Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvilken kopp holder best på varmen/kulden?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg hadde et forsøk på Teknologi og forskningslære. Det gikk ut på å finne ut om hviken av fire kopper holder best på varmen og kulden i en halv time. Alternativer:

- Plastkopp

- Pappkopp

- Isopor

- Krus

 

Er det noen som er veldig flinke i slike greier??Noen kan jo spørre "Fant dere det ikke ut'a?")), vi gjorde det, men for sikerhetsskyld ville jeg spørre noen eksperter hvis det finnes slike her.

 

Takk på forhånd. Norsk forskning kommer ikke til å glemme dere(Hvis dere hjelper selvfølgelig)))))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle jeg gjettet ville jeg havnet på isopor koppen.

Men så lenge dere har, som zash nevnte, like forutsetninger for forsøket deres skal det "mye" til for at dere har noe annet enn andre. Og da tenker jeg på forutsetninger som likt volum og lik utgangstemperatur hovedsaklig. Regner med at det hele foregikk under samme trykk.

Lenke til kommentar

Jeg pleier å kjøre akkurat dette forsøket med elevene mine, for å lære de om hvilke ting som er viktig i et forsøk, gjennomføringen og planleggingen.

Det er et forsøk hvor det er veldig lett å merkelige resultater, og har egentlig fått alle resultater.

 

Poenget er variabel kontroll. Det eneste vi ønsker å endre er type kopp,

Faktorer som start-temperatur, vannmengde og håndtering må holdes så konstant som mulig. Det er dette mine elever i sin iver ofte glemmer. Men da lærer de, slik at neste forsøk gjennomføres mye bedre gjennomtenkt.

 

Foreløbig virker det som isopor er best, men med dobbel plastbeger marginalt dårligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...