Tomzern Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Hei! Har en Nikko alphaII effektforsterker på 650watt stående her. Problemet er at den slutter å spille etter maks 5 minutter... Den spiller helt normalt en liten stund, og så plutselig hører jeg et rele som sier "klikk" og så er det verken summing eller noe signal i høyttalerene i det hele tatt!! :o Den har virket fint før, helt til den plutselig en dag fikk dette problemet.. Det er en veldig god forsterker, men den begynner jo å dra på åra så.. Spørsmålet er vel om jeg kan fikse problemet selv, eller om jeg eventuelt må ut med 3000 spenn for å fikse det Mvh Tomzern :smile: Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Hva er impedansen på høytalerene som er tilkoplet? Du bruker ikke en eller annen snodig form for brokobling eller noe sånt? Kan også være så enkelt som en kortslutning i høyttalere/høyttalerkabel... Lenke til kommentar
Tomzern Skrevet 17. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2003 neida...Har ikke noe med det å gjøre...Den har jo spilt med akkurat samme høyttalere i flere år uten problemer...Har 4 høyttalere tilkoblet..Det er 4 utganger på forsterkeren også så ingenting er galt sånn sett.. Mvh Tomzern Og forresten...Grattis med dagen hehe Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Det kan jo også være beskyttelseskretsen på utgangen(e) som er på bærtur eller halvlederne i utgangen som blir for varme av en eller annen grunn (noe galt med høttalerelementer?). 3000 kr? Det hørtes forferdelig mye ut, hvis ikke du har helt spesielle mosfet-transistorer i utgangen. Tror ikke det er rare reparasjonen som skal til for å få den god som ny. Lenke til kommentar
Tomzern Skrevet 17. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2003 Tror ikke det er noe ekslusivt utstyr på forsterkeren siden den er fra starten av 80-tallet eller noe sånt... Høyttalerene funker alle helt fint på den forsterkeren jeg bruker nå foreløpig så det har ikke noe med dem å gjøre... Vil bare vite om det er et problem jeg kan fikse selv eller ikke... På sånn fiksesjappe tar de jo f*en meg 1000 spenn bare for å åpne den nesten :o Sikkert ingen stor operasjon heller... Mvh Tomzern Lenke til kommentar
Pysj`n Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Sikker på den ikke er for varm da? Lenke til kommentar
Tomzern Skrevet 17. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2003 Den er tvert imot varm!!!Som sagt så bare poppet dette problemet opp en vakker dag...Den kan jo ikke bli særlig varm etter maks 5 minutter, eller hva??hehe Mvh Tomzern Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Går du til en reperatør som vet hva han driver med, og samtidig er ærlig, så tror jeg nok du kan få en reparasjon for ca 4-500 eller noe sånn. Den feilen din høres ikke alvorlig ut i det heletatt, sikkert bare noe småtterier som må byttes ut. Kan tippe det går med deler for en femtilapp eller noe slikt, resten går med i feilsøking (ikke rare greiene sikkert) og demontering/montering. Ville tippe 1 times arbeid. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Jeg har også en veldig varm Nikko forsterker. Og den virker! Det var HIFI klubben som solgte Nikko i sin tid. Sjekk at forsterkeren har god gjennom luftning. Støv ol Du kan også prøve å pirke litt med en plast sak på komponentene på kretskortet. Det er sikkert bare en dårlig lodding som gjør at lyden forsvinner. Hvis det er i begge kanalene lyden forsvinner, er problemet i strømforsyningen! Av og til er det dårlig kontakt ved sikringen. Forvinner lyset og alt dødt, eller forsvinner bare lyden???? Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 I mine "ører" så høres dette ut som om det sitter ett overtemperaturs vern på utgangstransistorene, ofte så sitter det for forsterkere og slikt først i forsterkeren, og når signalet er behandlet så går det inn i selve hoved forsterkeren som er siste skanse før høytalerene. Utgangs transistorene er ofte tilkoblet kjøeelementer slik som prosessoren i en datamaskin er, men mangler selve viften, bare kjleribbe sitter der. Det kan være støv og dritt som gjør at systemet blir for varmt og så slår ett rele ut og kutter power til systemet, så må man skru av og så vente til tempen går ned igjen før rele slipper tilbake og det blir kontakt. Eller så kan det være i strømforsyning og ett overspenningsvern der, en impuls sikring kanskje, istedenfor smeltesikringer. Har du skrudd opp forsterkeren og renset for støv og dritt samt sett etter hvor det sitter rele'er hen? Rele'er er ofte en liten boks med noe kobberviklinger og slikt inni, er ofte gjennomsiktig plastik i den rele klumpen. Men ikke alltid. Pass på å ikke støvsuge med vanlig støvsuger, plukk heller opp støvet med fingrene (husk å lade deg ut ved å touche ett jordet punkt først) eller blås det bort med munnen. Er ikke noe farlig at det er noe støv igjen der, men for mye støv så blir det fort for varmt eller så kan det også begynne å brenne som ikke er morro i det hele tatt. Tross alt så har du jo ikke garanti på apparatet lengre da, så vil anbefale deg om å prøve det overnevnte, pass på at strlmledning ikke står i stikk kontakt. At forsterkeren er helt uten strøm. Og om du ikke har kunnskapen så ikke feilsøk og mekk på selve apparatet. Men å tømme for støv og slikt lett arbeid kan kanskje hjelpe. Lykke til. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Har du prøvd med å kobble av høytaler ledningene, så skruer du forsterkeren på og venter og ser om den gjør det samme. Bare for å teste uten noe kobblet på, kan jo være høytalerne/ledningene/signal osv, du skjønner vel poenget mitt Lenke til kommentar
Tomzern Skrevet 18. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2003 I mine "ører" så høres dette ut som om det sitter ett overtemperaturs vern på utgangstransistorene, ofte så sitter det for forsterkere og slikt først i forsterkeren, og når signalet er behandlet så går det inn i selve hoved forsterkeren som er siste skanse før høytalerene. Utgangs transistorene er ofte tilkoblet kjøeelementer slik som prosessoren i en datamaskin er, men mangler selve viften, bare kjleribbe sitter der. Det kan være støv og dritt som gjør at systemet blir for varmt og så slår ett rele ut og kutter power til systemet, så må man skru av og så vente til tempen går ned igjen før rele slipper tilbake og det blir kontakt. Eller så kan det være i strømforsyning og ett overspenningsvern der, en impuls sikring kanskje, istedenfor smeltesikringer. Har du skrudd opp forsterkeren og renset for støv og dritt samt sett etter hvor det sitter rele'er hen? Rele'er er ofte en liten boks med noe kobberviklinger og slikt inni, er ofte gjennomsiktig plastik i den rele klumpen. Men ikke alltid. Pass på å ikke støvsuge med vanlig støvsuger, plukk heller opp støvet med fingrene (husk å lade deg ut ved å touche ett jordet punkt først) eller blås det bort med munnen. Er ikke noe farlig at det er noe støv igjen der, men for mye støv så blir det fort for varmt eller så kan det også begynne å brenne som ikke er morro i det hele tatt. Tross alt så har du jo ikke garanti på apparatet lengre da, så vil anbefale deg om å prøve det overnevnte, pass på at strlmledning ikke står i stikk kontakt. At forsterkeren er helt uten strøm. Og om du ikke har kunnskapen så ikke feilsøk og mekk på selve apparatet. Men å tømme for støv og slikt lett arbeid kan kanskje hjelpe. Lykke til. Forsterkeren er nærmest støvfri, så jeg tror ikke det har noe med det å gjøre heller. ..Relèet sitter mitt imellom de to transformatorene... Det ser ut som om utgangstransistorene har blitt skiftet før. De har ihvertfall blitt tatt ut en eller annen gang (har ikke hatt denne forsterkeren i mer en 2-3 år :wink: ) Når relèet kutter ut, så må jeg vente i 5 minutter før den virker igjen ja, så du har nok rett i at det er noe som overopphetes av en eller annen grunn Har sjekket sikringene, og alle er hele Jeg brukte jo denne forsterkeren daglig, inntil den dagen dette problemet dukket opp, så det er jo litt snodig da :-? Fattern mener at det kan være en gåen transistor..?! Takk for alle gode svar!! Mvh Tomzern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå