Allart Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Jeg har nå skifta system, fra Canon 30 D til Olympus E-P1. Resultatet er en åpenbaring for mitt vedkommende. Selv om E-P-1kameraet er nytt lurer jeg på om noen allerede nå kan fortelle meg om det er OK å benytte blitsene FL-36 R eller FL-50 R på E-P1. (Jeg vil bli noe avhengig av flere lyskilder på et tidspunkt.) Lenke til kommentar
IskaldCola Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Jeg har nå skifta system, fra Canon 30 D til Olympus E-P1.Resultatet er en åpenbaring for mitt vedkommende. Selv om E-P-1kameraet er nytt lurer jeg på om noen allerede nå kan fortelle meg om det er OK å benytte blitsene FL-36 R eller FL-50 R på E-P1. (Jeg vil bli noe avhengig av flere lyskilder på et tidspunkt.) Hvis du kikker på denne linken, så står FL-36R og FL-50R oppført som tilbehør til E-P1, så de skal virke helt fint. Men siden E-P1 ikke har innebygget blits så kan den ikke de styre blitsene trådløst. Edit: Fra olympus sin nettside: Compatible external flash - [all] E-system Flash (FL-50R, FL-36R, FL-50, FL-36, FL-20, FL-14) and FC-1 Macro Flash Controller, RF-11 Ring Flash, TF-22 Ring Flash Endret 7. september 2009 av iskaldcola Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Jeg har ikke lest spesifikasjonene på FL-14; men kan den brukes til å styre de andre blitsene? I såfall er det vel en god ide å bruke FL-14 som styring til en eller fler FL-50 ? Tom Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Brukermanualer (engelsk) på olympus.co.jp til E-P1 og tilhørende utstyr, inkl FL-14. Lenke til kommentar
Allart Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Jeg har nå skifta system, fra Canon 30 D til Olympus E-P1.Resultatet er en åpenbaring for mitt vedkommende. Selv om E-P-1kameraet er nytt lurer jeg på om noen allerede nå kan fortelle meg om det er OK å benytte blitsene FL-36 R eller FL-50 R på E-P1. (Jeg vil bli noe avhengig av flere lyskilder på et tidspunkt.) Hvis du kikker på denne linken, så står FL-36R og FL-50R oppført som tilbehør til E-P1, så de skal virke helt fint. Men siden E-P1 ikke har innebygget blits så kan den ikke de styre blitsene trådløst. Edit: Fra olympus sin nettside: Compatible external flash - [all] E-system Flash (FL-50R, FL-36R, FL-50, FL-36, FL-20, FL-14) and FC-1 Macro Flash Controller, RF-11 Ring Flash, TF-22 Ring Flash Takk skal du ha for svaret! jeg kjøpte FL-36R. Fikk seinere, etter at alle gode krefter i Akam hadde svart meg dette svaret fra Olympus: "ja du kan använda FL-50R eller FL36R med EP-1 men blixtens AF illuminator kommer inte att fungera och det går inte att utlösa blixtarna trådlsöst förutom om du har en extern blixt på kameran, då kan du avfyra FL-36R och FL-50R trådlöst genom att sätta kamerans blixt i slave modus" Lenke til kommentar
Allart Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Jeg har ikke lest spesifikasjonene på FL-14; men kan den brukes til å styre de andre blitsene? I såfall er det vel en god ide å bruke FL-14 som styring til en eller fler FL-50 ? Tom Du har rett i og for seg , men "problemet" er at jeg ikke liker FL-14 sin kun fremover-retta blits. Jeg er klar over at jeg kan skjerme av for å ungå direkte blits, så det skal i og for seg være greit nok. Synd FL-14 ikke kan vinkles oppover..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå