Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Betegnelsen Bredbånd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge min nettverksadministrasjon`s lærer på NITH, er det uoffisiellt godtatt, ute i verden, en hastighet på 2Mb eller mer for betegnelsen bredbånd.

dessverre blir ikke dette fulgt her i landet og sikkert flere. ISP`ene bruker "bredband" bevist for å reklamere for seg. Spesiellt Telenor som betegner bredband på alt over 128kb/s.

[ Denne Melding var redigert av: Xizor på 2002-01-24 20:32 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-24 20:30, Xizor skrev:

I følge min nettverksadministrasjon`s lærer på NITH, er det uoffisiellt godtatt, ute i verden, en hastighet på 2Mb eller mer for betegnelsen bredbånd.

dessverre blir ikke dette fulgt her i landet og sikkert flere. ISP`ene bruker "bredband" bevist for å reklamere for seg. Spesiellt Telenor.

eller nextgentel.......

Lenke til kommentar

Vet at man også godtar betegnelsen bredbånd for minimum 1Mbit/s den ene eller andre veien, tror det var en eller annen IKT proffessor som nevnte dette engang. Tror dette er enslags velvilje ovenfor ADSL teknologien.

Personlig synes jeg at bredbånd skal ha minst 10Mbit/s, helst 100Mbit/s. ADSL/Kabel o.l er strengt tatt ikke bredbånd etter min mening.

Lenke til kommentar

Skal si folk har blitt storforlangende.

Hastigheter opp mot 10 Mbps og oppover høres jo forlokkende ut, men glem nå ikke at svake ledd underveis oftest fjerner den ekstra båndbredden.

Offisielt er bredbånd 2Mbps +, men i dagligtale vet vi jo at det gjelder fra rundt 400-500 kbps og oppover.

Skal kanskje ikke uttale meg for sterkt ettersom Bravida kommer på mandag, og da bør NextGenTel levere Delta-varene som lovet!

[ Denne Melding var redigert av: Tors bror på 2002-01-24 21:26 ]

Lenke til kommentar

Jeg liker Nrk's bredbåndsplaner, mener det en gang stod på digi.no at Nrk mente at hvis hele Norge skulle få bredbånd måtte det minst være på 100mbit+++

De mente det måtte være 100mbit for å kunne levere høykvalitetstv.

Lenke til kommentar

Benevnelsen bredbånd i nettverkssammenheng har ingenting med hastighet å gjøre. Det som må til for at ting skal kalles bredbånd er at overføringa går over modulerte linjer, slik at hver bruker har en dedikert båndbredde.

Helt vanlige telefonlinjer er dermed per definisjon bredbånd.

Det er som en stor motorvei der alle brukerne har hver sin fil å kjøre i. På basebånd, som det motsatte heter, kjører alle brukerne etter hverandre i samme fil. På bredbånd har du alltid den samme hastigheten uansett hvor mange andre brukere som er på nettet. På basebånd vil hastigheten forandres etter trafikken av andre brukere der.

Basebånd = Ethernet, Token ring, ...

Bredbånd = Telefon, ISDN, DSL, ...

Leverandører av ADSL og lignede er dermed i sin fulle rett til å kalle det bredbånd, uansett hastighet.

Lenke til kommentar

syns jeg leste et sted at den europeiske standarden er på 1Mbit og Amerikansk er på 2Mbit, men siden det ikke er noen offisiell standard på dette kan ISPen kalle pakkene sine for bredbånd selv om linjen bare er på f.eks 768Kbit som min er, og UPC kaller det for bredbånd (ikke jeg, jeg kaller det fast internett for det er det det egentlig er)

Lenke til kommentar

Det der er bare å gjøre seg vanskelig. Vi vet alle at bredbåndsbegrepet i forbindelse med internett refererer til båndbredden og ikke de andre tekniske spesifikasjonene forbindelsen.

Det NRK må ha ment i sine uttalelser er at selve nettet mellom sentralene må oppgraderes noe helt enormt med tanke på en fremtid der la oss si 40% av innbyggerne til enhver tid ser filmer, prater i bildetelefon osv. Forbindelsen mellom sentralene er en annen type flaskehals enn den mellom sentralene og abonnenten, og det er jo bare dette siste stykket hastigheten leverandørene skryter av gjelder.

[ Denne Melding var redigert av: Tors bror på 2002-01-24 21:58 ]

[ Denne Melding var redigert av: Tors bror på 2002-01-24 22:24 ]

Lenke til kommentar

Dersom 50.000 brukere skal ha 100Mbit internett, altså 10% av oslos inbyggere som skal ha 100Mbit samtidig, la oss si at "alle" disse skal sørfe på div. servere/tilkoblinger som ligger i la oss si Tromsø. Det vil da kreve et backbone på noe slikt som 5000Gbit? 5Tbit?

Det er rimelig møøøe linjekapasitet det...

Derfor tror jeg det tar lang tid før alle kan få bredbånd....

Bare en liten boligblokk med 20 brukere vil jo kreve 2Gb/s mot ISP'n sit stamnett...

Skjønner vanskelig hvordan hele Norge da kan få bredbånd...

Bare for ordens skyld: Razul har faktisk helt korrekt om basebånd og bredbånd.

Faktisk enkelte her som har peiling! Bravo! :wink:

[ Denne Melding var redigert av: Stratos på 2002-01-24 22:04 ]

Lenke til kommentar

Mener å huske at tilbake i 93/94 eller derromkring så ble bredbånd definert som 2 Mbit og over.

Men i datasammenheng så vil jeg påstå at den definisjonen er rimelig foreldet...

For sammenligningens skyld så blir det omtrent

som at man engang (sikkert engang på 20-tallet eller når det nå var) sa at T-Ford var en rask bil...

Er vel ikke så veldig mange som vil kalle det for

en rask bil i dag........

Bredbånd bør være MINST 6 Mbit og helst over 10 for å kunne utnytte såkalte bredbåndstjenester som video on demand, interaktiv tv og annet tull... :wink:

Lenke til kommentar

Vel hvis det er slik har vi jo allerede bredbånd- som vi bruker hver gang vi ringer.

"Problemet" er vel grepet litt galt her- Vi har jo allerede en TV-signaler i eteren og gjennom kabel med en enorm båndbredde, det er ikke sånn at dette forsvinner bare fordi noen har sagt at alt skal smelte sammen. Disse "gammeldagse" teknologiene forsvinner aldri, med mindre det ikke er bruk for dem lenger- og den dagen er det jo ikke noe problem uansett.

Og med forventete teknologiske framskritt er det bare manglende innsats fra myndigheten i samarbeid med teleselskapene som kan hindre mer enn god nok dekning når det gjelder forbrukernett.

Men om alt dette egentlig bidro til å løse konflikten til han som sendte inn først er vel heller usikkert..

[ Denne Melding var redigert av: Tors bror på 2002-01-24 22:25 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...