C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Yo. Jeg har lest litt om muligheten for å bruke Leicaglass på Nikonkameraer. Dette er noe jeg gjerne vil vite mer om fordi jeg vil kjøpe 35/1.4 og 80/1.4 når jeg blir stor (men egentlig mest fordi jeg ikke får sove når jeg lurer på sånne snedige ting). Etter denne siden å dømme er det snakk om relativt enkel, reverserbar ombygging, som funker på de fleste objektiver - men det står at det ikke går med Summilux 35mm f/1.4 fordi speilet på Nikoner kræsjer i den. Bugger. Men hvorfor har det seg da at jeg på denne auksjonen ser en fristende, men akk så dritdyr Summilux-R 35mm f/1.4 for Nikon? Er det som står på Leitax om at 35/1.4 ikke passer på F feil, eller er den auksjonen bare humbug? Eller er dette et objektiv produsert for å settes på Nikoner? Eller er det bare noe helt annet? Hadde satt pris på en utdypning av dette. Uviktig men interessant bonusspørsmål: hadde det latt seg gjøre å sette en CPU i fatninga på en Nikonkonvertert Leicaglugge så man får fancy lysmåling? Ikke at jeg er så pinglete at jeg trenger det, men noen ganger kunne det vært litt praktisk. Lenke til kommentar
arela Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Huff, nå kom de tankene tilbake, og de som var fortrengt! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Jeg kan ikke mye om Leica, men R'en i Summilux-R indikerer vel at den (opprinnelig) er til R-fatning, som er/var Leicas speilreflekssystem. Dermed har de samme utfordringer med registeravstanden som alle andre speilreflekssystemer, og R'en er derfor trolig et retrofokusdesign. Andre Summiluxer for M-fatning vil ikke være retrofokusdesign, og speilet vil derfor få et ublidt møte med dem... Forøvrig er det ingen grunn til at det skulle være noe problem å utstyre disse Leicaene med CPU, og dermed få full lysmåling på en ringe D40. Bjørn Rørslett ordner det meste... Endret 7. september 2009 av Anew Lenke til kommentar
Cax Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 "Nikoner" er vel er rundt begrep. Jeg vil tippe du kan bruke DX-kameraer, og ikke FX, men ikke ta det som en garanti. Hvis drømmen er å bruke dette på fullformat er nok Canon et greiere alternativ, siden de ekstra millimeterne antageligvis er nok til å lage en adapter. Googlemagi: Det finnes adaptere, men Novoflex advarer: With Leica-R-lenses, having a wide stand back protection of therear lens, (lenses 2,8/15mm, 2,8/19mm, 2,8/24mm, 1,4/35mm and Zoom 3,5-4/21-35mm) there will occur a malfunction of the Canon EOS, the mirror will get caught on. These lenses cannot be used with the adapter and the Canon EOS. Om du ikke er opptatt av å bruke hele synsvinkelen i objektivet er et Panasonic G(H)1 det beste valget mener jeg, med den gode EVFen til manuell fokus. Da kan du til og med kjøpe R-adapter fra Panasonic. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Litt på siden, men Voigtlander lager egen MF objektiver for Nikon (AIs). De lager jo også for Leica M fatning, og har noen svært bra optisk og mekanisk objektiver. Skulle gjerne sett test eller erfaringer på deres 20mm (er dette er kopi av den gode gamle Nikkor 3,5?). Lenke til kommentar
arela Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Har ikke sett så mye om den, virker som den har dukket stille ned i glemmeboken. Fant denne omtalen. Ellers lyster jeg mest på 40mm til Voightlander. Den leveres med egen forsatslinse, så den blir "litt" makro! Skal være noe ala Nikon 45mm pancake - kjempebra og kjempeliten. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 (endret) 40mm SL-II ser bra ut, ja - men brennvidden er egentlig ikke helt nøyaktig det jeg har mest lyst på. Litt for trang på crop, men perfekt på fullformat. Det jeg egentlig vil ha, er vel en digital FM3A med Voigtländer 40/2 eller Nikon 45/2.8. Eller en digital OM2 med Zuiko 40/2. Kan jo drømme. EDIT: Eller kjøpe dette, men jeg gidder ikke bytte digitalsystem nå. Endret 8. september 2009 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 ..Du skal ikke ha dette, da? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 Penger Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Leica R-objektiver kan brukess med adapter til Nikon F-feste. Får du tak i 90mm F/2 APO og/eller 180mm F/2.8 APO Summicron skal jeg personlig komme å bryte meg inn hos deg. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 Du kan jo prøve å hacke meg på 127.0.0.1 HAHAHAHAHAHA. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 For åpenbart - hack heller meg på 127.56.79.144 Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Morsomt karer. Morsomt. Lenke til kommentar
Rubenius Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Nå leica dere dere fælt, synes jeg. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 Nå leica dere dere fælt, synes jeg. ... nei, nå får vi gi oss. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Hah - vi er lei ka-tter, så. Uhm. Ja. Lenke til kommentar
Rubenius Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Den siste der var bare dårlig. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Nå er jo dårlig humor Trondsters greie, så mission accomplished. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Leitax er noe trådstarter burde ta en titt på. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Det der var rimelig sweet. eller evt Æ leica det der sjø! Endret 10. september 2009 av _DSC1233.jpg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå