thrml Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Heisann.. Jeg lurer på om noen vet om denne typen feil som jeg skal til å beskrive her nå.. Jeg sitter for øyeblikket på dette nettet mitt da som er så ustabil som fy, hver gang jeg trenger nett eller har nytte av å bruke nett så detter det ut.. Det kan til og med hoppe ut og inn som en sprettball i flere timer.. Telenor finner ikke ut av hva feilen kan være og de ser selv at det er noe kluss. Det som skjer er da at DSL på modemet hopper ut akkurat som noen kutter ledningen og setter den sammen igjen og gjør dette gang på gang.. Merkelig nok har alle naboer, stabilt nett. Dette har irritert med i litt over 6 uker, for det var da det begynte å falle ut og inn hele tiden.. I perioder har det vært nede i flere timer å når det først virker en stund så virker det 10 min - 60 min toppen.. Vi har nylig fått et nytt modem fra telenor også det heter ZyXEL et eller annet, finner ikke ut hva mer det heter mulig det er noe ZyXEL P-2602HWT-F3 ? DSL Firmware Version: Danube_ADSL 2.1.4.6.1.2 14/12 8:37 Noen som har vært borti noe av det samme? Eller vet hva feilen er? Mvh Stian Lenke til kommentar
Oto2moto Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Årsakene til ustabil ADSL-linje kan være mange, f.eks: * defekt modem * dårlige støymarginer på ADSL-linjen * defekt port på DSLAM (sentral) Spørsmål: Har Telenor sendt ut montør for å sjekke linjen din? Og evt. hva var tilbakemeldingen? Noen egne tester: Fjern alt utstyr (splitter, kabler, overganger) og koble modemet direkte til hoveduttaket i huset. Prøv en annen type modem (sjekk om noen bekjente har dette liggende). F.eks et Thomson Speedtouch, Alcatel Speedtouch, Nokia Lenke til kommentar
Solberg2k Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Heihei. Tror jeg vet hvor feilen ligger. Hadde samme problemet fra Telenors internett og xzycel 550/650 eller noe. Det du kan prøve er å koble deg til routeren og rett og slett resette den. Jeg fikk beskjed om at min router hadde hoppet av og satt seg til routing. Noe som den ikke skulle. Det fins 2 alternativer i det valget og du skal velge den andre. (husker ikke helt hva den het) IP'n til Routeren står vell i brosjyren som var med når du bestillte internett fra Telenor. Lykke til! Lenke til kommentar
thrml Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Greia er at vi har prøvd alt.. resette, forskjellige modem, montør fra telenor kom med nytt modem, telenor aner ikke feilen og vi aner ikke feilen.. De har også byttet linje / port eller hva det nå var de gjorde.. Har aldri hatt problemer med telenor før så jeg skjønner ikke hvorfor vi brått skal få det, virker som de har spart oss for problemer og vil gjøre alt for å irritere oss nå.. takk for svar uansett.. Lenke til kommentar
Ihasabucket Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 hadde samme problem for noen måneder siden.. Hvor gammelt er huset deres? I vårt tilfelle var kabelen fra 1960 ellernoe, den hadde rustet vekk eller noe hehe Uansett, få telenor til å ta en titt på kabelen som kommer inn i huset, og husk at telenor et betalinsgansvarlige for ledningen som inn utenifra og fram til første vegguttak Lenke til kommentar
Proxor Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Eg hadde eit problem med at eg av og til datt ut, men da var det trådløse korte i pcen som var grunnen, skifftet ut det med eit bedre og vipps var nettet stabilt Lenke til kommentar
thrml Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Eg hadde eit problem med at eg av og til datt ut, men da var det trådløse korte i pcen som var grunnen, skifftet ut det med eit bedre og vipps var nettet stabilt Så du sier at det kan være et problem med et av nettverkskortene i huset? Som du over han sier, så mener jeg akkurat det samme, huset er ikke så kjempe gammelt men kablene er nok det.. Lenke til kommentar
Proxor Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 er det ikke bare hoss deg da, er vel ditt nettverkskort som ikke er helt bra da, vet bare at når eg hadde problemer med at eg offte falt ut av nettet ble dette bra igjen når eg skifftet til eit anna trådløst kort, så hoss meg var det nettverskortet i pcen som var dåreligt. Lenke til kommentar
thrml Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Nei det er hele modemet som faller ut liksom, er inne på det å sjekker innimellom ( 10.0.0.138 ) og brått så er det DSL linja som kommer utenifra huset som er falt ut. Dette kan skje opptil 100 ganger på en dag, gjelder liksom hele nettet i huset. Har sendt ca 20 mail til telenor angående dette, de finner ikke ut feilen og ikke vi så det er derfor jeg poster her inne for å høre om noen har hatt samme problemet eller vet feilen.. Jeg skal nevne det for telenor at det muligens kan være kabelen inn til huset? :/ Lenke til kommentar
mago Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 (endret) prøv Ping Plotter for feilsøking http://download.cnet.com/Ping-Plotter-Free...4-10021963.html sett ned MTU i modem/router til 1492 (fra orginal 1500) dette fiksa nett loss/utkobling for meg routeren min fikk mere overhead til å takle støy og trafikk får du dos attac fra server fra internett som overbelaster modem/router, så kuttes nett tilgang, da den må kvile seg sjekk logg i router/modem System initializing... WAN Connected Friday,21 Aug 2009 02:41:57 [iP Spoofing][Deny access policy matched, dropping packet] Friday,21 Aug 2009 13:32:33 [iP Spoofing][Deny access policy matched, dropping packet] Friday,21 Aug 2009 20:58:36 [iP Spoofing][Deny access policy matched, dropping packet] Saturday,22 Aug 2009 03:27:35 [TCP SYN Flood][Deny access policy Endret 9. september 2009 av mago Lenke til kommentar
brk Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Det kommer an på hvilken tekniker som kommer. Det fikk jeg erfare for noen år siden. en dude var bare å glodde litt her og der, bytta kontakt. jaja. masse feil, og elendig hastighet. (samme fyren kom to ganger. Ringte og klaget igjen, denne gangen var det en annen. Han fant feilen med en gang, det var i en boks utenfor huset (sentral). Fiksa på et par feilkoplede tråder, vips. alt i orden igjen. Etter neste 6 måneder! Lenke til kommentar
XereX2 Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Jeg har vært borti jordingsfeil på annet elektrisk utstyr i huset. Forsøk å koble ut alle nettverkskabler fra modemet og kjør evt trådløst en periode. Se om forbindelsen er stabil da.. Kan være støy fra feks parabol / kabelTV. En gang var jeg borti en som erfarte samme problem. Viste seg til slutt at modemet var kablet til PC som hadde audiokabel til stereoanlegget som igjen var koblet til TV som var koblet til kabelTV nettet. Så fort vi koblet ut kabelTVn fra TVen så fungerte det. Mao.. Det kan være mange feilkilder som skaper dette problemet. Forsøk å koble bort alle enheter fra ADSL modemet. Fjern splitter og kable modemet direkte til vegguttaket med kabel som fulgte med modemet. Om du skulle ha fast telefon i huset så koble bort de også. Og så skal selvfølgelig ADSL modemet stå koblet i FØRSTE vegguttak i huset. Lykke til! Lenke til kommentar
eriktar76 Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Om du logger deg inn på telnet til routeren og skriver følgende kommandoer wan adsl perfdata wan adsl chandata Da bør du få output ala dette: P2602HWT> wan adsl perfdata Chantype: Interleave Up/Down stream FEC : 33/ 0 Up/Down stream CRC : 48/ 1 Up/Down stream HEC : 115/ 0 Up/Down stream ES : 45/ 10 Up/Down stream SES : 0/ 9 Up/Down stream UAS : 20/ 567069 Up/Down stream LOSS : 0/ 0 Up/Down stream NCD : 0/ 0 Up/Down stream LCD : 0/ 0 P2602HWT> wan adsl chandata DSL standard: ADSL2PLUS UpstreamRate: 477 kbps DownstreamRat: 5405 kbps Upstream Attainable Rate: 1365 kbps Downstream Attainable Rate: 18188 kbps DSL Up Time : 50994 seconds P2602HWT> UpstreamRate vs Upstream Attainable Rate er interesant for det viser hvor hardt linja di er presset. Des lavere nå rate er i forhold til oppnåelig des større sansynlighet for at den er stabil. FEC, HEC, CRC sier noe om antall feil som er oppdaget på adsl nivå og gjennopprettet. (ATM celler). Lavere tall er bedre. UAS = UnAvailable Seconds. Dvs så lenge som linja ikke har vært tilgjengelig i løpet av sync tiden. (NB: tallet forran / som er interesant, tallet bak har åpenbart en bug hos meg i det minste siden jeg har langt mer stabil linje enn det den telleren tilsier. Det er dslamen som rapporterer det tilbake til modemet ditt) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå