Gå til innhold

Fornying av mobilforumet

Anbefalte innlegg

Da er det snart på tide med en gjennomgang av strukturen på mobilforumet. Mobilforumet har ikke fulgt med i utviklingen, og gjenspeiler ikke dagens virkelighet. Mye har skjedd siden strukturen ble opprettet, og nå sitter vi igjen men et par aktive "misc" kategorier samt en haug med kategorier som omtrent ikke brukes.

Vi har i lengre tid diskutert dette internt for å komme frem til et fornuftig førsteforslag til ny struktur. Det er viktig å merke seg at det er et førsteforslag. Vi vil nemlig nå gjerne høre hva brukerne har å si. Hva syns du om den nye strukturen? Har du bedre forslag? Andre idéer?

Forklaringer:

original -> nytt: kategorien får nytt navn

navn: kategorien fjernes eller slås sammen med andre kategorier

navn: ny kategori

navn: lenke til kategori annet sted på forumet

Åpen diskusjon om mobil -> Standardtelefoner

Smarttelefoner (Symbian S60, Android, Win Mobile, iPhone mm)

Diskuter artikler (amobil.no)

Programmer, spill og operativsystemer

Operatører og tjenester -> Mobiloperatører og tjenester

Forhandlere og verksteder

Butikkerfaring

Forbrukerrett

Rykter og nykomlinger

Hjelp, skal ha ny telefon! -> Hjelp til valg av telefon, operatør eller leverandør

PDA-er og andre dingser

GPS og satelittsporing

GPS, håndholdte og portable enheter

Mobilfoto

Lesertester

Standardtelefon-kategorien skal altså være tilsvarende smarttelefon-kategorien men trenger gjerne et bedre navn. Noen forslag?

Smarttelefon kommer inn som en egen kategori slik at vi får to "hovedkategorier": smarttelefoner og standardtelefoner.

Programmer spill og operativsystemer forsvinner og blir integrert i de to overnevnte hovedkategoriene.

Forhandlere og verksteder forsvinner og blir delvis flyttet til de to trådene som lenker til forbrukerkategorien og delvis inn i den nye kategorien Hjelp til valg av telefon, operatør eller leverandør

Hjelp til valg av telefon vil nå også inkludere diskusjoner rundt operatører og leverandører.

PDA-er og andre dingser samt GPS og satelittsporing forsvinner og i stedet får vi en ny kategori som heter GPS, håndholdte og portable enheter. Denne vil i tillegg til overnevnte to kategorier kunne brukes til alle små mobile/portable enheter man måtte ønske å diskutere slik som surfebrett og tilsvarende.

Mobilfoto og Lesertester forsvinner.

Rykter og nykomlinger forsvinner, da dette er en kategori som stadig er til bry, skaper dobbeltposter og masse merarbeid.

Ny struktur blir da altså som følger (rekkefølgen er tilfeldig):

- Standardtelefoner

- Smarttelefoner

- Diskuter artikler (amobil.no)

- Mobiloperatører og tjenester

- Butikkerfaring

- Forbrukerrett

- Hjelp til valg av telefon, operatør eller leverandør

- GPS, håndholdte og portable enheter

Hva som skal postes hvor vil også spesifiseres nærmere i undertitler.

Generelt er det alt for lite spredning og aktivitet på mobilforumet slik det er i dag. Forslaget over reduserer antall kategorier til nesten halvparten (6 mot tidligere 11), og skulle forhåpentligvis spre ting litt mer ut.

Utkast til undertitler:

- Standardtelefoner

Dette er stedet for diskusjoner rundt alle mobiler som ikke er smarttelefoner

- Smarttelefoner

Her diskuterer vi telefoner som kjører Symbian S60, Android, Windows Mobile, samt iPhone.

- Diskuter artikler (amobil.no)

- Mobiloperatører og tjenester

Har du spørsmål om valg av mobiloperatør? Lurer du på hvordan en tjeneste fungerer? Da er dette stedet for deg.

- Butikkerfaring

- Forbrukerrett

- Hjelp til valg av telefon, operatør eller leverandør

Går du med tanker om å kjøpe ny telefon, skifte operatør, eller lurer på hvor det er smartest å handle? Da er dette stedet for deg

- GPS, håndholdte og portable enheter

Her diskuterer vi alle typer GPS-mottakere, PDA-er, mobilklokker og andre små portable gadgets

Endret av cyclo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott med en revisjon av mobilforumet. Syns det har fungert bra i dag, men betviler ikke at det er på tide med endringer. Men jeg reagerer umiddelbart på dette:

Programmer spill og operativsystemer forsvinner og blir integrert i de to overnevnte hovedkategoriene.

Jeg har ikke helt sansen for at tråder om hardware (telefoner) skal havne sammen med tråder for apps, spill og OS. Dette gjelder særlig smarttelefoner hvor nettopp software er såpass viktig. Er redd det blir en stor og muligens uoversiktlig kategori (særlig med tanke på at denne skal dekke Android, WinMo/Windows Phone, Iphone, Symbian ++). Syns derfor Smarttelefoner bør ha en underkategori for "Apps, spill og OS"

Forumbrukere kan muligens deles inn i:

1) De som er på jakt etter ny telefon og trenger innspill om det på forumet. De vil da ha kategorien Smarttelefoner (eller Standardtelefoner) å henge i.

2) De som har en telefon (og er fornøyd med den), men vil utvide funksjonaliteten eller installere mer programvare. Disse kan da gå til underkategorien "Apps, spill og OS"

For "standardtelefon"-kategorien er kanskje ikke behovet for en egen software-underkategori like stort, men håper dere innfører en for Smarttelefoner.

Lenke til kommentar

Årsaken til dette valget er grunnet i at for det første postes allerede mye rundt programvare i "åpen diskusjon"-kategorien, og for det andre er det alt for lav trafikk til at en egen underkategori for programvare under smarttelefoner er berettiget.

En senere endring kan være på sin plass, men da er det to faktorer som må til. Trafikken må være høy nok og den nye kategoristrukturen må sørge for at folk faktisk poster på rett plass. Det er liten hensikt i å ha en egen kategori for programvare når ingen bruker den, eller hva?

I tillegg har dette lett for å bli et kunstig skille. Ta iPhone som eksempel. Den jevne bruker som har et spørsmål om iPhone vil finne første og beste tråd som omhandler iPhone og poste der, uavhengig av om det gjelder hardware eller software og da blir det for vår del feil å "overstyre" brukerne ved å stadig flytte deres poster fordi posten er i "feil kategori".

Jeg skjønner tanken din, og i en perfekt verden ville jeg også hatt det slik, men mobilbrukere flest skiller sjeldent mellom hardware og software. En telefon er en telefon, og har jeg spørsmål om den spør jeg om det.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Da er det snart på tide med en gjennomgang av strukturen på mobilforumet. Mobilforumet har ikke fulgt med i utviklingen, og gjenspeiler ikke dagens virkelighet. Mye har skjedd siden strukturen ble opprettet, og nå sitter vi igjen men et par aktive "misc" kategorier samt en haug med kategorier som omtrent ikke brukes.

Endelig, dette har jeg sett frem til en stund. En kombinasjon av vanskelig struktur og mangelfull moderering (Cyclo er flott, men trenger fler) har gjort at Amobil-delen av forumet har fått svekket kvalitet over de siste årene. En ny struktur sammen med (ihvertfall innledningsvis) streng moderering bør endre trenden, og det ser jeg frem til.

Noen tilbakemeldinger og spørsmål:

Mobilfoto

Lesertester

Vil begge disse seksjonene komplett fjernes? Jeg ser ikke at de kan smelte innunder andre forumseksjoner uten å miste sin oversiktelighet.

Jeg skjønner at de nevnte seksjonene neppe lever opp til ønsket om antall tråder eller poster hver dag, men begge (spesielt Lesertester per i dag) innehar mye god informasjon og er nyttige for folk som ønsker erfaringer i forkant av kjøp. Jeg synes det er veldig trist om disse seksjonene forsvinner, selv om de ikke har levd helt opp til forhåpningene.

--

Hjelp, skal ha ny telefon! -> Hjelp til valg av telefon, operatør eller leverandør

Per i dag brukes denne seksjonen til omtrent alt av spørsmål i forkant av kjøp. Formålet med kategorien var å hjelpe folk til å finne konkrete modeller som er aktuelle til kjøp av trådstarteren, men seksjonen har glidd ut og inneholder nå mye spørsmål som f.eks. "Har noen erfaringer med SE W995?" (burde vært i Åpen diskusjon om mobil) og "Hvor får jeg kjøpt iPhone billigst?" (tvilstilfelle mellom "Forhandlere og verksteder" og "Åpen diskusjon..").

Jeg ser seksjonen nå også vil omfatte operatører og leverandører, men hvordan vil seksjonen bli moderert i forhold til spørsmål som går utover selve valg av telefon, operatør og modell?

Butikkerfaring

Forbrukerrett

Hva er formålet med å splitte Forhandler-seksjonen i to? Jeg skjønner at Forbrukerrett-seksjonen vil ta sikte på å løse tvister, men en tvist er da også i høyeste grad en butikkerfaring. Her tror jeg det kan oppstå litt forvirring, pluss noe lav aktivitet.

Navnet klinger litt rart, kanskje "Personlig navigasjon" eller "Navigasjons-enheter" eller lignende vært mer passende navn? Selv om vi på folkemunne i Norge omtaler PND'er for GPS så er GPS kun navnet på teknologien, og ettersom årene går (vi ser allerede mye bruk av celle-lokalisering i mobilnettet) vil GPS-teknologien møte konkurranse.

Det andre jeg lurer på er om en tråd som "Erfaringer med Nokia Maps?" vil falle innunder GPS-seksjonen, smarttelefon-seksjonen eller standardtelefon-seksjonen (Nokia Maps er tilgjengelig på S40, S60 og Maemo). Mao., er seksjonen for dedikerte navigasjons-enhter, eller navigasjon generellt?

Tror det var alt jeg hadde på hjertet nå. Har tro på at denne endringen kan gjøre gode forbedringer for forumet. Jeg tar gjerne imot tilbakemeldinger på tilbakemeldingene mine ;P

Lenke til kommentar
Endelig, dette har jeg sett frem til en stund. En kombinasjon av vanskelig struktur og mangelfull moderering (Cyclo er flott, men trenger fler) har gjort at Amobil-delen av forumet har fått svekket kvalitet over de siste årene. En ny struktur sammen med (ihvertfall innledningsvis) streng moderering bør endre trenden, og det ser jeg frem til.

Det er deprimerende greier egentlig. Kjenner selv at jeg er altfor sjeldent innom mobil for tiden. Det er så deprimerende å ikke gjøre annet enn å flytte tråder og mase om emnetitler hele tiden. Men jeg kan avsløre at det er en spennende nyhet på gang når det gjelder akkurat disse oppgavene, som sannsynligvis kommer til å hjelpe stort på mobilforumet. Men mer om det senere når det blir aktuelt.

Noen tilbakemeldinger og spørsmål:
Mobilfoto

Lesertester

Vil begge disse seksjonene komplett fjernes? Jeg ser ikke at de kan smelte innunder andre forumseksjoner uten å miste sin oversiktelighet.

Jeg skjønner at de nevnte seksjonene neppe lever opp til ønsket om antall tråder eller poster hver dag, men begge (spesielt Lesertester per i dag) innehar mye god informasjon og er nyttige for folk som ønsker erfaringer i forkant av kjøp. Jeg synes det er veldig trist om disse seksjonene forsvinner, selv om de ikke har levd helt opp til forhåpningene.

I utngangspunktet ja. Eksisterende tråder vil smeltes inn andre steder, så får vi se hva som skjer etterhvert. En ide er jo kanskje å gjøre om disse kategoriene til samletråder i stedet, med strenge regler for posting, og egne kommentartråder? Er det en ide?

Per i dag brukes denne seksjonen til omtrent alt av spørsmål i forkant av kjøp. Formålet med kategorien var å hjelpe folk til å finne konkrete modeller som er aktuelle til kjøp av trådstarteren, men seksjonen har glidd ut og inneholder nå mye spørsmål som f.eks. "Har noen erfaringer med SE W995?" (burde vært i Åpen diskusjon om mobil) og "Hvor får jeg kjøpt iPhone billigst?" (tvilstilfelle mellom "Forhandlere og verksteder" og "Åpen diskusjon..").

Jeg ser seksjonen nå også vil omfatte operatører og leverandører, men hvordan vil seksjonen bli moderert i forhold til spørsmål som går utover selve valg av telefon, operatør og modell?

Akkurat hvordan det vil fungere i praksis vil nødvendigvis avhenge litt av hvordan kategorien brukes vil jeg tro. Men, som sagt, så er forumet til for brukerne. Akkurat dette er jo noe som slik jeg ser det, ikke vil påvirke moderatorarbeidet noe særlig. Derfor vil det, for meg i hvertfall, være naturlig at dette er noe brukerne bestemmer. Kanskje en avstemning er på sin plass for å finne ut hva folket ønsker?

Butikkerfaring

Forbrukerrett

Hva er formålet med å splitte Forhandler-seksjonen i to? Jeg skjønner at Forbrukerrett-seksjonen vil ta sikte på å løse tvister, men en tvist er da også i høyeste grad en butikkerfaring. Her tror jeg det kan oppstå litt forvirring, pluss noe lav aktivitet.

Dette vil jo være lenker til kategorier i forbrukerforumet, så nøyaktig hvordan det vil fungere i praksis vil jeg tro det er mer naturlig at de som har en bedre oversikt over det forumet svarer på. Årsaken til at det splittes i to er ganske enkelt at det allerede er splittet i to på forbrukerforumet, så når mobilforumet skal "piggybacke" på forburkerforumet så må vi nesten tilpasse oss hvordan ting fungerer der.

Navnet klinger litt rart, kanskje "Personlig navigasjon" eller "Navigasjons-enheter" eller lignende vært mer passende navn? Selv om vi på folkemunne i Norge omtaler PND'er for GPS så er GPS kun navnet på teknologien, og ettersom årene går (vi ser allerede mye bruk av celle-lokalisering i mobilnettet) vil GPS-teknologien møte konkurranse.

Navnet på kategoriene er absolutt ikke skrevet i sten, og jeg er sikker på at folk kan komme på langt bedre navneforslag på en del av kategoriene, så her er det bare å pøse på med forslag.

Det andre jeg lurer på er om en tråd som "Erfaringer med Nokia Maps?" vil falle innunder GPS-seksjonen, smarttelefon-seksjonen eller standardtelefon-seksjonen (Nokia Maps er tilgjengelig på S40, S60 og Maemo). Mao., er seksjonen for dedikerte navigasjons-enhter, eller navigasjon generellt?

Akkurat det er jo vanskelig å si nå. Det må jo nødvendigvis avgjøres på skjønn. Desverre er vi enda ikke der at vi bruker "tagger" i stedet for kategorier helt enda, men dette er absoutt noe jeg håper snart vil komme. Da vil man nemlig ha mulighet for at en tråd ligger i flere "kategorier/tagger", noe som vil løse slike problemer på en elegant måte og vil generelt gjøre hele forumstrukturen over alt på forumet langt bedre enn det er pr. i dag.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Det har gått lenge... Men nå er endringene like om hjørnet...

Jeg måtte legge planene på is i vår, rett og slett fordi jeg hadde mye å gjøre. Jeg hadde ikke lyst å igangsette endringer uten å vite at jeg hadde til til opprydding og oppfølging.

Jeg skal gjøre siste finpuss av den nye strukturen i kveld, og satser på at prosessen med omstrukturering er i gang i kveld, eller i løpet av de nærmeste par dagene.

:)

Lenke til kommentar

Årsaken til dette valget er grunnet i at for det første postes allerede mye rundt programvare i "åpen diskusjon"-kategorien, og for det andre er det alt for lav trafikk til at en egen underkategori for programvare under smarttelefoner er berettiget.

Helt uenig! La det nå være en egen underkategori for programmer under Smarttelefoner.

Lenke til kommentar

Først og fremst må jeg bare si at denne tråden har eksistert i nærmest 3/4 år og har under hele perioden vært annonsert over hele mobilforumet. Å komme med innspill etter at prosessen er igangsatt hjelper desverre lite.

Når det er sagt, så er det flere årsaker til at denne prosessen var nødvendig og etterlengtet:

- Mobilforumet bestod av en diger kategori hvor alle postet, og en masse døde kategorier

- Jevnt over elendig bruk av emnetitler på mobilforumet

- Veldig mye feilposting

- Lite overvåkning fra moderatorer og veiledere

- Ingen rapportering fra brukernes side (med tanke på all feilposting, og feil bruk av emnetitler bare kommer en 2-3 rapporter fra mobilforumet hver mnd)

Årsaken til dårlige emnetitler og feilposting kan jeg ikke annet enn å spekulere i men personlig vil jeg tro at mye skyldes at:

- Mobilforumet har hatt utdatterte kategorier

- De fleste brukere er "hit og run"-brukere som kommer innom, spør et spørsmål (uten å sette seg inn i hvordan forumet fungerer) og forsvinner igjen.

- Mange brukere vet at de har en telefon, men ikke hvilket OS den kjører, hvilken versjon det er mv.

Uansett. Valgene av nye kategorier har blitt diskutert lenge og vell både internt og eksternt og er dypt tuftet i statistikk for hvordan mobilforumet blir brukt, og hvilken trafikk den har.

Svedge: "Programmer, spill og operativsystemer"-kategorien har i gjennomsnitt 16 innlegg (legg merke til at det er innlegg og ikke tråder det er prat om) daglig. Det er langt under hva som kreves for at en egen kategori er på sin plass.

Babelfisken: Forslaget ditt vil bety daglige 116 innlegg (igjen legg merke til inlegg og ikke tråder) fordelt på 6 ulike kategorier. Det er altså i snitt 19 innlegg daglig pr kategori, og igjen _alt_ for lite til at det er fornuftig å ha egne kategorier.

Erfaringer andre steder fra forumet viser at trafikken jevnt over går ned jo flere kategorier man har.

Til slutt vil jeg bare si at det på ingen som helst måte er slik at finere kategori-inndeling kan være på sin plass i fremtiden. Men det vil avhenge av at:

- Trafikken når gamle høyder, og tar seg betraktelig opp sammenlignet med dagens situasjon.

- Dårlige emnetitler og feilpostinger må reduseres drastisk sammenlignet med dagens situasjon.

- Brukere av mobilforumet må bli langt flinkere til å bruke rapportknappen for å rapportere dårlige titler og feilpostinger.

Så her kan dere brukere helt klart selv gjøre en innsats for at mobilforumet skal bli et bedre sted å være.

I tillegg ønsker vi å styrke vår tilstedeværelse på mobilforumet mye, og vi er derfor på jakt etter nye forumveiledere som har erfaring fra mobilforumet, og interesse av å hjelpe til å rydde opp i mobilforumet. Er dette noe du kunne tenke deg må du gjerne sende en PM til meg eller Vidar.

:)

Lenke til kommentar

Mobilkategoriene er fjortis. Og hvorfor forsvinner ikke den røde varselsmeldingen på forsiden snart?

Er du klar over hvor lang tid det tar å f.eks. sortere ut de trådene i Standardtelefoner og generell mobildiskusjon som omhandler smarttelefoner og flytte disse til det nye Smarttelefon-forumet? Jeg har siden rundt midnatt gått igjennom over 20 sider med 200 tråder per side, og jeg er ikke alene om denne jobben.

En liten statusoppdatering er på sin plass: De fleste (jeg kan ha oversett noen) av smarttelefontrådene helt tilbake til desember 2007 skal nå være flyttet.

Lenke til kommentar

Syns dette rett og slett ble et makkverk uten like, ser ingen nevneverdige forbedringer og ingenting er fremtidsrettet.

Cyclo: Feil! Programmer er langt mer gjeldene nå enn før. Å ha alt i Smarttelefon forumet gjør det mye mer kaotisk og uoversiktlig. Splitt for alldel de kjente SM OSene inn i underforum...

Å si at tråden har stått her hjelper ikke når brukerne ikke har funnet den før nå, jeg fant den først når den rød boksen sto på toppen.

:thumbdown:

Endret av Svedge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...