Gå til innhold

Test: Intel Core i5 750

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for veldig nyttig informasjon Theo343 og OldMan, dere sparte meg research der. i7 920 er da eneste alternativ for >8GB RAM innen mitt budsjett med mindre prisen og tilgjengeligheten på 4GB-moduler henholdsvis synker og stiger. Men jeg syntes i7 920 viser seg litt utdatert i forhold til disse nye i5-prosessorene, så jeg får i så fall vente på oppdaterte alternativer på i7-platformen.

Siden jeg skal flytte ting over på virtuelle maskiner kan jeg begynne med det jeg har i dag (som dog blir tregt i mangel på VT i E5300) og migrere over om en måned eller tre når alternativer er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Core i7-prosessorene på LGA1366-sokkelen støtter 3-kanals DDR3-minne, men de nye prosessorene på LGA1156-sokkelen kun fått støtte for 2-kanals DDR3.

Arg. Noen som vet hvor lenge det blir før noe nytt kommer til tre-kanals-platformen? Jeg hadde satt pris på noe som i5 750 med seks minneplasser til overkommelig pris på hovedkortet.

Jeg ser at det er ett P55 i5-hovedkort som har seks minneplasser og håper det gir meg mulighet for 6x2GB uten tap over seks-kanals-platformen.

https://prisguiden.no/product.php?p...;imageId=636537

LGA1156-sokkelen er begrenset til 2 kanaler. 3 minnemoduler per kanal betyr en del begrensninger på klokkehastighet og kompatibilitet.

Jeg har ikke sett rykter om noen prosessorer med mindre enn 130W TDP på LGA1366, men det er ikke utenkelig at det kommer i form av en i7 920s eller noe sånt. Men det er ikke sikkert, for hovedfokus på den plattformen er råeste CPU-ytelse og dermed høyeste TDP. Den neste "kjente" lanseringen blir 6-kjerner med 130W TDP. Hvis du vil ha 3 minnekanaler, lavere TDP og ikke alt for høy pris så kan kanskje en Xeon med LGA1366 friste? Ta en kikk på oversikten her. De passer i alle LGA1366 hovedkort.

Men du kommer ikke unna å kjøpe eget skjermkort.

Lenke til kommentar

Det gir lite mening å fokusere på lavt effektforbruk på lga1366 siden lga1156 som plattform har flere fordeler med hensikt på effektforbruk til plattformen som helhet. F.eks gir 2 vs. 3 minnekanaler lavere effektforbruk. Videre er chipset arkitekturen til lga1156 mer tilpasset lavt energiforbruk ved at en har integrert høyhastighet PCIe linker internt på CPU med relativt lav båndbredde til I/O hubben, som sparer effekt.

Lenke til kommentar

LGA1156 er laveffekts plattformen i dette tilfellet ja :) LGA1366 har også en god del strømsparingsfunksjonalitet men hovedfokuset på dette ligger på LGA1156. Ikke minst har den en fordel med integrert PCIe kontroller. Det er en meget god allround plattform om man ikke skal ha 3 skjermkort, mye minne eller mange kjerner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvis du vil ha 3 minnekanaler, lavere TDP og ikke alt for høy pris så kan kanskje en Xeon med LGA1366 friste?

De innen min pris virker litt for krøplet, ytelse har fortsatt litt høyere prioritet enn strømbruk.

920 er hvordan utdatert? Funksjonalitet du har på LGA1156 kommer ikke på LGA1366.

Det er for det meste effektfordeler jeg tenker på ja, som lavere TDP med omtrent samme ytelse, enklere brikkesett og hva annet Intel har greid å optimalisere på det siste året.200 og 300 watt under last er en ganske stor forskjell når ytelsen er ganske lik og eneste fordel jeg trenger er to ekstre minneplasser.

Etter å ha kikket litt på Wikipedia ser det ut som om at Core i7-960 til $562 er første nye 1366-prosessor som kommer, en pris ikke langt unna mellomlegget til 4GB-moduler eller mye annet spennende.

Så det betyr at alternativene for meg er en 1156 med 4GB-moduler, noe som ikke er tilgjengelig enda, en 920 med de ulempene det medfører eller å gå ned til 8GB og ikke ha noen problemer bortsett fra at jeg må være litt mer sparsommelig på minnet til de virtuelle maskinene, eventuelt putte noen/alle på Linux-VServer eller tilsvarende (som gjør at ubrukt minne blir tilgjengelig for alle maskinene) i stedet for Xen/KVM.

Lenke til kommentar

Evt. kjøp 4x2GB DDR2. 8GB er da mer enn nok minne til å leke med virtualisering? Jeg tror dette kostet meg under 1000,- for et års tid siden.

920 er hvordan utdatert? Funksjonalitet du har på LGA1156 kommer ikke på LGA1366.

Det er for det meste effektfordeler jeg tenker på ja, som lavere TDP med omtrent samme ytelse...

Jeg får bare øve meg på virtualiseringen på maskinvaren jeg har i dag og bare vente til noe passende dukker opp.

*stopp en halv der*... jeg er ikke enig i at LGA1156 har omtrent samme ytelse som LGA1366 når du skal drive med virtualisering! Du kan ikke bruke ytelse som et generelt begrep som dekker alle bruksområder. Skal du spille spill så har de omtrent samme ytelse, om du ikke skal kjøre 3 skjermkort. Skal du drive med virtualisering er LGA1366 en klar vinner.

Link til 200-300Watt lavere effektbruk på CPU og CS ved last? Men uansett, LGA1366 er en perfekt plattform for virtualisering ift. hva vi har av alternativer på x86. Å mene at LGA1156 er omtrent likt godt egnet til dette blir helt tullerusk for min del.

EDIT:

Slik jeg ser det og i omfanget du skal drive virtualisering siden du vuderer LGA1156 som den beste plattformen ift. omfang, så er LGA775 med en Q9650 og 8GB DDR2 det beste og billigste valget du kan gjøre. Evt. titte på en billig AM3 plattform :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Evt. kjøp 4x2GB DDR2. 8GB er da mer enn nok minne til å leke med virtualisering? Jeg tror dette kostet meg under 1000,- for et års tid siden.

Tingen er at jeg skal kjøre 7-8 virtuelle maskiner hvor to forhåpentligvis blir fullverdige Kubuntu-instanser som jeg skal bruke som hovedsystemer. Jeg trenger også litt ram til databaseservere og slikt til dev-utvikling. Jeg greier meg nok fint med 8GB, men 12GB hadde samtidig gitt meg rom til RAM-disker og generelt sett sløsing.

Jeg får bare øve meg på virtualiseringen på maskinvaren jeg har i dag og bare vente til noe passende dukker opp.

*stopp en halv der*... jeg er ikke enig i at LGA1156 har omtrent samme ytelse som LGA1366 når du skal drive med virtualisering! Du kan ikke bruke ytelse som et generelt begrep som dekker alle bruksområder. Skal du spille spill så har de omtrent samme ytelse, om du ikke skal kjøre 3 skjermkort. Skal du drive med virtualisering er LGA1366 en klar vinner.

Hvilke fordeler er det LGA1366 har over LGA1156 mtp. virtualisering? i7 920 har HT, men det har også i7 860 som også har litt høyere frekvens.

Link til 200-300Watt lavere effektbruk på CPU og CS ved last?

Det var 200w (i5 750) og 300W (i7 920) som ble ment, ikke 2-300W mindre effekt.

http://images.gfx.no/634/634757/Strmforbru...vereerbedre.png

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Sitter med et skikkelig dilemma nå, er fristet til å oppgradere. Men jeg bruker pc stort sett til spilling, se hd video, bluray, litt photoshop, og diverse. Ingen typiske ting jeg "må" ha quad til. Med tanke på at det kommer 32nm dual cpuer etter jul, så passer disse bedre for mitt bruk (vil jeg anta) enn 45nm quad som er ute nå. I tillegg klokker de bedre. Men samtidig så vil jo kjernene bli slått av og klokkehastigheten tilpasset mitt bruk selv om jeg velger quad pr i dag (dog det hadde jo vært enda bedre med 32nm quad selv om ingen vet når det kommer...). Det er altså et spørsmål om jeg orker å vente 6mnd... Hadde jeg bare vært garantert at det ville lanseres 32nm 01.01.2010 hadde det ikke vært noe problem å vente men blir litt verre nå...

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

John:

Jeg burde gjøre detaljert research for å gi deg det eksakte og detaljerte svaret, dette er ting jeg har merket meg underveis i utviklingen av Nehalem. Det kjappe svaret er at alt som er "optimalisert" og fjernet på LGA1156 gir deg ytelsesfordeler på LGA1366 ved mange virtuelle maskiner på samme jern. Det går ekstremt mye IO i et slikt oppsett og det vil LGA1366 takle klart best.

Jeg vil si det er på kanten til uklokt å velge LGA1156 kontra LGA1366 når man håndfast planlegger å kjøre 7-8 virtuelle maskiner.

Ellers tror jeg nok en LGA775 egner seg omtrent like godt som en LGA1156 og siden du vil spare penger er jo da LGA775 kanskje det beste valget med 8 og så 16GB? Og mulig AM3 er en god mellomting av disse igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...