning av nevnte skogsområder? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå