Gå til innhold

Jens Stoltenbergs retorikk - påvirkning o.l?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lenge fundert på hvordan Jens Stoltenberg argumenterer, altså måten han tar i bruk av logos, etos og patos. Er argumentasjonsmetodene hans kloke valg, når han velgerne og hvilke grupper når han ikke? Ganske nysgjerrig på bruk av flertallsknepet, fellesskapsknepet eller ekspertknepet.

Litt interessant, med tanke på Siv Jensen på andre siden som spiller hat.

Hva mener dere? Og kunne dere eventuelt komme med snutt fra Youtube eller noe lignende som viser de ulike partiledernes bruk av retorikk, tenker i hovedsak på selveste Jens Stoltenberg.

Endret av evilleader360
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jens har gode retoriske egenskaper, jeg vil faktisk påstå at dette er en av hans styrker i forhold til resten av hans egenskaper som politiker. Hans replikker er meget skarpe og han er veldig flink å holde seg saklig i forhold til diskursen. Han har selvsagt hatt noen retoriske ”blemmer” slik som de fleste andre politikere har hatt, der i blant 1. mai talen der han tydeligvis var under en mer ”avslappende” modus enn han ellers bruker å være, samt hans opptreden på tv der han nektet å gi en mannlig kollega en klem. Høydepunktet i hans retoriske fremtreden var når han, på en meget morsom og underholdene måte, sa at Frp brukte flere milliarder kroner hver gang han skrudde på radioen.

Siv er mer ortodoks retoriker som liker å gjenta sitt politiske budskap, samt bruker mye ”fremheving” i sine uttalelser. Hver gang hun prøver å fremstille et problem så er hun enten "dypt sjokkert", eller "meget rystet", uansett hvor lite alvorlig problemet er i realiteten. I tillegg eier hun ikke humor, jeg har aldri opplevd at hun ”flørte” med folket gjennom sin retorikk. Alt i alt en meget kjedelig og monoton retoriker.

Den som jeg personlig betrakter som den beste retoriker på Stortinget er definitivt Lars Sponheim. Hans retorikk er imponerende hvis vi tar i betraktning at han representerer et lite parti. Han har meget kjappe å kvasse replikker, og jeg har sjelden hørt han stamme eller bruker alt for lang tid på å forklare sine preferanser eller standpunkter. I tillegg er han meget underholdene når han kommer til ordet med en avslappende retorikk som letter på stemningen under debatten.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Når han drar plata om at "bare vi beskytter velferden", så drar han velgere. Tenker man mer etter så er det bare piss det han sier. Er oljepenger skapt av andre enn naturen? De har jo lagt ned norsk industri - hva skjer med velferden på lang sikt da?

Synd folk går på dette tullet hans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...