sofx Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Jeg skal nå investere i min første gaming-PC. Problemet er at jeg føler meg ganske "lost" i hva jeg skal gjøre. Jeg har en stasjonær datamaskin. Den har AMD Athlon X2 Dual Core prosessor 3800+, 1.99 GHz og 1 GB RAM. Det jeg lurer på er hvorvidt jeg kan oppgradere denne, eventuelt hva, eller om jeg bare bør kjøpe ny, helt sett eller hvordan jeg kan få mest ut av ca. 5000,-. Det skal være en datamaskin for litt allsidig gaming(primært strategi og FPS: Company of Heroes, Call of Duty, Oblivion, Fallout, osv), så det jeg antar at bør prioriteres er: Prosessor Grafikkort RAM Jeg bryr meg ikke om den er veldig støyfri eller ikke, bare det ikke nærmer seg industrielle anleggs nivå! Håper ikke dette blir "forum-spamming", men siden jeg ikke har satt sammen en gaming-maskin tidligere ville jeg forhøre meg med noen litt mer kyndige; vil helst unngå å finne ut tre måneder etter jeg har kjøpt den at jeg burde ha kjøpt noe annet. Vil helst ikke mye over 5000,-, kan strekke meg litt, men jo lengre jeg strekker meg, jo mer frykter jeg at samboeren vil flytte fra meg... Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Forslag til oppgradering. Q8400 er etter min mening det beste middelklasse prosessoren for tiden. Jeg la med en strømforsyning i tilfelle du har en under 450W. oppgir du navnet på hovedkortet så er det mulig du kan beholde det, men tvilsomt. Pakken med CPU er ca 300,- billigere enn kjøp enkeltvis. Endret 7. september 2009 av jornboss Lenke til kommentar
sofx Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Hovedkortet er Asus M2R-FVM. Den pakken -- er det bare "åpne, bytte ut delene og sette sammen igjen", liksom? Jeg har aldri bygd PC tidligere, så vet ikke helt hva jeg skal forvente. Eventuelt hvilket OS bør jeg bruke? Liker XP... Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Ja det er i prinsippet bare å ta ut det gamle, og plugge inn det nye. Du kan lese litt om bygging av PCer her inne, mend et du skal skifte her er veldig lett. Du kan evt tegne og skrive lit når du tar ut de gamle delene... Lenke til kommentar
sofx Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Okay, takk for hjelpen! Lurer bare på én ting til: må jeg ha 64bit windows for å utnytte dette til det fulle? Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Ja det er i prinsippet bare å ta ut det gamle, og plugge inn det nye. Du kan lese litt om bygging av PCer her inne, mend et du skal skifte her er veldig lett. Du kan evt tegne og skrive lit når du tar ut de gamle delene... hva slags hardisker har du i den gamle, er du villig til å formatere de gamle hardiskene, les på strømforsynings boksen din hvor mange watt den er på. skal du beholde ditt gamle kabinett og strømforsyning så får du mye ny pc for pengene. nvidia skjermkort (bruker mindre strøm, passer bedre til gammel strømforsyning) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=442088 eller ati (litt raskere) skjermkort http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=449929 hovedkort Nyeste sockel til intel I5 i budsjett-klassen http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491781 eneste prosessor jeg finner til dags dato, kansje det kommer noen litt rimeligere med 2 kjerner istedenfor 4 kjerner, til rundt 1295kr på 3.1 ghz gjetter jeg. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492762 ram http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=397196 circa 4400kr. les byggeguiden på www.hw.no og youtube videoer pc building guides Endret 7. september 2009 av pizzafordi Lenke til kommentar
sofx Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Jeg gikk til slutt for denne. Takker for hjelpen. Btw: Vil dette fungere under 64-bit XP? Noen som vet? Endret 8. september 2009 av sofx Lenke til kommentar
Casiraghi Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Jeg gikk til slutt for denne. Takker for hjelpen. Btw: Vil dette fungere under 64-bit XP? Noen som vet? Samme lurer jeg på. Ikke meningen å "ta over" tråden din, sofx. Jeg gikk også for jornboss sitt oppsett i forrige uke. ( https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=101230 ) Får man utnyttet kraften bedre ved 64-bit XP? Eller vil folk anbefale Vista? Har hørt så mye blandet om sistnevnte. Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Jeg gikk til slutt for denne. Takker for hjelpen. Btw: Vil dette fungere under 64-bit XP? Noen som vet? Samme lurer jeg på. Ikke meningen å "ta over" tråden din, sofx. Jeg gikk også for jornboss sitt oppsett i forrige uke. ( https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=101230 ) Får man utnyttet kraften bedre ved 64-bit XP? Eller vil folk anbefale Vista? Har hørt så mye blandet om sistnevnte. For å få utnytta alle 4gb med ram, må du ha 64bit. 32bit støtter opp til ca 3,4gb ram. Jeg ville gått for windows 7 64bit, eventuelt vista. Ver obs på at xp 64bit bare fins i engelsk versjon. Edit: fant denne på expert. Her får du mye pc for pengene. Endret 8. september 2009 av Louigi Lenke til kommentar
sofx Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Får man utnyttet kraften bedre ved 64-bit XP? Eller vil folk anbefale Vista? Har hørt så mye blandet om sistnevnte. Som Luigi også påpekte, så har Microsoft en begrensning på hvor mye RAM man kan benytte med 32-bit-versjonen. Jeg håper jeg kan bruke XP 64-bit på denne, men har hørt at det kan være vanskelig å skaffe drivere. Dog vet ikke. Uhm, pleier det å følge med HDMI-kabel til skjjermer? Endret 8. september 2009 av sofx Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Nå er det ikke akkurat Microsoft som har en begrensning på hvor mye minne man kan bruke med 32-bit OS, heller at 32bit i seg selv er litt over 4 000 000 000, og når man trekker fra div allokeringer av Windows og minne på grafikkort havner man fort nede på 3gb. XP-64 funker helt fint hos meg, ingen problemer med drivere. Seff noen få programmer som ikke liker 64-bit, men det må man bare leve med. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) I prinsippet fungerer alt moderne utstyr både i 32 og 64 bit OS. Den eneste grunnen til å ha 64 bit er, etter mitt syn, et stort behov for mye minne feks ved 3D modellering ol. 4 Gb er veldig greit til 32 bit OS synes jeg - dog utnyttes bare i overkant av 3 GB av de. Maskinen flyter normalt bedre/raskere med 4GB enn med 2 GB, vel ihvertfall synes jeg det flyter bedre spesielt med Vista 32. Endret 8. september 2009 av jornboss Lenke til kommentar
sofx Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 Forslag til oppgradering. Q8400 er etter min mening det beste middelklasse prosessoren for tiden. Jeg la med en strømforsyning i tilfelle du har en under 450W. oppgir du navnet på hovedkortet så er det mulig du kan beholde det, men tvilsomt. Pakken med CPU er ca 300,- billigere enn kjøp enkeltvis. Men dette skjermkortet passer ikke med pin-ene til PSU-en? Det er to 6-pin kobinger fra PSU-en, mens på skjermkortet er det en 6-pin-inngang og en 8... Jeg får bare meldingen "You have not connected one of your cords to the power supply", eller noe sånt. Hva kan jeg gjøre? Det står også at grafikk-kortet ikke støtter 6 til 8-pin-adapter. :| Lenke til kommentar
sofx Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 (endret) Er det noen som kan si hvor jeg kan kjøpe 6 til 8-pin adaptere, da? Jeg søkte på Komplett, men fant ikke noe. VIl helst kunne teste den ut i helga lksom. :/ Edit: Fant, men er det lurt å bruke det? Vil skjermkortet fungere(/fungere optimalt) med en adater? Jeg oppdaget en adapter som var med, 4 til 6-pin. Men jeg skjønner ikke hvor denne passer inn, siden det er en 8-pin jeg trenger. NOen som har noen forslag? :I Endret 9. september 2009 av sofx Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Her er det en. Merkelig at det ikke fulgte med i pakken til skjermkortet. Det kan hende de har det på Lefdal/Elkjøp. Bor du i større by så har de det helt sikkert på Datakjedens butikker. Endret 10. september 2009 av jornboss Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Jeg gikk til slutt for denne. Takker for hjelpen. Btw: Vil dette fungere under 64-bit XP? Noen som vet? synes det så ganske bra ut til pris. Endret 10. september 2009 av pizzafordi Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 PSUen er ikke spesielt bra, ville heller ha valgt f.eks en Corsair VX550 som er mer moderne. (Chieftecen har bare 360W på 12V, noe som gjør den mer til en 400-450W PSU i praksis). Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Skal det ikke være 432W max (18 +18)? 500 watteren har jo 360w (16/18). Chieftec må ha lagt inne feil selv (Volt 12 x Ampere 18 X 2= 432 Watt eller tar jeg feil?) Endret 10. september 2009 av jornboss Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Modellen det er snakk om her er denne: http://www.chieftec.eu/index.php?option=co...&Itemid=308 Det er faktisk ikke noen spesielt stor forskjell mellom 500 og 550 watteren, utenom at 12V1 på 500W har 16A max kapasitet, mens 12V1 på 550W har 18A kapasitet. Men den kombinerte kapasiteten på 12V for begge er 30A. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Ok takk for den infoen Smirnoff! Jeg trodde den kombinerte ble 36A (hvordan kan jeg egentlig lese dette. Det står 18A på 12V1 og 12V2?), men dette er absolutt ikke mitt område (et år på elektroingeniør holder ikke:)). Heldigvis har disse strømforsyningen fått ganske gode skussmål, men jeg vil nok ikke anbefale den så ofte nei. Corsair sin 450W er nesten like grei som du sier. Takk for opplysningene. Trådstarter trenger forsåvidt ikke å bekymre seg allikevel. Strømforsyningen drar greit oppsettet så det er ikke så mye å tenke på. Den 550 Watteren er også veldig stille, det vet jeg selv.... Endret 10. september 2009 av jornboss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå