Gå til innhold

Slutte i en jobb første dagen, er det så lurt?

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Hvis en skal på første dag for opplering men finner ut at bedriften er useriøs. Kan en da bare si nei takk, jeg er ikke intresert i jobben alikevel?

Jobben oppererer uten tariff, overtidsbetaling eller helgtillegg(kiwi lønn blir rikmannslønn i forhold). En får heller ikke pauser, selv på en 10 timers arbeidsdag.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og alt dette vet du etter å ha jobbet én dag? Snodig at ikke arbeidstilsynet har tatt fatt i bedriften dersom dette stemmer. Tviler på at du er den eneste som ikke finner seg i dette. Nå er det forresten ikke lovbestemt at en bedrift må styres av en tariffavtale, og UB-tillegg er det regler for å kunne få. Selvfølgelig må en ha pauser på en 10 timers arbeidsdag. Det er umulig at ansatte i en bedrift kan finne seg i dette, og at bedriften fremdeles eksisterer.

Edit:

Du kan selvfølgelig si opp, men du har sikkert oppsigelsestid som alle andre.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er ikke jeg som skal jobbe, og det er snakk om en deltidsjobb på butikk.

Persone ble fortalt av sjefen at lønna er på 100 kroner i timen (tariffen ligger på 119 og selv kiwi opererer med 135?) På lørdagen ville arbeidsdagen være på10 timer ettersom de ikke hadde lyst å dele opp i 2 vakter. Hele jobben virka bare useriøs og dårlig.

Er dette normalt/ lovlig?

Men si at en har sakt ja til en jobb , men får beskjed rett etterpå at en også har fått jobbtilbud i en mye bedre jobb. Kan en da bare si ifra til jobb nr1 at en ikke vil ha jobben alikevel ?(hvis en ikke har skrevet unde jobbkontrakt enda)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Dersom du ikke har arbeidskontrakt kan du gjøre hva du vil. Har selv sagt fra meg en butikkjobb i dagligvaren etter bare én vakt fordi jeg rett og slett ikke likte jobben. Jeg hadde ingen arbeidskontrakt, så jeg bare ga beskjed til arbeidsgiver at jeg ikke kom til å jobbe der videre.

Det er ikke alle butikker som følger HSH sin tariffavtale. De kan selvfølgelig kjøre egne avtaler, men de får ofte umotiverte ansatte. Dersom f.eks Kiwi har bundet seg til HSH sin tariffavtale (som de fleste butikker gjør) må du ha mange års erfaring for å oppnå 135,- i timen. Tror du må opp i lønnstrinn 5 for å få den lønna, og lønnstrinn 6 er det høyeste trinnet. F.eks vil en butikkansatt på 25 år uten erfaring starte med lønnstrinn 3, dvs rundt 125,- i timen.

Lenke til kommentar

Du burde hvertfall være 100% sikker på at det ikke har vært noen missforståelser før du kontakter arbeidstilsynet. Det er synd å si, men har inntrykk at mange små butikker innen klær o.l strider veldig imot tariffbestemmelser og at det er mange, spesielt ungdommer som arbeider under kjipe kår. Kan være en sur start på arbeidslivet.

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...