Gå til innhold

Olympus E-P1 og blits-alternativer?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå skifta system, fra Canon 30 D til Olympus E-P1.

Resultatet er en åpenbaring for mitt vedkommende.

 

Selv om E-P-1kameraet er nytt lurer jeg på om noen allerede nå kan fortelle meg om det er OK å benytte blitsene FL-36 R eller FL-50 R på E-P1.

(Jeg vil bli noe avhengig av flere lyskilder på et tidspunkt.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nå skifta system, fra Canon 30 D til Olympus E-P1.

Resultatet er en åpenbaring for mitt vedkommende.

 

Selv om E-P-1kameraet er nytt lurer jeg på om noen allerede nå kan fortelle meg om det er OK å benytte blitsene FL-36 R eller FL-50 R på E-P1.

(Jeg vil bli noe avhengig av flere lyskilder på et tidspunkt.)

 

Hvis du kikker på denne linken, så står FL-36R og FL-50R oppført som tilbehør til E-P1, så de skal virke helt fint. Men siden E-P1 ikke har innebygget blits så kan den ikke de styre blitsene trådløst.

 

Edit: Fra olympus sin nettside: 

 

Compatible external flash - [all] E-system Flash (FL-50R, FL-36R, FL-50, FL-36, FL-20, FL-14) and FC-1 Macro Flash Controller, RF-11 Ring Flash, TF-22 Ring Flash

Endret av iskaldcola
Lenke til kommentar
Jeg har nå skifta system, fra Canon 30 D til Olympus E-P1.

Resultatet er en åpenbaring for mitt vedkommende.

 

Selv om E-P-1kameraet er nytt lurer jeg på om noen allerede nå kan fortelle meg om det er OK å benytte blitsene FL-36 R eller FL-50 R på E-P1.

(Jeg vil bli noe avhengig av flere lyskilder på et tidspunkt.)

 

Hvis du kikker på denne linken, så står FL-36R og FL-50R oppført som tilbehør til E-P1, så de skal virke helt fint. Men siden E-P1 ikke har innebygget blits så kan den ikke de styre blitsene trådløst.

 

Edit: Fra olympus sin nettside: 

 

Compatible external flash - [all] E-system Flash (FL-50R, FL-36R, FL-50, FL-36, FL-20, FL-14) and FC-1 Macro Flash Controller, RF-11 Ring Flash, TF-22 Ring Flash

 

Takk skal du ha for svaret! jeg kjøpte FL-36R. Fikk seinere, etter at alle gode krefter i Akam hadde svart meg dette svaret fra Olympus:

"ja du kan använda FL-50R eller FL36R med EP-1 men blixtens AF illuminator kommer inte att fungera och det går inte att utlösa blixtarna trådlsöst förutom om du har en extern blixt på kameran, då kan du avfyra FL-36R och FL-50R trådlöst genom att sätta kamerans blixt i slave modus"

Lenke til kommentar
Jeg har ikke lest spesifikasjonene på FL-14; men kan den brukes til å styre de andre blitsene?

 

I såfall er det vel en god ide å bruke FL-14 som styring til en eller fler FL-50 ?

 

Tom

Du har rett i og for seg , men "problemet" er at jeg ikke liker FL-14 sin kun fremover-retta blits.

Jeg er klar over at jeg kan skjerme av for å ungå direkte blits, så det skal i og for seg være greit nok. Synd FL-14 ikke kan vinkles oppover.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...