Gå til innhold

problem med midi keyboard/cubase LE4


Howie-O

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg nylig et m-audio oxygen 49, så jeg kan lage meg noen enkle basslinjer i cubase jeg kan spille trommer over. Jeg hadde regna med at jeg bare kunne plugge i keyboardet og sette i gang, men jeg får en ekstrem delay fra jeg trykker på tangenten til jeg hører lyden. Jeg lette litt rundt på nettet etter løsninger på problemet, og fant en link til asio4all, som visstnok skal fjerne latencyen. Den gjør forsåvidt det, det har gått fra omtrent 300 m/s delay til 15 m/s, men nå hører jeg ikke lyden. Må jeg skaffe meg nytt lydkort, eller fins det andre løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte meg nylig et m-audio oxygen 49, så jeg kan lage meg noen enkle basslinjer i cubase jeg kan spille trommer over. Jeg hadde regna med at jeg bare kunne plugge i keyboardet og sette i gang, men jeg får en ekstrem delay fra jeg trykker på tangenten til jeg hører lyden. Jeg lette litt rundt på nettet etter løsninger på problemet, og fant en link til asio4all, som visstnok skal fjerne latencyen. Den gjør forsåvidt det, det har gått fra omtrent 300 m/s delay til 15 m/s, men nå hører jeg ikke lyden. Må jeg skaffe meg nytt lydkort, eller fins det andre løsninger?

 

Alt annet enn det interne lydkortet er å foretrekke. Men har hørt det går an å få ok resultater med asio4all.

 

Det er å sjekklista da, har du valgt den nye drivern i cubase, er noe muta i lydkortets mixer, alt ok med rutinga i cubase osv

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg nylig et m-audio oxygen 49, så jeg kan lage meg noen enkle basslinjer i cubase jeg kan spille trommer over. Jeg hadde regna med at jeg bare kunne plugge i keyboardet og sette i gang, men jeg får en ekstrem delay fra jeg trykker på tangenten til jeg hører lyden. Jeg lette litt rundt på nettet etter løsninger på problemet, og fant en link til asio4all, som visstnok skal fjerne latencyen. Den gjør forsåvidt det, det har gått fra omtrent 300 m/s delay til 15 m/s, men nå hører jeg ikke lyden. Må jeg skaffe meg nytt lydkort, eller fins det andre løsninger?

 

Alt annet enn det interne lydkortet er å foretrekke. Men har hørt det går an å få ok resultater med asio4all.

 

Det er å sjekklista da, har du valgt den nye drivern i cubase, er noe muta i lydkortets mixer, alt ok med rutinga i cubase osv

 

jeg er relativt fersk i cubase, så jeg regner med at alt står som det gjør ved default settings. eneste jeg har gjort er å skifte til asio4all i device setup. da forsvinner lyden, hvis jeg setter tilbake til "asio directx full duplex driver" så får jeg tilbake lyden, men da sliter jeg med delayen. Hvor finner jeg mixeren til lydkortet?

 

jeg har lest andre plasser at det skal gå an å skifte på noe buffer size eller noe sånt som skal redusere delayen betydelig, men jeg har så langt ikke klart å finne ut av det heller.

Lenke til kommentar

i settings:

 

ikke velg full duplex, ei heller mme multimedie.

Derimot skal du velge den driveren som heter: ASIO (navn på lydkort), evt ASIO2 (navn på lydkort).

 

f.eks jeg hadde et VSL2020, driveren i Cubase het ASIO VSL2020.

Hvis det ikke er et alternativ, eller at det fortsatt er delay; ja du må ha nytt lydkort. Har du USB lydkort er det ikke sikkert du blir kvitt delay, hvertfall min erfaring med en kamerat sitt M-adui usb kort.

 

Bufferen kan justeres i et eget program som ligger på startmenyen. heter ett eller annet med ASIO setup eller noe der omkring.

Endret av proaudio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...